Byggahus.se

Dammsugardjungeln; var ska man ens börja vid nyinköp?

1. Aim Tallen
    Medlem · 24 inlägg

Aim Tallen

Medlem
    Jag skulle vilja införskaffa en dammsugare till min lilla etta på drygt 35 kvadratmeter, men jag blir helt matt bara av att surfa in på valfri hemsida som säljer dessa tingestar; en miljard olika tillverkare som tillhandahåller ungefär lika många olika modeller med namn som ser ut att ha blivit skapade av samma programvara som jag använder för att generera slumpmässiga lösenord.

Är det någon som har lyckats få någon slags överblick över marknaden och som åtminstone kan peka mig i rätt riktning? Vilka är dammsugartillverkarnas Apple? Jag inser att det till viss del beror på vilka behov man har (om man till exempel är i behov av en grovdammsugare), men jag kan samtidigt tänka mig att majoriteten av hushållen har ungefär samma behov: En dammsugare som inte gör en döv och som har hyfsad sugförmåga på golv, mattor och mjuka möbler.

• Laddar…
  2. R
    Medlem · Stockholm · 224 inlägg

rob_t_j72

Medlem
    På Prisjakt kan du sortera dammsugare efter omdömen och recensioner, och även kolla upp att webaffären som säljer nåt intressant har bra omdömen.

3. Aim Tallen
    Medlem · 24 inlägg

Aim Tallen

Medlem
    Ska surfa runt lite där.

Om jag ska lägga ner mitt rant-behov ett tag, finns det någon anledning att inte köpa en våt/grovdammsugare? Fungerar inte de till vanlig städning i tillägg till grövre arbete? Den här verkar till exempel billig och bra: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3668074

4. N
    Medlem · stockholm · 3 435 inlägg

Noseone

Medlem
    De låter jättemycket....

5. Aim Tallen
    Medlem · 24 inlägg

Aim Tallen

Medlem
    Vad pratar vi för decibel? Jag har hörselkåpor hemma :p

6. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Nej, en grovdammsugare fungerar definitivt inte inomhus. Har en sådan, bra i pannrum, förråd och på uteplatsen men som sagt inte inomhus.

Håller med om att det är en djungel att hitta rätt i. Har ägnat åtskilliga timmar för att googla på tester mm.

Läste att Electrolux Silence fått bästa betyg så en sådan köpte vi för några år sedan. Handtaget gick sönder ganska omgående men vi fick nya handtag två gånger på garantin. När den dammsugaren gick sönder var vi så dumma att köpa en till från Electrolux eftersom det gått nåt år och de återigen fått bra betyg.

Nu har vi en Miele, kostade ca 3',sen ett par år tillbaka. Ett helt annat handtag än Electrolux dåliga. Verkar fungera bra men ser ut ungefär som alla andra. Fördelen är att den bra surger upp hundhår från mattor mm.

7. B
    Medlem · Stockholms län · 23 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/dammsugare.html mycket bra info på den sidan
    Om man vill läsa hela testet så får man antingen prenumerera på Råd & Rön, betala 45 kr eller se om biblioteket har en prenumeration. https://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/dammsugare/

8. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Vår första Miele började sacka, ett kol var slut. rev i sönder (inte lätt nu för tiden då allt är snäpp in) och skulle beställa nya kol, fick till svar att man upphört med kol som reservkomponent 2003 det var bara att skrota den.
    Köpte en ny Bosch på El-Giganten. Sicket skit !! Den sög ingenting, vände på maskinen och läste typ 690 W Packade ihop och lämnade tillbaka möget.

Åkte till en annan handlare och blev upplyst att det var nya EU-direktiv.
    Men vi har några 2000W Miele på lager och dom får vi sälja ut så långt lagret räcker sedan är det slut enligt EU
    Fy F..n på 1/2 effekt =tyst läge suger Miele mer än Bosch på fullt.

9. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 249 inlägg

martin43

Husägare
    Tänk på att de där "ljudlösa" modellerna drar mer el och därmed värmer upp mer i rummet när du dammsuger, de är också tyngre. Vi har en Electrolux Green-nånting, 1300w med lång sladd. Fungerar utmärkt och är liten och smidig. Mina föräldrar har en Electrolux silencer "testvinnare" på 2000w. Den suger inte mer, men den är lite tystare och handtaget är mer handikappanpassat och bräckligt.

Motoreffekten är inte så intressant, det är sugeffekten som räknas!

10. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 260 inlägg

oobum

Medlem
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3107014

Jag har en sådan där jag är jättenöjd med. Tyst, effektiv. Används numer av vår städfirma och de har heller inte klagat eller anmärkt något på den.

Och den får städa ett hushåll med 3 katter..

11. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 684 inlägg

Fairlane

Medlem
    Som nämnts är motoreffekt ointressant. Många billiga dammsugare hade förr hög motoreffekt, men låg sugeffekt.

Miele och Electrolux hamnade i topp i råd och röns test. Jag rekommenderar att man kollar testet och tittar på vilka egenskaper som är viktiga för en själv. En maskin med lägre totalpoäng kan passa en själv bättre om den har lägre betyg på egenskaper som man själv inte bryr sig om.

Vi har haft både Electrolux och Miele och varit nöjda med båda.

En grovdammsugare är bra, men inget jag väljer för rengöring av normalt smuts. Högt ljud, saknar ofta reglering av effekt, saknar ofta hepa-filter och har normalt dyra påsar.

12. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 249 inlägg

martin43

Husägare
    Grovdammsugare saknar också skydd på munstycke och dammsugare som vanliga dammsugare har för att inte repa lister och väggar. Men den allvarligaste nackdelen är nog den dåliga luftfiltreringen på många grovdammsugare.
    Har länge undrat varför ALLA hotell mm använder såna där små runda dammsugare (form som en stor puck)? Är de överlägsna på nåt sätt? Varför har privatpersoner "korvar"?

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Uppsala · 721 inlägg

peroande

Medlem
    I en liten lägenhet skulle jag leta efter en liten dammsugare. Skåputrymmet kan användas bättre än till en onödigt stor dammsugare. Hepa-filter är också bra. Då säkerställer du att dammsugaren blåser ut så ren luft som möjligt.

14. legion
    Husägare · Västra Götaland · 708 inlägg

legion

Husägare
    Rekommenderar Electrolux, har själv en, ultragreen tror jag den heter. Lång sladd och tyst. Det finns andra Electrolux-modeller som är ännu tystare, man häpnar och tror knappt att de är på!

15. Music Man
    Medlem · Ale i Västra Götaland · 730 inlägg

Music Man

Medlem
    Aldrig mer Electrolux dammsugare.
    Har fått vår utbytt två gånger och varit på servic tre.
    Detta under loppet av 3år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.