Vi ska bygga en slags entrétakskonstruktion liknande ett altantak i storleken ca 6m x 1,5m som vi ska fästa i väggen på ena sidan och som vilar på fyra stolpar på andra sidan. Jag har köpt expanderbult och undrar nu om man ska borra i tegelstenarna eller i fogen på vårt tegelhus för att kunna fästa regeln i väggen. Vad håller bäst?

Generellt sett borrar man givetvis i teglet, om man pluggar iallafall. Fogen kan ge betydligt sämre hållfasthet eftersom den kan vara porös. Dock kanske risk för sprickbildning i tegel med expanderbult? Eftersom du kan välja och alltså inte verkar ha puts på teglet undrar jag om det är fasadtegel du har. Hur djupt är det isåfall,kanske påverkar infästningen?

/A

Jag tror inte expander är det bästa valet för infästning i tegel. Jag brukar använda spikplugg i storleken 10 x 100 om jag ska fästa en 45 mm regel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Grön plastplugg (för 12mm)

Sedan franskträskruv.

Expander bult kommer inte att fungera, ;(

Exakt, vi har tegelhus (putsad tegelstomme alltså) och vi har alltid kört plugg/skruv eller spikplugg (snickarna gillar sånt till golvsocklar etc, jag använder det själv inte). Aldrig expanderbult till annat än betongrunden.

Om du vill ha M-gänga/bult för att få en flexibel infästning (hur ofta kommer du vilja demontera skärmen iofs :rolleyes:) kan du borra, spruta in ankarmassa, och sen trycka in M-gängstång, det håller bra i tegel. Eller plugga och köra skruvstift med bricka/mutter till, se bifogad bild. Biltema har dem i M10x100.

/A

• 87-798_l.jpg
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.