Hej, jag håller lite lågaffektivt på att bygga en liten naturdamm nu samtidigt som vi bygger ut.
Jag har tidigare skummat igenom allt jag kunnat hitta på nätet om naturpooler och vår pool kommer bestå av 3 eller kanske tom 4 nivåer där vi har hjälp av tomtens höjdförutsättningar. En växtdel längst upp som breddar ut mot en lägre nivå med ett litet vattenfall, därifrån ner till den större djupdelen som kommer bli ca ~2 meter djup som mest och förhoppningsvis badbar.
Formerna är grovschaktade men funderar nu på hur jag ska lösa det med cirkulationen/pumpen...
Jag har förstått att man helst vill ha cirkulation från den djupaste delen i polen upp till reningsdelen.
Estetiskt hade det varit snyggast, och också mest praktiskt att sätta en sugpump högst upp tänker jag, (där jag också kan "gömma" pumpen och det såklart blir lättast med elförsörjning) som får suga upp vattnet, ca 3-4 meter men förstår det som att det är en bättre lösning att ha pumpen längst ner?, och att denna sedan trycker upp vattnet högst upp.... Men då måste jag ha pumpen i baddelen och den måste ändå suga upp vattnet från avloppet i botten.....
Om någon har något liknande projekt så hade det varit toppen att få se hur ni löst detta! All input välkommen/ Peter