4 549 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Borrmaskin kraftig nog för 34 mm dymling
En lång spiralborr kan du inte jämföra med en kort kvistborr. Det blir mer friktion ju djupare du borrar, även om du resar spån.Rickard. skrev:
Jag förstår inte ens hur man hittar en maskin som inte klarar av att borra 38mm i svenskt trä eller måste man ha någon speciell borr som förvärrar oerhört vid timmring?. Jag förstår om man matar hundratals hål och det ska gå fort men har man råd att ge det lite tid borde det inte vara ett problem.
Min största kvistborr är 54mm och den går utan problem i min vanliga makita![]()
Första centimetrarna på djupet går extremt lätt och då skulle nästan vad borrmaskin som helst orka dra min 38mm dymlingsborr.
Någonstans kring 15-20 cm djup så känner man riktigt hur det börjar gå tungt för då börjar spånet packas i gängan på borren så det kniper litet mot träet runt. Ju råare timmer ju tyngre går det.
Sedan när man har borrat igenom första stocken och kommer in i nästa så ökar friktionen ännu mer när spånet hakar fast sig litet i draget mellan stockarna. Då får man ofta ta i allt man orkar för att inte själv snurra med.
Att dra ut borren och rensa spån emellan är besvärligt för det är krångligt att få borren att börja ta igen. Det räcker med ett en enda spåna faller ned i hålet så lägger det sig under eggen på borren och så glider den runt runt utan att borra någonting.
Någonstans kring 15-20 cm djup så känner man riktigt hur det börjar gå tungt för då börjar spånet packas i gängan på borren så det kniper litet mot träet runt. Ju råare timmer ju tyngre går det.
Sedan när man har borrat igenom första stocken och kommer in i nästa så ökar friktionen ännu mer när spånet hakar fast sig litet i draget mellan stockarna. Då får man ofta ta i allt man orkar för att inte själv snurra med.
Att dra ut borren och rensa spån emellan är besvärligt för det är krångligt att få borren att börja ta igen. Det räcker med ett en enda spåna faller ned i hålet så lägger det sig under eggen på borren och så glider den runt runt utan att borra någonting.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Ah jag tänkte inte på att man borrar genom flera stockar, då köper jag att friktionen från sidorna kan spela stor roll.H heimlaga skrev:
Jag misstänker ändå att självmatningen också är en stor del av det men den kanske är nödvändig.
Utan tjälvmatning måste man stå högt så man kan trycka ned borren och när då borren tar fast så flyger man iväg. Självmatningen är helt enkelt en säkerhetssakRickard. skrev:
Tack för tipset och kommer säkert behöva ett elverk förr eller senare, men det får bli plan BF fribygg skrev:
Ja min vanliga makitaskruvdragare klarade det fint några cm. Nu sitter spiralborren så hårt i stocken att den som får ut den lär blir kung av England...Rickard. skrev:
Jag förstår inte ens hur man hittar en maskin som inte klarar av att borra 38mm i svenskt trä eller måste man ha någon speciell borr som förvärrar oerhört vid timmring? Jag förstår om man matar hundratals hål och det ska gå fort men har man råd att ge det lite tid borde det inte vara ett problem.
Min största kvistborr är 54mm och den går utan problem i min vanliga makita![]()
Så specifikt den jag frågade om, specad som "Moment hård / mjuk 130 / 65 Nm" borde klara jobbet?useless skrev:
Jag har tidigare nämnda Milwaukee-borrmaskin. Den har dubbelt så högt vridmoment som den Heimlaga använder och klarar enligt tillverkaren 89 mm träborr på tvåans växel. Största problemet är att hålla emot när det går tungt på ettan...
Vill du inte köpa rött så har väl de flesta bättre tillverkare batteridrivna borrmaskiner med +100Nm vridmoment idag?
Det fungerar riktigt bra med en mutterknack om du har en lämplig chuck.
Men, om du har en chuck med för klen gänga blir den inte långvarig.
Men, om du har en chuck med för klen gänga blir den inte långvarig.
Är det ett alternativ att hyra en rejäl maskin istället för att köpa?J jweijby skrev:Kommer en Makita DHP486Z klara av jobbet? Det står angivet kapacitet trä 50 mm men jag har blivit besviken förr. Den måste överleva att borra åtminstone 30 dymlingshål.
//www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dhp486z-slagborrmaskin-18v?srsltid=AfmBOop21oIuimXxBVXaXxmJUSupK1WI4FDYEeo_lbp4jwWNi8qYur5T
Litar på dig!useless skrev:
Ptja. Är väl inte omöjligt. Men det är ett rätt stort antal stockar som ska dymlas och jag gör allt själv, så det tar tid. Då undrar jag om det inte blir billigare att äga, om man kan få en kapabel maskin för ca 3000.O skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
@jweiby jag har föregångaren (ddf481) och där behövs handtaget för att orka hålla emot på låga växeln. Däremot har jag ingen 34mm borr eller stock att testa med, men en tanke som slog mig är externa växellådor liknande den här https://www.amazon.se/dp/B08YYLH741...mprovement&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw
Tyvärr passar den inte rakt av till en borrmaskin, men det kanske finns någonstans vilket då borde gå att använda även med nuvarande borrmaskinen?
Tyvärr passar den inte rakt av till en borrmaskin, men det kanske finns någonstans vilket då borde gå att använda även med nuvarande borrmaskinen?
Tror inte hans maskin har mindre ompf än din bara för att den går på batteri?H heimlaga skrev:Han nyttjar klena dymlingar. Vilket i sin tur förutsätter furuvirke som har vuxit relativt vindskyddat. Därför tycks han klara sig med en borrmaskin som inte orkar dra en 38mm borr.
Sedan får han det att låta som att hans lösning fungerat för alla. Vilket inte alls stämmer. Sådan är reklambranschen.
Jag som timrar av granvirke som har vuxit vid kusten och därför har mycket egen vilja kan absolut inte använda klenare dymlingar än 38mm.
https://www.dewalt.co.uk/product/dc...ght-angle-stud-joist-and-core-drill-bare-unit