Med tanke på att vi har en pågående pandemi så känner jag mej väldigt nöjd med 2020, det blev trots allt plus. 2021 har börjat fantastiskt tycker jag

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Så här ett knappt år efter trådstart är jag glad att jag har för vana att realisera både vinster och förluster, har ett innehav gått ner 10% eller upp över 20% så säljer jag. Har aldrig lyckats träffa vare sig en topp eller botten men är fult nöjd om jag kan nå 10% avkastning på mitt arbetande kapital.

M Markarbetaren skrev:
Jag är nybörjare jämfört med dig, jag började 1985:D
Ja ett år är naturligtvis för kort som mätperiod men jag brukar alltid sammanfatta hur året har gått.
Utdelningarna lös med sin frånvaro detta året såklart, men 21 kommer såklart överskugga det då dom flesta bolagen kommer dela ut en del av sin vinst igen.
Gör knappt några omplaceringar längre, däremot brukar jag använda en hel del av utdelning till levnadspengar.

T
M Markarbetaren skrev:
Hur gick det för er 2020?
Jag hade ett medelmåttigt år som räddades av en liten spurt i december.
2021 har börjat okej.
Jovars. Sålde bort mig lite på fondsidan i mars, men lät gamingaktierna ligga kvar:

Screenshot av investeringsavkastning på 59,81% jämfört med Avanza snitt och index.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hyser dock inga illusioner om att det var min enorma skicklighet på området som gjorde 2020 till det bästa året någonsin både procentuellt och i kronor och ören, utan det var ren och skär tur (även om 2021 också börjat positivt).

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Gör knappt några omplaceringar längre, däremot brukar jag använda en hel del av utdelning till levnadspengar.
Jag köper och säljer alldeles för ofta. Ungefär 50,000 blev det i courtage 2020. Men det är svårt att låta bli när det är det största fritidsintresset.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
T tanaris skrev:
Jovars. Sålde bort mig lite på fondsidan i mars, men lät gamingaktierna ligga kvar:

[bild]

Jag hyser dock inga illusioner om att det var min enorma skicklighet på området som gjorde 2020 till det bästa året någonsin både procentuellt och i kronor och ören, utan det var ren och skär tur (även om 2021 också börjat positivt).
Ja en liten övervikt med Evo i portföljen och många krossade index förra året. Nu gäller det att hitta nästa Evo, eller nästa Fortnox

T
M Markarbetaren skrev:
Ja en liten övervikt med Evo i portföljen och många krossade index förra året. Nu gäller det att hitta nästa Evo, eller nästa Fortnox
Kombinationen Evo och Grvy var grym. Strax över 100% i stora aktieportföljen, 44% i den lilla. Hela 0,67% plus i fondportföljen :)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Ganska bra. Optifreeze kraftiga ökning i slutet av året hjälpte till ganska bra. Graf som visar en investerings utveckling över ett år med en kraftig ökning i slutet, jämfört med OMX Stockholm 30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Markarbetaren skrev:
Jag köper och säljer alldeles för ofta. Ungefär 50,000 blev det i courtage 2020. Men det är svårt att låta bli när det är det största fritidsintresset.
Är väl jättebra om man har det som fritidsintresse och tycker det är intressant/kul. Jag funderade på det tills jag läste en krönika med inställning "affärerna gör jag fram tills jag kan leva på avkastningen då placeras allt långsiktigt utan att ta stora risker".
Ett område där man kunnat jämföra lite är premiepensionen, dock fonder och faktiskt ganska passiv, men hamnat runt 92-94% hur man lyckats med att öka sitt kapital i procent. Placerade om det för ett tag sedan i endast en AP inför nyttjandet. Har gjort liknande med övriga pensionsinvesteringar att flytta in dem i långsiktiga med mindre variationer.

Så mycket hur man gör är vad man ska använda sina pengar till och vilket kapital man förvaltar, påverkar risktagande.

M
A AndersS skrev:
Så mycket hur man gör är vad man ska använda sina pengar till och vilket kapital man förvaltar, påverkar risktagande.
Naturligtvis är det så! Min premiepension ligger på snitt 12%/år sedan det började för 20 år sedan, och jag är inte heller direkt aktiv i fondbytena. Men 12%/år innebär fördubblat kapital vart 6'e år bara i ränta på ränta. Min tjänstepension ligger aning högre då jag varit lite mer aktiv där och siktar på att börja ta ut denna vid 55 år.

Som aktiv placerare så lockar inte direkt att sätta in allt på typ Investor och nöja sig med max 10%/år, jag är på tok för intresserad för det. Men vem vet, i framtiden kanske man hittar andra roligare fritidsintressen och då kanske man tillämpar 4%-regeln.

Tycker inte alls att börsen svajar. När Trump tog makten i USA insåg både jag och mina vänner att han skulle gynna sina intressen och plånbok. Både jag och mina 9 kompisar bestämde oss för att kolla in Trumps uttalande och hur det han sa skulle påverka börsen. Vi hade också bra koll på hur Trumps bolag sålde och köpte aktier. Utifrån Trumps nycker skulle vi köpa och sälja aktier Vi satsade 10 000:- var alltså 100 000:- och satte in lite extra när vi var säker på att Trumps nycker skulle påverka börsen.
jag och mina kompisar har aldrig gjort så bra affärer och tjänat så mycket pengar på aktier. Vi pendlade med att ha hela beloppet placerade i aktier och var det fara å färde hade vi 0:- i aktier.
Vad ska vi göra med pengarna nu när Trump förlorade. Vi två killar i gänget är strigta men tanterna i gänget skulle vi nog klassa som golden ladys som är både polysar, lesbiska, bi och lite transor. Så vi funderar på om vi skulle placera pengarna i en fond som delade ut några tiotusentals kronor till personer som varit singlar i hela livet och inte har några barn. Alltså livsnjutarna i livet som kan behöva lite extrabidrag som pensionärer. Lite barnskams och grab them on the pussy fond för folk som njuta av livet och vill fortsätta njuta av livet och kanske vill bedra en äkta man på en solvarm tropiskstrand.
Så mitt råd till aktieplacerare är att man ska ha koll på Amerikanska presidenter och då presidenter på högersidan som är öppna för mygel och fifflar genom punktköp och försäljning av aktier.

Har varit ett fantastiskt år.

• Stigande linjediagram som visar aktieportföljens avkastning över tid med positiva procenttal för avkastning.
  • Wow
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vad har du haft för nåt? Aktier fonder?

nino nino skrev:
Vad har du haft för nåt? Aktier fonder?
Aktier mest inom betting. Och en del mini L från november. De har bidragit stort

M
Många som fått fina 1-årsgrafer när man kollar från kraschen i mars;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.