10 532 läst · 31 svar
11k läst
31 svar
Borrhammare TE-6 A
Sida 1 av 3
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Jag har fått för mig att jag behöver en så jag går i köptankar. Bra eller anus?
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_product.jsp?OID=26940&CATE_OID=-22702
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_product.jsp?OID=26940&CATE_OID=-22702
Redigerat:
Varför inte välja ett mer lättillgängligt märke än Hilti, om du är privatperson/hemmafixare? Hilti är väl inte kända för bra service gentemot privatkunder. Säkert mycket bra och driftsäker maskin (jag vet inte...bara gissar). Det är ju trots allt ett välrenommerat märke. Säkert kostar den en hel del. Jag hade nog satsat på en 230 V-maskin istället.
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Jo jag pratade lite med en vän i branschen och han sa ungefär samma sak men jag gillar sladdlöst. Det som skulle kunna få mig att backa är om den är "för klen" så den i praktiken blir obrukbar eller om batteritiden skulle vara usel men med två batterier borde det kvitta. Tanken är att ha denna maskin till allt som har med betongborrning att göra, jag har gett upp slagborrmaskiner.Marcus J skrev:Varför inte välja ett mer lättillgängligt märke än Hilti, om du är privatperson/hemmafixare? Hilti är väl inte kända för bra service gentemot privatkunder. Säkert mycket bra och driftsäker maskin (jag vet inte...bara gissar). Det är ju trots allt ett välrenommerat märke. Säkert kostar den en hel del. Jag hade nog satsat på en 230 V-maskin istället.
Sen är den ju fin också.
Hur mycket kostar den? Borrar du mycket? Är det Ni-MH eller Li-ion ackar? Det finns inget mer irriterande än batterier som, oavsett hur potenta de är, inte är tillräckligt laddade just den där gången man verkligen behöver. Som sagt, satsa på en sladdmaskin. Varför inte t ex blå Bosch, Makita eller Milwaukee? Eller DeWalt?
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
Pris har jag inte framför mig just nu. Jag borrar inte speciellt mycket alls faktiskt utan maskinen sorteras nog under bra-att-ha kategorin. Li-ion batterier uppger dom själva - jag la till en länk i första inlägget.Marcus J skrev:Hur mycket kostar den? Borrar du mycket? Är det Ni-MH eller Li-ion ackar? Det finns inget mer irriterande än batterier som, oavsett hur potenta de är, inte är tillräckligt laddade just den där gången man verkligen behöver. Som sagt, satsa på en sladdmaskin. Varför inte t ex blå Bosch, Makita eller Milwaukee? Eller DeWalt?
Kostar inte blå bosch, makita etc en hel hög pengar också? Jag har fått för mig att hilti är créme de la créme?
EDIT: Jag såg nu att laddaren är samma som till SF144. Alltså kan jag ladda batterierna i samma laddare? Det kan ju vara en motivationshöjare.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
en sladdriven borrhammare är bra mycket mer "bang for the buck" och sporadiskt använda maskiner anser jag att det är bättre att ha med sladd, batterier har begränsad livslängd även om de inte används, och om man ska byta batterier efter 3-4 år för 3-4000 i en 7500kr maskin man använt till 50 hål känns det ganska surt kan jag tänka, när man klarat sig lika bra med tex en blå sladdbosch för 2500 och en skarvsladd för några hundra.
Hilti är väl ansedda, ja. Framför allt har de enormt bra serviceavtal mot proffsanvändare inkl hämtning och lämning. Läs på deras hemsida. Jag har aldrig ägt någon Hilti-maskin. Jag bara vet att det finns oerhört mycket bra maskiner som inte heter Hilti. Varför är du bara inne på sådan extrem high end-kvalitet?
Medlem
· Södermanland
· 33 inlägg
I ärlighetens namn är det nog mest en hangup. :blushing:Marcus J skrev:Hilti är väl ansedda, ja. Framför allt har de enormt bra serviceavtal mot proffsanvändare inkl hämtning och lämning. Läs på deras hemsida. Jag har aldrig ägt någon Hilti-maskin. Jag bara vet att det finns oerhört mycket bra maskiner som inte heter Hilti. Varför är du bara inne på sådan extrem high end-kvalitet?
Jag har kört lite med deras elverktyg tidigare och jag gillar dom. Dock är jag inte i närheten av att kunna bedömma dom objektivt mot andra tillverkare.
Klar poäng om man endast ser till most bang for buck, nu är ju inte alltid livet så enkelt tyvärr. Nåväl jag ska kolla lite priser i morgon så jag vet vad jag ger mig in i.Gilbert skrev:en sladdriven borrhammare är bra mycket mer "bang for the buck" och sporadiskt använda maskiner anser jag att det är bättre att ha med sladd, batterier har begränsad livslängd även om de inte används, och om man ska byta batterier efter 3-4 år för 3-4000 i en 7500kr maskin man använt till 50 hål känns det ganska surt kan jag tänka, när man klarat sig lika bra med tex en blå sladdbosch för 2500 och en skarvsladd för några hundra.
Blir L-ion batterier kassa efter 3-4 år? Även om man inte har plågat dom ordentligt?
Redigerat:
Huvudet på spiken! Jag hade inte sagt det bättre själv...Gilbert skrev:en sladdriven borrhammare är bra mycket mer "bang for the buck" och sporadiskt använda maskiner anser jag att det är bättre att ha med sladd, batterier har begränsad livslängd även om de inte används, och om man ska byta batterier efter 3-4 år för 3-4000 i en 7500kr maskin man använt till 50 hål känns det ganska surt kan jag tänka, när man klarat sig lika bra med tex en blå sladdbosch för 2500 och en skarvsladd för några hundra.
Jag äger flertalet Hilti maskiner och håller inte med om att dom skulle ha dålig service mot privatpersoner.
Deras kundtjänst är knaonbra som lägger mycket tid på de frågor man ställer.
Mailkontakten är mycket snabb och dom rekomenderar även serviceställen som är närmast på respektive ort.
Maskinerna är som Fetsool men ett snäpp bättre.
/Johan
Deras kundtjänst är knaonbra som lägger mycket tid på de frågor man ställer.
Mailkontakten är mycket snabb och dom rekomenderar även serviceställen som är närmast på respektive ort.
Maskinerna är som Fetsool men ett snäpp bättre.
/Johan
Jag har kört TE-6A på byggen. Har även provat Dewalt och blå Bosch. Med hiltimaskinen så verkar det som om batterierna aldrig tar slut. Gubbarna som sätter stålet i betongbjälklagen borrar som fan i håldäcken, alltså 10-15 man som går o borrar lite titt som tätt med 6-12mm borr, och det verkar som om det inte går att hitta maskiner med slutkörda batterier. I håldäcken ligger det dessutom en massa inguten wire men det är sällan som man behöver ta upp ett alternativt hål. Det märks att det är kvalitetsprodukter när man borrar. Samma kvalitetsfeeling som med Festoolmaskiner med skillnaden att att prylarna tål att tappas, ligga ute i regnet, skvätta betong o skit på, använda som hammare......
Dewalten jag använde var ett skämt. Sket ny maskin med fräscha batterier. Orkade väl dra ett 30-tal 5mm hål ca 15mm djupt sen var det dags för laddning. Vet inte vad det var för modellbeteckning men det faktum att de har sådan smörja i sortimentet borde rendera mångårig utvisning i skamhörnan.
Blåa 24V dyrboschen funkade väl men kändes ganska rapplig.
Hade jag pengarna och behovet (>2 hål i månaden) så skulle jag handla en TE-6A
///j
Dewalten jag använde var ett skämt. Sket ny maskin med fräscha batterier. Orkade väl dra ett 30-tal 5mm hål ca 15mm djupt sen var det dags för laddning. Vet inte vad det var för modellbeteckning men det faktum att de har sådan smörja i sortimentet borde rendera mångårig utvisning i skamhörnan.
Blåa 24V dyrboschen funkade väl men kändes ganska rapplig.
Hade jag pengarna och behovet (>2 hål i månaden) så skulle jag handla en TE-6A
///j
Jag är nöjd med de hilti-maskiner jag har, och de jag har testat. Min erfarenhet av servicen till privatpersoner är att den är under all kritik, verkligen urusel. Detta i samband med att jag har behövt reservdelar till min tigersåg, gipsautomat (såldes då makitas är bättre och stryktåligare) och enpetare.
Hiltis bilmaskiner (har bara kört 905 iofs) och borr/kombihammare (har kört ett flertal olika, mest äldre) är utmärkta. Tigersågarna är rejäla, robusta, men inte bättre än milwaukee och dessutom har de lite knepig ergonomi, som nog inte riktigt alla gillar. Enpetarna och gipsautomaterna är bra men inte bättre än de från tex makita.
En hel del av hiltis maskiner tillverkar de inte själv, utan är versioner av andra tillverkares maskiner (som hilti ser till att ta rejält mycket mer betalt för). Jag har för mig att sticksågarna kom från bosch? Sänksågarna är i alla fall tillverkade av mafell. Laser vill jag också minnas är tillverkade av någon annan. Skruvdragarna (som är rejäla, starka men väldigt stora och klumpiga) tillverkas av panasonic har det skrivits här på forumet. Att hilti skulle vara bättre än festool generellt håller jag inte med om, festools systemtänk, geniala lösningar och genomgående högsta kvalitet och klassledande återfinns bara i delar av Hiltis program. Nu är jämförelsen dock något haltande, festool och hilti tillverkar inte riktigt samma typ av maskiner.
Hiltis bilmaskiner (har bara kört 905 iofs) och borr/kombihammare (har kört ett flertal olika, mest äldre) är utmärkta. Tigersågarna är rejäla, robusta, men inte bättre än milwaukee och dessutom har de lite knepig ergonomi, som nog inte riktigt alla gillar. Enpetarna och gipsautomaterna är bra men inte bättre än de från tex makita.
En hel del av hiltis maskiner tillverkar de inte själv, utan är versioner av andra tillverkares maskiner (som hilti ser till att ta rejält mycket mer betalt för). Jag har för mig att sticksågarna kom från bosch? Sänksågarna är i alla fall tillverkade av mafell. Laser vill jag också minnas är tillverkade av någon annan. Skruvdragarna (som är rejäla, starka men väldigt stora och klumpiga) tillverkas av panasonic har det skrivits här på forumet. Att hilti skulle vara bättre än festool generellt håller jag inte med om, festools systemtänk, geniala lösningar och genomgående högsta kvalitet och klassledande återfinns bara i delar av Hiltis program. Nu är jämförelsen dock något haltande, festool och hilti tillverkar inte riktigt samma typ av maskiner.