Y
Har 1mm fisklina och provborrade i en takskiva nu med 1mm borr och får inte genom linan.

Provade 1.5mm borr men blir för stort och ser illa ut.

Teori 1: Kanske går jättebra med 1mm borr sen med riktiga fibrerna som inte har skadad ände efter saxen.

Teori 2: man kanske ska ha 1.1 eller 1.2mm borr?

Kör lite fram och tillbaka med borren? Ingen precision direkt, men kan kanske vara värt ett försök.

Y
Känns som om detta är högrisk tagande för min del då takskivorna dessutom är om-målade till svart. nuddar borrchucken takskivan så lär det skada färgen och bli vitt. Borrar jag från andra hållet så blir det "krater" effekt på finsidan. Kanske inte med tejp fast då riskerar jag draloss färgen när tejpen ska bort.

Överväger att ha en stjärnprojektor istället, verkar dyka upp fler nu på marknaden.. blir ju inte samma sak dock..

*peppa mig*

Nja, borrar du med 1 mm och "putsar" lite i kanterna så kommer det att funka.

Jag är inte helt säker men tror att om man trycker en träskiva mot ytan där borren kommer ut, och har tillräckligt hårt tryck (typ byggstämp eller liknande) så undviker man rätt mycket av skadan där borren kommer ut. Men inte får du en märkbar inbuktande krater om du borrar med 1-1,5mm, eller vad är skivorna gjorda av för material?

Annars kan du ju prova att måla med tuschpenna på en liknande träbit och se om du får till i stort sett samma svartfärg, då är det lätt att bättra färgskador. Bäst är nog att fixa samma svartfärg som använts från början och bättra med en "vattenfärgpensel" om det är millimeterstorlek på eventuella skador.

Känns som detta är ett icke-problem. Gå på teori 2 att borra med ett något större borr än 1mm

Y
Bloink skrev:
Känns som detta är ett icke-problem. Gå på teori 2 att borra med ett något större borr än 1mm
inte så lätt att hitta 1.1 och 1.2 mm borr dock. klart att allt går om man vill.

jag läste en gång i tiden om en annans bygge och ville minnas att han skrev sig ha haft 1.2mm. tänkte det kanske står i instruktionen, som tyvärr inte finns att ladda hem i förväg.

Men alltså....0,1 - 0,2 mm extra får man om man "putsar" lite med borren ju.....så har jag gjort i alla tider när jag gjort hål som ska vara "exakt".

Det är väl inget problem att hitta 1,1 och 1,2 mm borr, vilken välsorterad järnhandel som helst fixar detta eller E-bay.
Finns ju även satser med varje tiondel 1.0-5,9 mm

Sök återförsäljare via Wedevåg eller SKF.

Protte

Maskinfirmor brukar ha bra sortiment på borr, brukar kosta några tior för en 10-pack i små dimensioner.

1,2mm är nog rätt vanligt förekommande för att borra kretskort, men de används normalt inte för särskilt stora djup.

Om jag inte minns galet så gick det att köpa både 0,8 och 1,2 på järnhandeln för 20 år sen...

Om det är RIKTIGA kretskortsborrar, så är de av hårdmetall och blir därmed rätt sköra.

Protte

ja som "prototypen" skriver dom blir för hårda för att borra utan stativ.
har man dock 1.2mm och man tar det lugnt så går det nog men man får ladda upp med
ett gäng borrar.

Det beror iofs också på vad man har för borrmaskin. Man kanske inte ska ha den gamla flera kilo tunga gjutjärnmaskinen för en sån borr :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.