Hej, bygger en timring och ska nu dymla genom stockar med snitttjocklek 20 cm för att få nocken stadig. Har en 34 mm spiralborr och min vanliga skruvdragare är på tok för klen. Det hela sker långt ute i skogen, så alla verktyg måste vara batteridrivna.

Kommer en Makita DHP486Z klara av jobbet? Det står angivet kapacitet trä 50 mm men jag har blivit besviken förr. Den måste överleva att borra åtminstone 30 dymlingshål.

//www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dhp486z-slagborrmaskin-18v?srsltid=AfmBOop21oIuimXxBVXaXxmJUSupK1WI4FDYEeo_lbp4jwWNi8qYur5T

Du kan väl använda ett portabelt elverk och vanliga sladd maskiner.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
En sak att tänka på är vad man ska använda den till, jag vet att jag inte ville ha en slagfunktion i min, eftersom den blir tyngre, möjligen mer komplicerad så det finns fler saker som kan gå sönder.

Det är viktigt att ha kraftiga batterier när en ska ta ut mycket kraft. Jag skulle säga minst 5ah.

Har du redan verktyg av samma märke så är det nog rimligt att fortsätta med samma märke.

Annars har jag själv valt att köpa denna som min kraftigare skruvdragare. Har knappt hunnit testa den ännu men jag är positivt överraskad av hur kraftigt den är. Går inte att jämföra med en billig dragare. Denna tror jag isf inte skulle vara något bekymmer för ditt uppdrag.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...skruvdragare-utan-batteri-och-laddare-3128105

Rickard.
Är spiralborren självmatande så förstår jag att det kan bli trubbel med orken men annars är ju 34mm ingenting för en modern skruvdragare. Har du en spiralborr med skruv i änden kan du slipa bort gängorna (behåll spetsen) så du kan bestämma matningshastigheten, eller köpa en ny såklart.

Redigerat:
Tack för tips. Har Makitas batterisystem och det vore såklart en stor fördel om jag kunde göra jobbet med den föreslagna makitan, men har ni erfarenhet av dymling och gjort jobbet med en maskin av annat märke är jag öppen för förslag.

Elverk blir för tungt att kånka. Det är långt till bilvägen. Hade med ett Deltapro-batteri första tiden (som sen ska permanent installeras med solceller på taket) för att kunna köra sladdmaskiner, men bärandet blev inte hållbart.

Ja, spiralborren har skruv längst fram. Tänker pröva ett mellanting till Rickards idé och bara förborra ett hål med 10mm-borr, så att skruven inte får fäste. Om min skruvdragare då klarar av det filar jag bort gängorna.

Makita DDF486RTJ har inga problem att driva en isborr vid pimpling (20-talet hål, ~20-40cm is på ett 5ah)
Kanske värt att titta på?

Jag vill inte använda den utan sidohandtaget, det sparkar ordentligt i handleden om det "hugger".

Redigerat:
J jweijby skrev:
Hej, bygger en timring och ska nu dymla genom stockar med snitttjocklek 20 cm för att få nocken stadig. Har en 34 mm spiralborr och min vanliga skruvdragare är på tok för klen. Det hela sker långt ute i skogen, så alla verktyg måste vara batteridrivna.

Kommer en Makita DHP486Z klara av jobbet? Det står angivet kapacitet trä 50 mm men jag har blivit besviken förr. Den måste överleva att borra åtminstone 30 dymlingshål.

//www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dhp486z-slagborrmaskin-18v?srsltid=AfmBOop21oIuimXxBVXaXxmJUSupK1WI4FDYEeo_lbp4jwWNi8qYur5T
Endast 30 hål, varför inte använda en manuell hederlig dymlingsborr?

• Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag använder en sån här för min 38mm dymlingsborr. Den orkar för det mesta men det händer att jag inte orkar hålla emot.
[länk]

30 hål kan man borra med navare om det kniper.
Såg rejäl ut! Men tyvärr kräver den ju elnät.

J jweijby skrev:
Skaffa ett Honda eu22 (väger ca 21 kilo) orkar du inte bära det i handen kan du ta det till byggplatsen på en liten vagn eller en bärmes på ryggen om du inte kan invänta pulka/skoterföre. Du kommer nog att ha nytta av det hela livet om stugan inte har nätström.

J jweijby skrev:
Jag har tidigare nämnda Milwaukee-borrmaskin. Den har dubbelt så högt vridmoment som den Heimlaga använder och klarar enligt tillverkaren 89 mm träborr på tvåans växel. Största problemet är att hålla emot när det går tungt på ettan...
Vill du inte köpa rött så har väl de flesta bättre tillverkare batteridrivna borrmaskiner med +100Nm vridmoment idag?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Följer Isak Stålenhag, har sett honom köra deWalt vinkelborrmaskin för det jobbet...
[länk]

Nu är han ju iofs "influerare" åt deWalt, och tar ju betalt för att timra, så han har väl kanske något högre krav..
Han nyttjar klena dymlingar. Vilket i sin tur förutsätter furuvirke som har vuxit relativt vindskyddat. Därför tycks han klara sig med en borrmaskin som inte orkar dra en 38mm borr.
Sedan får han det att låta som att hans lösning fungerat för alla. Vilket inte alls stämmer. Sådan är reklambranschen.

Jag som timrar av granvirke som har vuxit vid kusten och därför har mycket egen vilja kan absolut inte använda klenare dymlingar än 38mm.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Rickard.
Jag förstår inte ens hur man hittar en maskin som inte klarar av att borra 38mm i svenskt trä eller måste man ha någon speciell borr som förvärrar oerhört vid timmring? Jag förstår om man matar hundratals hål och det ska gå fort men har man råd att ge det lite tid borde det inte vara ett problem.

Min största kvistborr är 54mm och den går utan problem i min vanliga makita :thinking:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.