Halloj,
Jag letar efter en borrhammare som kan göra hål i mina betongväggar där min vanliga borr går bet. Det är endast för att sätta upp en hylla/tavla då och då. Hittills har jag hyrt/lånat men det har alltid varit så krångligt, så jag funderar på att köpa en egen. Dock är det väldigt svårt att avgöra prisnivå. Ergonomi och hög kvalité är ganska oviktigt för så små jobb, men den ska ju ändå fungera. Helst max 1500 kr. Har någon nåt bra tips?
Jag såg den här på jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-015879/
Men den är så extremt billig att den kanske inte är markant bättre än min vanliga borr för hål i väggen?

Hej!

Den duger alldeles utmärkt till det du skall göra.
Klarar även betydligt tyngre arbeten.
Dag

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jag har en sån och den äter hål i vanliga väggar utan prut. Räcker gott till mina sällan-behov och är en otrolig skillnad jämfört med slagborrmaskin som känns som en leksak.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Köp billigaste för det arbetet och sällananvändande.
Har en sådan sedan 15-20 år och som ny en okänd kinakopia av modell som då var minst 10 år. Enda nackdel är att den saknar frikoppling/stopp om borret nyper fast, maskinen snurrar.😉
Och så kan man koppla bort snurret och göra mindre bilningsarbeten.

S
Jag instämmer med övriga. Den som du har länkat till blir jättebra. För att ge lite mera kött på benen: Att ta steget upp från slagborr till denna maskin höjer livskvaliteten för dig och för dina grannar. Bara koppla in borrstål och brumma upp ett hål på mindre än 30 sekunder, jämfört med att stå och nöta i flera minuter med en skrikande slagborr.
Jag köpte den (dess föregångare) för tio år sedan, den har funkar klanderfritt.

Jag använde min (tidigare modell) senast idag med en SDS-chuck och murbruksvisp till att blanda betong.
Har funkat i många år att borra och bila med👍👍
Slitna elverktyg och borrset i mörk plastlåda. Använd, skitig, röd, svart och grå. Trassliga sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
S
JemFix har en prisvärd borrhammare också , har använt den att borra o bila hål i mina 40cm källarväggar som består av bruk o stenar i div storlekar

Claes Sörmland
Lyssnade på råden här för några år sedan och har köpt Julas borrhammare. Fantastiskt när man har levt hela livet med skämtet slagborrmaskin.

• Gilla
Gösta Hjalmar och 1 till
  • Laddar…
Även jag har en billig borrhammare från Jula som jag använt då och då under 15 år till olika jobb. Funkar prima!

Den fungerar utmärkt. Jag har till och med spräckt en hel del stenar ute på tomten med en sådan Jula maskin. Du kan såklart inte tro att den håller Hilti-klass. Men så långe du är noggrann med att trycka kraften axiellt framåt och inte försök använda maskinen som ett brytjärn eller liknande (detta kan man göra med en Hilti) så håller en sån där Jula maskin utan problem. Jag har kört slut på 1 st sådan men köpte en ny likvärdig igen. Alltid skönt att ha en maskin hemma när behov uppstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.