Vi ska bygga en slags entrétakskonstruktion liknande ett altantak i storleken ca 6m x 1,5m som vi ska fästa i väggen på ena sidan och som vilar på fyra stolpar på andra sidan. Jag har köpt expanderbult och undrar nu om man ska borra i tegelstenarna eller i fogen på vårt tegelhus för att kunna fästa regeln i väggen. Vad håller bäst?
Generellt sett borrar man givetvis i teglet, om man pluggar iallafall. Fogen kan ge betydligt sämre hållfasthet eftersom den kan vara porös. Dock kanske risk för sprickbildning i tegel med expanderbult? Eftersom du kan välja och alltså inte verkar ha puts på teglet undrar jag om det är fasadtegel du har. Hur djupt är det isåfall,kanske påverkar infästningen?
/A
/A
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Grön plastplugg (för 12mm)
Sedan franskträskruv.
Expander bult kommer inte att fungera, ;(
Sedan franskträskruv.
Expander bult kommer inte att fungera, ;(
Exakt, vi har tegelhus (putsad tegelstomme alltså) och vi har alltid kört plugg/skruv eller spikplugg (snickarna gillar sånt till golvsocklar etc, jag använder det själv inte). Aldrig expanderbult till annat än betongrunden.
Om du vill ha M-gänga/bult för att få en flexibel infästning (hur ofta kommer du vilja demontera skärmen iofs
) kan du borra, spruta in ankarmassa, och sen trycka in M-gängstång, det håller bra i tegel. Eller plugga och köra skruvstift med bricka/mutter till, se bifogad bild. Biltema har dem i M10x100.
/A
Om du vill ha M-gänga/bult för att få en flexibel infästning (hur ofta kommer du vilja demontera skärmen iofs
/A
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden