Någon som kan ge vägledning kring borrdiameter för att fästa stolpe med delgängad m10 bult i marskruv. Det är för plankbygge. Osäker på borrdiameter - räcker 10mm skruv för m10 bult?

tack på förhand!

10mm räcker. Dra borren genom hålet ett par gånger extra bara. Jag vill inte ha ett för stort hål i ett sådant förband.

• Gilla
corasmus
  • Laddar…
Du behöver alltså ett hål för en genomgående grovgängad M10?
https://www.mattssons.com/media/y05clket/4-riktva-rden-fo-r-ha-ldiametrar-friga-ende-ha-l.pdf

Om du däremot vill gänga hålet är det en annan tabell,
https://www.mattssons.com/media/2r0klwpi/3-rekommenderade-borrdiametrar-fo-r-olika-ga-ngor.pdf

Den övre tabellen säger alltså att du ska borra ett 12 mm hål för att få i din skruv. Det här är tänkt för industriella processer, jag tror nog att du kan göra hålet lite mindre om du har begränsat med gods runt hålet.

• Gilla
corasmus
  • Laddar…
Det finns en standard för frigående håldiametrar, SS EN 20273. Det är ett utdrag ur den som PatrikJo länkat ovan.

I den anges tre olika borrdiametrar per gängdimension. De kallas grov, medel och fin. Det har inget med grov eller fingänga att göra utan handlar om hur grov eller fin passning det är på det som ska monteras.

Ska du förborra en massa trästolpar för montering med typ stolpskor så passar grov bra, alltså 12mm i ditt fall.

Ska du borra på plats så passar fin bra - då vet du ju att du borrar på rätt ställe. Men nu är det väl förmodligen trästolpar och då brukar det gå bra med ännu tajtare passning eftersom träet är lite eftergivligt.

• Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Det finns en standard för frigående håldiametrar, SS EN 20273. Det är ett utdrag ur den som PatrikJo länkat ovan.

I den anges tre olika borrdiametrar per gängdimension. De kallas grov, medel och fin. Det har inget med grov eller fingänga att göra utan handlar om hur grov eller fin passning det är på det som ska monteras.
Wow. Det har jag aldrig tänkt på. Jag har alltid tänkt att tabellen är för grov-medel-fingänga (så är det ju när man borrar inför gängning), men ytterdiametern på gängan är ju oberoende av gängstigningen.
Vilken oerhört olämplig benämning av håldiametrar man har valt! Det är ju som gjort för missförstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.