netram skrev:
men jag kan ju återkomma med en utvärdering när jag har kommit mig för att testa den. :)
Gärna! Tror också att den inte bör vara sämre på att borra rakt än vad jag åstadkommer frihand...:blushing:
 
Sagt och gjort, nu har jag faktiskt testat borrstödet. Här kommer det vetenskapligt framtagna och statistiskt säkerställda testresultatet :cool:

Borrade lite snabbt fyra hål m.h.a. borrstödet med ett 10 mm centrumborr längs en mot långsidan vinkelrät linje i en spillbit. Rätt sladdrig känsla innan man sätter ner borret, det går att flexa orroväckande många millimeter i sidled. Bäst att vara lätt på handen och låta stödet styra.

borrtest1.jpg

Kapade biten längs centrumlinjen.

borrtest2.jpg

Vände på biten och kollade utgångshålen i förhållande till snittet:

borrtest3.jpg

Helt ok.

borrtest4.jpg

Nu var det ju iofs bara 34mm tjocklek på ämnet, så "hur fel kan det bli"... Kompletterar alltså med ett "referenstest". :) Borrade några hål på frihand, lite snabbt men ändå med ambitionen att borra rakt.

borrtest5.jpg

Kapar och vänder...

borrtest6.jpg

WTF! :x Jajaja, jag bjuder på det.:D

Sammanfattningen är väl att borrstödet åtminstone inte är helt värdelöst, och att jag behöver justera min frihandsborrvinkel tre grader åt vänster...
 
netram skrev:
Sagt och gjort, nu har jag faktiskt testat borrstödet. Här kommer det vetenskapligt framtagna och statistiskt säkerställda testresultatet :cool:

Borrade lite snabbt fyra hål m.h.a. borrstödet med ett 10 mm centrumborr längs en mot långsidan vinkelrät linje i en spillbit. Rätt sladdrig känsla innan man sätter ner borret, det går att flexa orroväckande många millimeter i sidled. Bäst att vara lätt på handen och låta stödet styra.

Kapade biten längs centrumlinjen.

Vände på biten och kollade utgångshålen i förhållande till snittet:

Helt ok.

Nu var det ju iofs bara 34mm tjocklek på ämnet, så "hur fel kan det bli"... Kompletterar alltså med ett "referenstest". :) Borrade några hål på frihand, lite snabbt men ändå med ambitionen att borra rakt.

Kapar och vänder...


WTF! :x Jajaja, jag bjuder på det.:D

Sammanfattningen är väl att borrstödet åtminstone inte är helt värdelöst, och att jag behöver justera min frihandsborrvinkel tre grader åt vänster...

d^_^b

P.S: Man borde kunna gilla inlägg... ;)
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Här en billigare variant från axminster. Tilt-varianten verkar dom inte ha kvar.
 
  • Gilla
Siggelitten
  • Laddar…
thomasx skrev:
Här en billigare variant från axminster. Tilt-varianten verkar dom inte ha kvar.

[länk]
Vill minnas att jag sett tilt-varianten av ovanstående på Hornbach...
 
Hur djupt kan man borra med den ?
 
gadu^ skrev:
Vill minnas att jag sett tilt-varianten av ovanstående på Hornbach...
Jag tror bestämt att jag sett wolfcraftvarianten på hornbach, kanske den du tänker på.
 
thomasx skrev:
Jag tror bestämt att jag sett wolfcraftvarianten på hornbach, kanske den du tänker på.
Japp! Den är det. Den har väl tilt-funktion?

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Gjorde slag i saken och inhandlade varianten från Jula,
Skulle göra hål för 38 mm rör till mitt altan räcke och det gick riktigt bra var lite svajig men borrade med 40 mm borr. 4 stolpar och drygt 5meter rör.
Kan bara rekommendera.
 
  • Altan 044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut :)
 
ClasseClas
Raceman skrev:
Wolfcraftvarianten finns också hos Conrad
[länk]
Jag har den och kan rekommendera den som mobilt stativ. Det följer med en kåpa för dammutsug som jag hade stor nytta av när jag skar ut massa plugg.
 
wolfcraft hos bauhaus 499:-
wolfcraft hos hornbach 385:-
wolfcraft hos bauhaus med vetskap om priset hos hornbach 338,80 :- :-) tom billigare än conrad utan frakt ;)
Kanske får blir en sån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.