2 811 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Borrad brunn med betong trumma.
God middag, det finns två sätt att lösa en borrad brunns översta del på. Man kan ha foderröret upp över mark nivå och det andra sättet att lägga översta delen nere i ett betongring av storlek störe med konisk överdel och ett betong lock. Undrar nu hur man går tillväga när man bygger med betong rören. Borrar man först och prickar rätt när man staplar röret över borrhållet, eller borrrar man genom botten på röret? Och är betongringarna helt vattentätta mot grundvatten mm. Om någon har ett pris på betongringar så tas länkar o priser tacksamt emot. Mvh Hans
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Enklast är att kapa röret få frostfritt djup och montera en borrhåls topp och bara fylla igen.
Det är det normala förfarandet om det är en energi brunn eller en vattenbrunn med sugande pump i huset.
Har man en sänkpump är det motiverat att ha borr hålet lätt åtkommligt annars inte.
Det är det normala förfarandet om det är en energi brunn eller en vattenbrunn med sugande pump i huset.
Har man en sänkpump är det motiverat att ha borr hålet lätt åtkommligt annars inte.
Tack för svaret GW, jo jag har fått litte mer info så det blir som du också skriver att foder röret sticker upp, man får hitta på något att pynta den med. Mvh Hans O
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
En borrhålst topp med expander gummi får du enklas från en brunnsborrare.
Jag skulle undvika att ha röret stickandes upp över mark nivån pga snubbel risken och ilskan som kommer därav
Jag skulle undvika att ha röret stickandes upp över mark nivån pga snubbel risken och ilskan som kommer därav
Klicka här för att svara