Nån som har något tips hur man borrar rakt?

Ska borra igenom staketstolpar, funderade ett tag på på pelarborr eller en ställning som man sätter vanlig borr i, men tror inte jag kommer att använda den igen, så vill inte lägga särskilt mycket pengar på det.

Finns en ganska lång tråd om detta som diskuterades för ett tag sen.

Mitt tips på att lägga/tejpa en spegel bredvid där man ska borra mottogs med stor glädje ;)

Hur fungerar det?
Ska jag se på borren från sidan och om den är rak så skall inte spegelbilden synas?

Om man ser ifrån två håll så ser man vinkelavikelser rätt tydligt där. Tyvärr så är det ens eget ögonmått som gäller här och det får man tyvärr träna sig till.
Ofta så är det dock inte så kritiskt så varför inte förborra från bägge hållen och sen kör upp hålet med det grövre borret. Missar man för grovt så in med lite pinnar och lim där så brukar det fixa sig.
Viktigare är nog att stolpen är i lod och jag hade borrat det på plats med ovanstående beskrivning eller kört med franska från bägge håll.

/Kent

Franska hade jag tänkt från början, men de skulle krocka i mitten.

Men borra/skruva lite snett då? *ler* Det är ju ett staket och ingen möbel som skall stå i vardagsrummet. Gissar att du har 95x95 och här funkar 50 skruv eftersom plinten tar lite med.

/Kent

75x75. Mycket snett :)

Borra rakt EN gång genom en tjock (45mm?) plankbit och använd sedan denna som jigg när du ska borra i stolparna.

En variant är att införskaffa en borrmaskin med inbyggd dammsugare, som ger ett rätvinkligt anslag mot materialet som ska borras. Bosch har flera i sitt gröna sortiment.

Pucco skrev:
Jag hittade en sådan här på en utförsäljning för någa år sedan.
[länk]
Fungerar kanon för att borra rakt med, och kontrollerat snett om man vill det.
Perfekt!
Nån som vet om de finns på någon bygghandel i Sverige?

Bauhaus brukar ha rätt bra utbud på Wolfcraft, skulle den inte finnas så beställ hem den.

Du kan nog beställa den via vilken ÅF som helst, har dom bara något från WC så kan dom beställa resten...

Jag köpte ovan nämda wolfcraft borrstativ för nån vecka sedan då jag skulle borra i en massiv stång och ville få det rakt.
Resultatet blev inte helt perfekt men helt ok. Blev lite snett men det kan bero på att jag körde med borrhammare och chuckadapter vilket ger lite extra svaj.

Den finns på Luna och min järnhandlare beställde hem den på en dag eller två.
600 betalade jag för den och det tycker jag den var värd.
Den funkar öven bra att borra i smalare plankor med (på den smala delen alltså) då den har en smart centreringsfunktion.

Heter borrmobil på Luna
http://katalog.luna.se/webspeed/kat...;dokid=5118869&katnr=2&katsektnr=2478

Jag har precis satt upp en massa staketstolpar 70*70 och det enklaste är att borra från bägge hållen, bomma inte en enda gång. Jag satte med genomgående och det sitter som berget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.