49 711 läst ·
55 svar
50k läst
55 svar
Borra i sten, vilken maskin är bäst?
Någon innan nämnde Cobra, vet inte om det är en sådan....
http://www.blocket.se/halland/Bilmaskin_bensin__Cobra__44278685.htm?ca=17&w=2
http://www.blocket.se/halland/Bilmaskin_bensin__Cobra__44278685.htm?ca=17&w=2
Är det så mjukt kanske en bilmaskin är rätta vägen att gå? Jag handlade denna från England för under 9,000 inklusive frakt med 4 extra spett. Slaktat hela balkongen, källartrappen och farstukvisten i betong utanproblem. Största problemet var ju att bli av med alla massor! Till slut hyrde jag en minigrävare bara för att få bort all betong...Pumba skrev:Efter att testat lite olika saker kan vi utesluta en del.
Snigeldynamit: NEJ
Spräckkilar: NEJ
Berget är på tok förmjukt, jag gick på en ås som stack upp där vi ska ha gräs, 1,5 meter lång, ca 40cm bred och 20cm som skulle bort, gjorde några strategiska borrhål och sen slog jag sönder hela skiten med släggan, totalt tid 15-20minuter.
Tankarna går mer nu åt hydraulhammare, tjälkrok eller en rejäl motorkap och skiva ner det, är mjukt som smör att skära i med vinkelslipen.
Väntar dock på grävaren som ska komma denna veckan så man får se omfattningen.
Detta efter att ha borrat som en galning och använt en 10L hink med snigeldynamit och gått bet helt enkelt...
Heja TS! Du verkar ha provat dig fram ordentligt. Jag älskar optimister! 
Eftersom jag spräckt en del sten med spräckkilar och en borrhammare kan jag berätta följande.
Jag är för snål för att hyra riktiga grejer. Istället har min stora Hilti och lilla Milwaukee fått slita hårt.
1. Det krävs bra borr (DeWalt) som kyls, annars är det svindyra borret snart skrot.
2. Maskinen ska slå mycket och snurra sakta.
3. En rejäl eldriven borrhammare med SDS Max är tung och den blir bara tyngre för varje hål.
4. En liten SDS+ borrhammare är lätt att arbeta med, men det går sakta.
5. Hålen måste sitta tätt för att man inte ska behöva svinga släggan som en straffånge.
Inte en framkomlig väg för att spräcka berg, det är jag helt säker på.
Eftersom jag spräckt en del sten med spräckkilar och en borrhammare kan jag berätta följande.
Jag är för snål för att hyra riktiga grejer. Istället har min stora Hilti och lilla Milwaukee fått slita hårt.
1. Det krävs bra borr (DeWalt) som kyls, annars är det svindyra borret snart skrot.
2. Maskinen ska slå mycket och snurra sakta.
3. En rejäl eldriven borrhammare med SDS Max är tung och den blir bara tyngre för varje hål.
4. En liten SDS+ borrhammare är lätt att arbeta med, men det går sakta.
5. Hålen måste sitta tätt för att man inte ska behöva svinga släggan som en straffånge.
Inte en framkomlig väg för att spräcka berg, det är jag helt säker på.
Behöver ingen lastbil, grannen tar allt och betalar tom för kostnaden att flytta det.
Det verkar dock vara mindre till ytan än jag trot, däremot högre berg, vilket ger en del fördelar, mer berg på liten yta i tomtgränsen,
Vi har grävt 1/3 av det vi ska idag, det är värre för grannen jämte där mitt berg börjar så att säga, han har väl 300 kvadrat berghäll som ligger 1-2 meter över sockeln på huset, 1 meter ut, jag har iaf 10 meter mellan huset och närmsta berg.
Förhoppningen är att vi smular uppemot hälften av berget med grävaren vi har där nu.
Det verkar dock vara mindre till ytan än jag trot, däremot högre berg, vilket ger en del fördelar, mer berg på liten yta i tomtgränsen,
Vi har grävt 1/3 av det vi ska idag, det är värre för grannen jämte där mitt berg börjar så att säga, han har väl 300 kvadrat berghäll som ligger 1-2 meter över sockeln på huset, 1 meter ut, jag har iaf 10 meter mellan huset och närmsta berg.
Förhoppningen är att vi smular uppemot hälften av berget med grävaren vi har där nu.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Vi hade lite otur idag med grävningen, så det slutar nog med att vi gör tomten i 2 platåer istället, där vi absolut inte trodde det skulle finnas något berg så visade det sig vara en enorm berghäll 30cm under gräset.
lite irriterande för det berget som nu är ivägen är ca 50-60cm för högt, så det är stor yta med inte högt, medans där vi trodde det skulle vara mycket berg vara det enbart högt.
Men det ser ut att bli tämligen bra med 2 nivåer på trädgården då det tar ut lite av de släntar vi gjort mot granntomterna.
Nu har jag bara 2 bergbitar som sticker ut lite olämpligt att ta bort, ca 2 kubik fast berg, det känns dock som att det borde man kunna ta rätt snabbt,
lite irriterande för det berget som nu är ivägen är ca 50-60cm för högt, så det är stor yta med inte högt, medans där vi trodde det skulle vara mycket berg vara det enbart högt.
Men det ser ut att bli tämligen bra med 2 nivåer på trädgården då det tar ut lite av de släntar vi gjort mot granntomterna.
Nu har jag bara 2 bergbitar som sticker ut lite olämpligt att ta bort, ca 2 kubik fast berg, det känns dock som att det borde man kunna ta rätt snabbt,
Klicka här för att svara