N
Har ett nyborrat hål för vatten (~maj 2023). Locket för hålet ligger väldigt lågt på marken och nu med snösmältningen så ligger det fullt av is/vatten runt brunnen. Såg imorse att det bubblade runt den som om att det läcker in vatten.

1. Ska locket/borrhålet verkligen vara lika lågt som gräsmattan?
2. Är det dagvatten/smältvatten som rinner in?
3. Risk att det förstör vårt vatten?

Lägger upp en film + bild på det.
 
  • Delvist nedgrävd stridsvagnsmodell i is, sella förslås av skala och perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog anser jag att röret ska vara så högt att inte mark- ytvatten kan rinna ned i brunnen och göra vattnet otjänligt.
Ta exemplet att en hund eller katt pissar i närheten.

Tydligen är lockets urluftningsöppningar dränkta av vatten.
Att det stundtals bubblar kan bero på att vattennivån i brunnen stiger
p g a önskad tillrinning nere i berget.

Men om Du tappar vatten sugs vatten ned via det dränkta brunnslocket!

Jag skulle absolut reklamera detta och begära höjning av brunnslocket samt renspolning av brunnen.

Viktigt är då att få förlängning av brunnsröret ordentligt tätt.
 
Jag skulle ta bort snöslasket runt locket med foten och försöka göra en ränna med klacken så ytvattnet rinner bort och inte ner i brunnen.
 
Den var bra☺️
 
Till våren, kanske ett litet dike...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Den var bra☺️
Inte skulle jag reklamera för en sån sak
 
Karrock
Det ser ju ut som en debe borrtopp. deras moteringsanvisning är korrupt på hemsidan, så jag kan inte kontrollera, men jag tror att den bara är tätad i kopplingsplinten, oklart vilken IP-klass. Nedsänkt i vatten riskerar ju att vara högre än aktuell klass.

Man kan förmodligen byta till/komplettera med en borrtopp för energibrunn. De är avsedda att vara under mark och täta mot ca 5 m vattenpelare inåt och utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.