113 409 läst ·
1 084 svar
113k läst
1,1k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Ursäkta jag upprepar, men oljebolagen verkar vara ett av de bättre/bästa casen fortsatt detta år.
Enquest nådde tvåårshögsta igår, +60% iår. Årsrapport idag så blir säkert action där.
Fritt kassaflöde i år prel $500miljoner, marknadsvärde idag $800 miljoner.
Skulden lär sjunka från $1,2 miljarder till $7-800 miljoner. Då har företaget nått rätt skuldsättning. Sen väntar förhoppningsvis massiva återköp/ utdelningar nästa år?
Enquest kurs idag 3,60kr
Kurs om ett år om köparna kommer tillbaka?
Väldigt försiktig värdering sett till ovan kassaflöde är 100% upp.
Åter en spännande dag för den som är oljeinvesterare!
Enquest nådde tvåårshögsta igår, +60% iår. Årsrapport idag så blir säkert action där.
Skulden lär sjunka från $1,2 miljarder till $7-800 miljoner. Då har företaget nått rätt skuldsättning. Sen väntar förhoppningsvis massiva återköp/ utdelningar nästa år?
Enquest kurs idag 3,60kr
Klart bäst utveckling hos mig.P PåLandet skrev:Ursäkta jag upprepar, men oljebolagen verkar vara ett av de bättre/bästa casen fortsatt detta år.
Enquest kurs idag 3,60kr
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Det som rullar bäst i min portfölj just nu är Norska gas/olje/fartygsbolag. Men det kanske inte är så konstigt med Rysslandssanktioner och en bransch som innefattar allt kring service, transport osv. inom en sektor som varit ganska utbombad ett par år. Vissa av mina bolag handlas fortfarande till PE 5 och har ändå gått några 100% sedan botten.
Ska vi nu börja flyga igen och planen ska tankas med flygbränsle som inte är Rysk så kommer det väl bidra också.
Ska vi nu börja flyga igen och planen ska tankas med flygbränsle som inte är Rysk så kommer det väl bidra också.
Har satsat på en Asienfond (Indien, Kina mfl utom Japan) och en global med "plockning" av intressanta bolag, EU samt USA går nog in i recession.M Markarbetaren skrev:Det som rullar bäst i min portfölj just nu är Norska gas/olje/fartygsbolag. Men det kanske inte är så konstigt med Rysslandssanktioner och en bransch som innefattar allt kring service, transport osv. inom en sektor som varit ganska utbombad ett par år. Vissa av mina bolag handlas fortfarande till PE 5 och har ändå gått några 100% sedan botten.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Yep.... det ser klart illa ut. Jag är ganska säker på att vi går mot en ny världsordning.M Markarbetaren skrev:
Många länder är urlessa på USA och alla "nissar" från EU som talar om vad som är rätt eller fel, exempel Indien. Så det ser inte alls bra ut.
EDIT sen glömde jag det viktigaste att bakom alltihopa så har vi Kina....
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Mitt scenario är att Ryssland kommer förlora detta vansinne dom startat. Börserna kommer vackla lite närmaste året, kanske lite längre, sedan har vi hittat nya lösningar på EU’s energibehov, alternativt har Putin avsatts och en västvänlig ersättare har tillträtt. Kina är för beroende av västs legotillverkning och marknad att man inte kommer stå bakom Putin, där finns inget annat än lite ideologi att hämta. Vi har nordkorea som ett ganska talande exempel hur ett lands välstånd ser ut när man sätter sig upp mot väst.
Hur det går för Putin vet vi inte och jag har svårt själv med hur fortsättninge ser ut men han är ju gammal KGB/FSF boss så det finns nog en plan.M Markarbetaren skrev:Mitt scenario är att Ryssland kommer förlora detta vansinne dom startat. Börserna kommer vackla lite närmaste året, kanske lite längre, sedan har vi hittat nya lösningar på EU’s energibehov, alternativt har Putin avsatts och en västvänlig ersättare har tillträtt. Kina är för beroende av västs legotillverkning och marknad att man inte kommer stå bakom Putin, där finns inget annat än lite ideologi att hämta. Vi har nordkorea som ett ganska talande exempel hur ett lands välstånd ser ut när man sätter sig upp mot väst.
Hursomhelst ser jag Putin som mindre viktig utan jag ser till bakomliggande orsaker och USA har rejält gjort bort sig lite varstans inklusive Trumpspöket. Sen har EU gjort bort sig genom sitt evinnerliga tjötande om rätt eller fel. Jag ser Kina som mer tydligt.
Så här ser jag då framtiden:
https://fof-se.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/imports/files/de_nya_sidenvagarna.pdf
IRL har jag då fått pusselbitar och det kanske stämmer....
Är alldeles för trubbigt att enbart gå på världsdel, blir ganska lika de globala.
Titta även på olika fonder utifrån storlek på företag, jag har de sista tjugo åren även viktat med olika småbolagsfonder och olika förvaltare. Finns även globala men har viss tvivel att förvaltare klarar att hålla kompetens, gäller även europeiska, utan har viktad mest i svenska och även nordiska
En recession är vi ju ganska nära och är väl vad som många har väntat på, förhoppningsvis stannar det av och en depressions undviks.
Titta även på olika fonder utifrån storlek på företag, jag har de sista tjugo åren även viktat med olika småbolagsfonder och olika förvaltare. Finns även globala men har viss tvivel att förvaltare klarar att hålla kompetens, gäller även europeiska, utan har viktad mest i svenska och även nordiska
En recession är vi ju ganska nära och är väl vad som många har väntat på, förhoppningsvis stannar det av och en depressions undviks.
Det man ska göra är att fundera på varför man vill spara på börsen och vad syftet är med sparpengarna!
Vad vill man spara till, hur ska pengarna användas, när tror man att man behöver frigöra kapital?
Idag är jag den lata, efter 40 år med aktier och fonder, är det nu nästan enbart bara fonder och fördelade så att jag knappt rör dem längre utan tar det som händer utifrån "gungor och karuseller". Jag använder principen som en av de större investerarna beskrev, fram till en punkt i livet är man aktiv med större risker sedan övergår man till passiv och "njuter" av den möjlighet ett sparat kapital kan ge och försöker minimera riskerna.
Vad vill man spara till, hur ska pengarna användas, när tror man att man behöver frigöra kapital?
Idag är jag den lata, efter 40 år med aktier och fonder, är det nu nästan enbart bara fonder och fördelade så att jag knappt rör dem längre utan tar det som händer utifrån "gungor och karuseller". Jag använder principen som en av de större investerarna beskrev, fram till en punkt i livet är man aktiv med större risker sedan övergår man till passiv och "njuter" av den möjlighet ett sparat kapital kan ge och försöker minimera riskerna.
Lysande, nu fick jag många pusselbitar för att försöka förstå det som händer.M Markarbetaren skrev:
"The Big Cycle".....
Tack för länken!
Sen visste jag inte vem Ray Dalio är och han har ju mycket tydligt varnat för just Kina.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio
Svårigheten idag är att det blivit ännu mera globalt, hur mycket investerar t.ex. Kinesiska bolag i andra länder och utvecklingsländer? Att fokusera på länder som "investeringsobjekt" är lurigt, ex. östeuropa som rusade i 10 år efter Sovjetunions fall utifrån att hela området kommersiella struktur förändras.
Hur stora är de inhemska marknaderna om vi tar Kina och Indien med 1/3 av jordens befolkning?
Det är lite mera komplext än vad den youtube visar, mera en marknadsföring av hans teorier.
Hur stora är de inhemska marknaderna om vi tar Kina och Indien med 1/3 av jordens befolkning?
Det är lite mera komplext än vad den youtube visar, mera en marknadsföring av hans teorier.
Jo men hur cykeln ser ut och "decline" fasen stämmer ju precis plus att det ofta slutar med ett krig.A AndersS skrev:Svårigheten idag är att det blivit ännu mera globalt, hur mycket investerar t.ex. Kinesiska bolag i andra länder och utvecklingsländer? Att fokusera på länder som "investeringsobjekt" är lurigt, ex. östeuropa som rusade i 10 år efter Sovjetunions fall utifrån att hela området kommersiella struktur förändras.
Ett massivt käbbel mellan politiker och allt mer polarisering av åsikter.
Han kom ju sedan inte riktigt in på framtiden mer än att man tydligt ser Kina.