E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Bakgrund: Hade några hantverkare som borrade i golvet i gillestugan och råkade träffa en vattenburen golvvärmeslinga (golvet är ett sk nivellgolv i bottenplan). De var medvetna om att det fanns golvvärme och använde värmekamera men råkade trots detta träffa slingan. De bilade bort klinkerplattan och skickade rörmokare som reparerade golvvärmselingan dagen efter. Det ska även komma fukttekniker som kollar att vattnet som rann ut under nivellgolvet onte orsakar någon fuktskada.

Fråga: är det ok att skarva på detta sätt? Blir golvvärmeslingan försvagad på något av skarven? Vågar man sätta dit en ny klinkerplatta ovanpå eller måste skarven vara tillgänglig för inspektion?

(Sedan får jag se vad fuktteknikern säger men det är en senare fråga).
IR kamera är inga dyra saker idag. Ca 5000 Bild från mitt eget badrum. Gjort +10 år innan jag köpte huset ..
Troligen blev reparationen blev reparationen dyrare än inköpet.
Väl investerade pengar👍 bäst resultat får man på vintern då det är större temp skillnader 👍 på värme kretsar

• IR-bild av badrum visar temperaturvariationer i rött och blått; hög temp 26.1°C och låg temp 15.2°C, vilket indikerar värmekretsar i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
E _Elman_ skrev:
IR kamera är inga dyra saker idag. Ca 5000 Bild från mitt eget badrum. Gjort +10 år innan jag köpte huset ..
Väl investerade pengar👍 bäst resultat får man på vintern då det är större temp skillnader 👍 på värme kretsar
😂
Läs mening två i TS första inlägg igen...

• Gilla
  • Haha
MaKrBr och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
"De", inte "dem". Det skall vara de om du kan byta ut det mot "vi" och det skall vara "dem" om du kan byta ut det mot "oss".
Ska du tvunget va en sån där Messerschmitt??

• Gilla
  • Haha
Beemaster och 8 till
  • Laddar…
lasselätt lasselätt skrev:
Ska du tvunget va en sån där Messerschmitt??
Japp.

• Gilla
  • Älska
bsn och 22 till
  • Laddar…
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Bakgrund: Hade några hantverkare som borrade i golvet i gillestugan och råkade träffa en vattenburen golvvärmeslinga (golvet är ett sk nivellgolv i bottenplan). De var medvetna om att det fanns golvvärme och använde värmekamera men råkade trots detta träffa slingan. De bilade bort klinkerplattan och skickade rörmokare som reparerade golvvärmselingan dagen efter. Det ska även komma fukttekniker som kollar att vattnet som rann ut under nivellgolvet onte orsakar någon fuktskada.

Fråga: är det ok att skarva på detta sätt? Blir golvvärmeslingan försvagad på något av skarven? Vågar man sätta dit en ny klinkerplatta ovanpå eller måste skarven vara tillgänglig för inspektion?

(Sedan får jag se vad fuktteknikern säger men det är en senare fråga).
Inga problem att skarva golvslingor det är så lågt tryck.

Man brukar också lägga in en tunn fuktsensor under lagningen, så att man märker om läckage uppstår!

F
E _Elman_ skrev:
Jag köpte en billig Uni T på Amazon för 1500kr. Helt ok.

J JSten skrev:
Kollat närmre på denna klämningen:
[bild]
Den ser ju inte helt lyckad ut, dels så har rörisen inte lyckats få in röret lika långt som ursprungligen tänkt, åtminsone är markeringen som ritats inte i höjd med presskopplingen, utan gissningsvis 5mm ifrån, vilket ockås betyder att röret inte bottnar i kopplingen. Även vinkeln som röret går in ser aningen skarp ut. Jag är bara glad amatör, så kan ha helt fel, hade varit intressant att se vad någon av rörisarna här på forumet tycker.
Ja, den ser lite misstänkt ut faktiskt. Kolla så man kan se slangen i de små slitsarna i den grå plastslagen. Gör man inte det så har slangen inte bottnat ordentligt. Du kan ju jämföra med den andra presskopplingen.

Det hade troligen varit bättre att bila upp lite mer så det inte blev så skarp vinkel

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Man brukar också lägga in en tunn fuktsensor under lagningen, så att man märker om läckage uppstår!
Vad är det för fuktsensor du tänker på? Hur kan man se om den ger utslag om den ligger under en klinkerplatta?

• Gilla
Alti
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Funkar det även bra bakom metallkopplingarna.?
Jag menar givarna har ju krav på avstånd till armering.

M mattoys skrev:
Funkar det även bra bakom metallkopplingarna.?
Jag menar givarna har ju krav på avstånd till armering.
Det räcker att de ligger nära. Fukt vandrar.

P
J JSten skrev:
Kollat närmre på denna klämningen:
[bild]
Den ser ju inte helt lyckad ut, dels så har rörisen inte lyckats få in röret lika långt som ursprungligen tänkt, åtminsone är markeringen som ritats inte i höjd med presskopplingen, utan gissningsvis 5mm ifrån, vilket ockås betyder att röret inte bottnar i kopplingen. Även vinkeln som röret går in ser aningen skarp ut. Jag är bara glad amatör, så kan ha helt fel, hade varit intressant att se vad någon av rörisarna här på forumet tycker.
Sitter inte pressringen så att slangen kommit helt igenom ringen ?
I så fall är det väl ok
Pressring och slangmontering i ett rörsystem, där slangen kan ha passerat helt genom ringen. En pil markerar pressringen.
Skapa konto

P Peter787 skrev:
Sitter inte pressringen så att slangen kommit helt igenom ringen ?
I så fall är det väl ok
[bild]
Här är ytterliggare en närbild på skarven:

• Närbild på rörskarv med metallkoppling och plastslang installerad i ett vägghål.
    Skapa konto
Där är inte slangen framme vad det ser ut som.
Så här ska det se ut, man ser den vita slangen i slitsen.

Närbild av en koppling med en vit slang i en slits, inringad med rött, som visar korrekt installation enligt instruktionerna.
Skapa konto

Gör om och gör rätt

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.