Paul-Staffanstorp
Vinkelslipen vet jag iaf till 100 är en Bosch och det stämmer nog som du säger med Sticksågen med om jag minns rätt faktiskt.

Festool går ju klart före Hilti för mig om de har någon maskin som tillfredsställer mig...
Annars tittar jag på Makita eller någon annan innan jag betalar Hiltis överpriser.
 
Har kollat lite priser nu och jag har svårt att motivera närmare 10 lax för en te6a när 230V te2 och te2m överglänser den prestandamässigt till en bråkdel av priset för te6a.

Batteriversionen av Te2 vore ett alternativ men på den har de inte Li-ion så det lutar åt nätdrivet i det här fallet.
 
Det är klart killen ska ha en Hilti! ;)

Det finns två stycken batteridrivna borrhammare (Hilti ofc) på firman och en av dem är TE-2-A.
Jag testade den ett tag och den var väldigt skön att ha när man t.ex. borrade 5.5 mm hål för gulplugg till skruvklammer, men när man gick på lite större hål så tog batteriet slut tämligen fort. Drygt att byta, fast å andra sidan så slapp man ju springa med kabelvinda och trassla sånt i saxliften osv... Den andra maskinen ska vara en av värstingarna, fast den har jag inte prövat.

Hilti - Man får vad man betalar för! ;)

//Patrik
 
Redigerat:
shaqii
Håller inte med dig alls daniel.
När jag som privatperson fick problem med en trasig strömbrtare på en hilti borrmaskin fick jag en ny gratis + gratis frakt hemskickad för goda ryktets skull.
Kundtjänsten svarar vid frågor på allt de kan annars lämna dom över ärende till tekniker.

Har både haft Festool och Hilti och har idag gjort mig av med alla Festool då Hilti håller betydligt bättre kvalitet än Festool.
Hilti har mer ergonomiskt grepp i samtliga sina maskiner, det kan man inte säga om festool.

Festool kan ses på tv där dom betala dyra reklampengar för att få sälja.
På kanal fem till exempel där några semiproffs fuskrenoverar andra människors hem,,ja där duger det kanske.
Men kollar man på stora byggarbetsplatser och stora företag så finner man hilti då det krävs kvalitet och pålitlighet.
 
Paul-Staffanstorp
Nu har ju inte Hilti och Festool riktigt samma sortiment och de platsar heller inte på samma typ av arbetsplatser.

Festool har inte mycket att göra på en ren byggarbetsplats och Hilti har inte så mycket att komma med hos inredningssnickaren...
Thats it !

Hiltis skruvdragare har ingenting att komma med i jämförelse med Festools C12 när vi pratar om att skruva inredningar.
Festools T15-3 är garanterat i klass med liknande Hiltidragare, även ergonomiskt.

Jag kan lika gärna köpa Boschs vinkelslip eller sticksåg som att betala tusentals kronor mer för att få ett rött skal med texten Hilti på. ;)
Detta tramset sysslar iaf inte Festool med.
Står det Festool så är det Festool också... ;)
 
De flesta byggfirmor har i storleksordningen 40% rabatt på Hilti. Det kan betyda att de inte vill ha med privatpersoner att göra. Det blir en massa strul med konsumentköplagar och sånt för dem. Kolla om du kan få utnyttja någon byggfirmas rabatt på något sätt. Om du absolut skall ha Hilti.
 
Shaqii: Kul att du fick bättre (mycket bättre) hjälp än mig. Det du och jag skriver belyser en viktigt problematik kring kundservice - den lilla firman eller privatpersonen har få kontakter kundservice, och det är ju faktiskt inte alls omöjligt att det därigenom klena statistiska underlaget gör att du och jag uppfattar deras service som helt olika.

Angående Hiltis kvalitet så gillar jag verkligen deras prylar - även om det nog enbart är de slående maskinerna som jag tycker är bättre än något annat proffsmärkes toppmaskiner. Att tigersågens ergonomi inte riktigt faller mig på läppen betyder ju inte tvunget att den är dålig - utan kanske bara att den passar någon annan (som håller på ett annat sätt när de sågar tex) bättre.


Paul: Ergh...jo tyvärr så sysslar festool också med det. Den gamla of2000 var tillverkad av mafell, saneringsfräsen (som numera är protool) tillverkades av flex, bitsen tror jag (med betoning på tror) är tillverkade av Wiha, forstnerborren av Zobo och jag undrar om inte dammsugarna kommer utifrån också. Men det är nog så att Festool konstruerar fler prylar själv än vad Hilti gör. Sen är det också så att både Hilti och Festool är duktiga på att köpa in bra maskiner - att Hilti har valt sticksåg/vinkelslip från bosch och skruvdragare från panasonic är ju bra exempel på detta tycker jag.
 
Ha ha vilken spännande diskussion det har blivit av detta. Jag har rabatter, men hur sjuk jag än är kan jag bara inte motivera dessa pengar för nått jag kommer nyttja högst sporadiskt. :) Hur som haver så blir det hilti, frågan är bara vilken? TE 2 M kanske?

EDIT: Ang diskussionen om underleverantörer som gör komponenter till kända märken.

Står det festool eller hilti på en pryl har väl dessa märken kvalitétsgodkänt dem för att hålla exceptionell klass, oavsett vem som har tillverkat ett kugghjul eller en motor? Spelar det då någon som helst roll vem som gjort inredningen i en maskin??
 
Redigerat:
Dark_Messenger skrev:
Ha ha vilken spännande diskussion det har blivit av detta. Jag har rabatter, men hur sjuk jag än är kan jag bara inte motivera dessa pengar för nått jag kommer nyttja högst sporadiskt. :) Hur som haver så blir det hilti, frågan är bara vilken? TE 2 M kanske?

EDIT: Ang diskussionen om underleverantörer som gör komponenter till kända märken.

Står det festool eller hilti på en pryl har väl dessa märken kvalitétsgodkänt dem för att hålla exceptionell klass, oavsett vem som har tillverkat ett kugghjul eller en motor? Spelar det då någon som helst roll vem som gjort inredningen i en maskin??
Hilti TE-7-C, model nyare än den jag har, är en lagom stor borrhammare, fast om du bara ska borra något hål ibland så är det väl kanske bättre att satsa pengarna på en sådan du nämnde. Antar att den är billigare. :p Sedan om den är bra vet inte jag.

//Patrik
 
Mellan de två verkar inte vara några större skillnader? Mejsling har jag ej behov av men visst, diffar inte priserna jättemycket antar jag att den är ett alternativ. Har du köpt beggat eller nytt? Kommer du ihåg några priser på rak arm?
 
Dark_Messenger skrev:
Mellan de två verkar inte vara några större skillnader? Mejsling har jag ej behov av men visst, diffar inte priserna jättemycket antar jag att den är ett alternativ. Har du köpt beggat eller nytt? Kommer du ihåg några priser på rak arm?
Eller min och min, det är firmans, men den är "min" så länge jag jobbar på firman. :p
Så kan tyvärr inga priser.

//Patrik
 
Skilde inte jättemycket mellan sladdmaskinerna så det blev te7c. Dubbelt så mycket ös i och lite bredare användningsområde. Sen var den ju snyggare också och det ska man inte förringa!
 
Grattis! Rapportera gärna tillbaka vad du tyckte om den när du har jobbat med den ett tag!
 
Dark_Messenger skrev:
Skilde inte jättemycket mellan sladdmaskinerna så det blev te7c. Dubbelt så mycket ös i och lite bredare användningsområde. Sen var den ju snyggare också och det ska man inte förringa!
Får man fråga vad den kostade?

Jag säger detsamma, gratulerar!

Ja, jag tycker att Hiltis maskiner är överlägset snyggare än alla andra.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.