Jag ber om ursäkt på förhand om det redan finns en uppsjö med sådana här trådar, men jag gjorde en sökning på forumet och hittade ingenting lämpligt.

Jag är en hobbysnickrare som typ bygger någon möbel eller sätter upp TV på väggen då och då, och nu skulle jag behöva köpa en borrskruvdragare med slag (det vill säga, jag vill kunna borra i betong men bryr mig inte så mycket om det tar lång tid) eftersom den jag använt fram tills nu har varit lånat gods som nu blivit återkrävt av sin mycket generösa ägare.

Precis som när jag skulle köpa dammsugare så känner jag dock bara som en slags uppgivenhet att ens börja ta tag i detta. Det finns en uppsjö av tillverkare, som alla erbjuder en uppsjö av modeller, alla med lika sexiga och uppfinningsrika serienummersnamn. Går det ens att få någon klarhet i detta, eller är det bara att blunda och köpa en på måfå?

Jag köpte en sådan en gång och kan säga att den inte funkar att borra i betong med.

Köp en bra skruvdragare och en billig borrhammare istället (jag betalade 350kr för min på Harald Nyborg)

• Gilla
orten och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det så att det knappt går att borra i betong med en slagborrmaskin (och ännu sämre med slagskruvdragare som är något helt annat). Visst blir det ett hål till slut men kanske inte på rätt ställe och sannolikt inte i rätt storlek. Som skrivs ovan är en billig borrhammare plus en skruvdragare är ett bättre val.

med slag är bra om skall borra i gasbetong/tegel m.m .. betong nja ger gör det men tar mycket tid och är det en sten ivägen så hopppsan hoppsan står och slirar på ställer

P
Jag har en Ryobi R18PDBL som är borrskruvdragare med slag, den duger till att borra i tegel och puts och andra mjukare material. Försöker man borra i betong händer inget förutom att borren blir varm och går sönder. Jag skulle inte vilja vara utan slagfunktionen då den är praktisk för mindre arbeten, man slipper ta fram kabel och den stora borrhammaren, men som vanligt med batterimaskiner så duger de inte som enda maskin av sin typ, för större arbeten behöver man ändå en nätansluten maskin.

Många här skriver att det inte går att borra i betong med borrskruvdragare med slag, men jag gjorde det med den Bosch som jag fick låna fram till nu. Visst, varje hål tog mellan 5 och 10 minuter, och om detta var någonting som jag skulle ägna mig åt frekvent så skulle jag bli helt galen, men är det verkligen värt att ha en borrhammare som ligger och skräpar där hemma om jag bara ska använda den en gång om året typ?

Om du haft en som inte tar 10 min att borra ett hål kanske du skulle använt den oftare?

Om du ska borra betong och sten material så ska du inte ha en borrskruvdragare med slag utan en borrhammare.
Borrskruvdragare med slag kan fungera i mjukare material men är det hårdare så tar nog batteriet och borren slut snabbare än du borrar hålet.
Borrskruvdragare med slag äter många borrar som blir varma och förstörda om det är ett hårdare material.
Jag har borrskruvdragare med slag får Milwuakee, Hitachi, Makita mm men jag använder aldrig den funktionen på dom då det fungerar så dåligt och jag tjänar igen kostnaden för en sladdlös borrhammare genom besparingen av borrar.

På jobbet har jag varit tvungen att använda en borrskruvdragare med två hastigheter plus slag. Som tur är den en Makita men onödigt tung och bånglig ändå . Vill vi göra hål i betongväggar finns det borrhammare eller sladdförsedd slagborrmaskin men till allt annat vill man ha en lätt och smidig maskin som man orkar hantera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.