J johanfa skrev:
Det kan inte vara så att du delar vatten med en annan fastighet så du bara har en kran på din sida? man skulle kunna tro det utifrån dina foton...
nej det är en egen borrad brunn men håller med ser skumt ut. Huvudkranens vatten har fungerat tidigare enligt säljaren.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Eller också är det inte brunnen som är på fotot utan bara ett tappvattenställe och brunnen är någon annan stans.
hmm sant ska kolla lantmäteriet något måste finnas
 
H
Jösses vilken elinstallation
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Har du alltså ingen märkning på säkringarna alls? Vad finns i det röda kollegieblocket? Är det kanske någon sorts dokumentation?

Annars är det bästa rådet det som du fick ovan. Försök följa rören från varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Metkal
  • Laddar…
Vad säger säljaren?
Fråga denne specifikt var hydroforen och pumpen sitter

Har du kollat var vatten kommer in i huset?
 
H hus520 skrev:
Jösses vilken elinstallation
En kandidat för tråden "Värsta elkopplingen".
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Har du alltså ingen märkning på säkringarna alls? Vad finns i det röda kollegieblocket? Är det kanske någon sorts dokumentation?

Annars är det bästa rådet det som du fick ovan. Försök följa rören från varmvattenberedaren.
kollar u den inget noterat ja det är en rörig installation men ser ändå okej draget ut i övrigt. Säljaren måste fått med sig anteckningarna och dessa går inte att få tag på. Ska dra proppar framöver och notera vart strömmen går. Men vattnet först rena mysteriet här
 
Öh?
 
Appendix Appendix skrev:
Vad säger säljaren?
Fråga denne specifikt var hydroforen och pumpen sitter

Har du kollat var vatten kommer in i huset?
han har inte rört vattnet själv. Renoverat övervåningen tills han ledsna och sålde.
 
Hur kan man köpa ett hus och INTE ha en rundtur med säljaren och gå igenom alla teknikdelar osv vid tillträde?
Det kan ju vara en fördel att veta hur vatten, el, värme, avlopp osv funkar och att det funkar.
 
H
Det ser ut att finnas snö på en av bilderna , vattnet kanske är avstängt för att inte frysa eller så har det frusit?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Det ser ut att finnas snö på en av bilderna , vattnet kanske är avstängt för att inte frysa eller så har det frusit?
Om huset har varit ouppvärmt och pumpen står inne, men inte tömdes på vatten över vintern kan den ha frusit sönder. Men det borde fortfarande vara möjligt att hitta pumpen.
 
E EyEr0n skrev:
Hur kan man köpa ett hus och INTE ha en rundtur med säljaren och gå igenom alla teknikdelar osv vid tillträde?
Det kan ju vara en fördel att veta hur vatten, el, värme, avlopp osv funkar och att det funkar.
Ja du. köpte den väldigt billigt med fokus på renovering. Inga stora stålar att köpa annat. Och platsen huset är beläget är en plats vi blev förälskade i. När huset är okej nog att bo i flyttas det in i men då ska vattnet fungera och elen ska jag skriva upp schema på. Möjlighet att spara ihop något kapital då vi är 7 barn i familjen går pengarna till annat. Vill helst inte ha massa otrevliga kommentarer utan visste vad jag gav mig in på. Hus med renovering. Renoveras bit för bit men behöver förstå vattnet. Dessa saker hade inte säljaren själv då han tog huset från ett gammalt par som bott där hela sitt liv. Rundtur varpå sin plats innan försäljning.
 
  • Gilla
hattkatt och 2 till
  • Laddar…
M Metkal skrev:
Ja du. köpte den väldigt billigt med fokus på renovering. Inga stora stålar att köpa annat. Och platsen huset är beläget är en plats vi blev förälskade i. När huset är okej nog att bo i flyttas det in i men då ska vattnet fungera och elen ska jag skriva upp schema på. Möjlighet att spara ihop något kapital då vi är 7 barn i familjen går pengarna till annat. Vill helst inte ha massa otrevliga kommentarer utan visste vad jag gav mig in på. Hus med renovering. Renoveras bit för bit men behöver förstå vattnet. Dessa saker hade inte säljaren själv då han tog huset från ett gammalt par som bott där hela sitt liv. Rundtur varpå sin plats innan försäljning.
Det dyker alltid upp någon med den där typen av kommentarer. Det är bara att ignorera. Jag köpte sommarstugan med friskrivningsklausul. Dement ägare där brorsonen skötte försäljningen med fullmakt. Det fanns inga svar att få. Jag hittar ständigt galna saker som den gubben gjort med huset.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Elen behöver nog mer än ett schema.

När det ser ut så där utan att ens ha sett bakom locken så ringer alla varningsklockor.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.