Sagt och gjort, nu har jag faktiskt testat borrstödet. Här kommer det vetenskapligt framtagna och statistiskt säkerställda testresultatet 
Borrade lite snabbt fyra hål m.h.a. borrstödet med ett 10 mm centrumborr längs en mot långsidan vinkelrät linje i en spillbit. Rätt sladdrig känsla innan man sätter ner borret, det går att flexa orroväckande många millimeter i sidled. Bäst att vara lätt på handen och låta stödet styra.

Kapade biten längs centrumlinjen.

Vände på biten och kollade utgångshålen i förhållande till snittet:

Helt ok.

Nu var det ju iofs bara 34mm tjocklek på ämnet, så "hur fel kan det bli"... Kompletterar alltså med ett "referenstest".
Borrade några hål på frihand, lite snabbt men ändå med ambitionen att borra rakt.

Kapar och vänder...

WTF! :x Jajaja, jag bjuder på det.
Sammanfattningen är väl att borrstödet åtminstone inte är helt värdelöst, och att jag behöver justera min frihandsborrvinkel tre grader åt vänster...
Borrade lite snabbt fyra hål m.h.a. borrstödet med ett 10 mm centrumborr längs en mot långsidan vinkelrät linje i en spillbit. Rätt sladdrig känsla innan man sätter ner borret, det går att flexa orroväckande många millimeter i sidled. Bäst att vara lätt på handen och låta stödet styra.

Kapade biten längs centrumlinjen.

Vände på biten och kollade utgångshålen i förhållande till snittet:

Helt ok.

Nu var det ju iofs bara 34mm tjocklek på ämnet, så "hur fel kan det bli"... Kompletterar alltså med ett "referenstest".

Kapar och vänder...

WTF! :x Jajaja, jag bjuder på det.
Sammanfattningen är väl att borrstödet åtminstone inte är helt värdelöst, och att jag behöver justera min frihandsborrvinkel tre grader åt vänster...
netram skrev:Sagt och gjort, nu har jag faktiskt testat borrstödet. Här kommer det vetenskapligt framtagna och statistiskt säkerställda testresultatet
Borrade lite snabbt fyra hål m.h.a. borrstödet med ett 10 mm centrumborr längs en mot långsidan vinkelrät linje i en spillbit. Rätt sladdrig känsla innan man sätter ner borret, det går att flexa orroväckande många millimeter i sidled. Bäst att vara lätt på handen och låta stödet styra.
Kapade biten längs centrumlinjen.
Vände på biten och kollade utgångshålen i förhållande till snittet:
Helt ok.
Nu var det ju iofs bara 34mm tjocklek på ämnet, så "hur fel kan det bli"... Kompletterar alltså med ett "referenstest".Borrade några hål på frihand, lite snabbt men ändå med ambitionen att borra rakt.
Kapar och vänder...
WTF! :x Jajaja, jag bjuder på det.![]()
Sammanfattningen är väl att borrstödet åtminstone inte är helt värdelöst, och att jag behöver justera min frihandsborrvinkel tre grader åt vänster...
d^_^b
P.S: Man borde kunna gilla inlägg...
Hur djupt kan man borra med den ?
Gjorde slag i saken och inhandlade varianten från Jula,
Skulle göra hål för 38 mm rör till mitt altan räcke och det gick riktigt bra var lite svajig men borrade med 40 mm borr. 4 stolpar och drygt 5meter rör.
Kan bara rekommendera.
Skulle göra hål för 38 mm rör till mitt altan räcke och det gick riktigt bra var lite svajig men borrade med 40 mm borr. 4 stolpar och drygt 5meter rör.
Kan bara rekommendera.
Wolfcraftvarianten finns också hos Conrad
http://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/71555aecf83d0552944f152fccfc5a04/md5}
http://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/71555aecf83d0552944f152fccfc5a04/md5}

