49 711 läst ·
55 svar
50k läst
55 svar
Borra i sten, vilken maskin är bäst?
Till Pumba. Jag tycker att du fått många goda råd här.Med det menar jag de som tipsar om att hyra en kompressor,typ
Atlas Copco eller liknande med rejäl urustning till.Jag hyrde själv en Atlas Copco under helgen och borrade en hel del
hål som jag senare fyllde med snigeldynamit.Skulle jag ha borrat de här hålen med någon barnslig borrhammare så
skulle jag ha skakat sönder och samman det är ju ett som är klart.Det hoppade,skakade och dammade tillräckligt ändå.Även om du köper en Hitachi DH 50 MRY för 14 tusen,vikt 10,5 kg och UVP(User Vibration Protection) tror jag
det är för liten maskin för ditt jobb.
Atlas Copco eller liknande med rejäl urustning till.Jag hyrde själv en Atlas Copco under helgen och borrade en hel del
hål som jag senare fyllde med snigeldynamit.Skulle jag ha borrat de här hålen med någon barnslig borrhammare så
skulle jag ha skakat sönder och samman det är ju ett som är klart.Det hoppade,skakade och dammade tillräckligt ändå.Även om du köper en Hitachi DH 50 MRY för 14 tusen,vikt 10,5 kg och UVP(User Vibration Protection) tror jag
det är för liten maskin för ditt jobb.
Köp en tryckluftsmaskin typ cobra på blocket och en kompressor, du torde komma undan med 15-20' :- det är nog det effektivaste i handhållen väg och dessa tappar lite eller inget i värde vilket ju är en bonus.
Om du har grävare borde du väl kunna köpa en knackmaskin till den såvida berget är någorlunda poröst, dock kan grannsämjan bli lidande om du skall knacka bort så mycket berg då det väsnas en del
Om du har grävare borde du väl kunna köpa en knackmaskin till den såvida berget är någorlunda poröst, dock kan grannsämjan bli lidande om du skall knacka bort så mycket berg då det väsnas en del
Jag vet inte om jag bryter mot någon regel genom att göra så här, men:
I den uppvärmda delen av en ladugård, än så länge bakom massor med snö, har jag en ny och oanvänd Pionjär 120 motorbergborrmaskin med alla tillbehör, jordspett, jordspadar, spräckkilar inkl satsen med fyra långa bergborr (om jag kommer ihåg rätt 2x120 cm, 1x180 cm, 1x240 cm).
Borrsatsen brukar vara nästan lika dyr som maskinen. Det är en kronmaskin, d v s långtidskonserverad. Finns litet snack på forumet om den maskintypen. Jag skall inte vara så skamlös med priset.
Svara med e-post eller privat meddelande.
I den uppvärmda delen av en ladugård, än så länge bakom massor med snö, har jag en ny och oanvänd Pionjär 120 motorbergborrmaskin med alla tillbehör, jordspett, jordspadar, spräckkilar inkl satsen med fyra långa bergborr (om jag kommer ihåg rätt 2x120 cm, 1x180 cm, 1x240 cm).
Borrsatsen brukar vara nästan lika dyr som maskinen. Det är en kronmaskin, d v s långtidskonserverad. Finns litet snack på forumet om den maskintypen. Jag skall inte vara så skamlös med priset.
Svara med e-post eller privat meddelande.
Redigerat:
Om berget är så löst att du kan ta det med en tjälkrok, så hyr en mindre grävare (eller en demoleringsrobot, Husqvarna har fina sådanaPumba skrev:
För om det är så löst, är risken som sagt stor att varken snigeldynamit eller spräckning fungerar. Snigeldynamiten gör möjligen de redan befintliga sprickorna något större och du måste ändå dela på allt med tjälkroken, och spräckning riskerar inte funka om hålen du borrar träffar på sprickor i berget, då går trycket ut där istället.
Ja, man kan koppla flera borrmaskiner på en kompressor, men man måste ju se till att kapaciteten på kompressorn är tillräcklig för de maskiner man hänger på den, totalt sett.
Nu börjar det ju komma lite tips och lite med uppmuntrande stämning i tråden, tackar för detta.
Jag har börjat kolla på lite olika allternativ och prövar just nu lite saker i liten skala.
har köpt ett jätteborr till min dewalt och en liten hink snigeldynamit, ska testa om det går alls där..
Grävfirman har jag nog på plats under nästa vecka, då ska jag försöka få ett uttalade från honom vad han säger, det känns ju kanske som det vore enklast att hyra en liten grävare över helgen från lämplig uthyrningsfirma, kanske vara lite tyst om vad man ska göra bara...
Kanske går att knacka det mesta och skulle det finnas hårdare partier så blir det borra och snigeldynamit där istället.
Har även testat att borra och slå ner kilar, funkar dock inget vidare då berget är så pass löst att det bara pressar materialet neråt i hålet och låser kilen och man får stå där och köra enbar mejsling på borrhammaren för att få loss skiten.
Har även testat 230mm vinkelslip men det dammar så oehört.
Oljud ska nog ingen klaga på, det är ju i ett villakvarter under uppförande så det spikas och grävs på många håll, då får man även stå ut med oljudet ett tag.
Jag har börjat kolla på lite olika allternativ och prövar just nu lite saker i liten skala.
har köpt ett jätteborr till min dewalt och en liten hink snigeldynamit, ska testa om det går alls där..
Grävfirman har jag nog på plats under nästa vecka, då ska jag försöka få ett uttalade från honom vad han säger, det känns ju kanske som det vore enklast att hyra en liten grävare över helgen från lämplig uthyrningsfirma, kanske vara lite tyst om vad man ska göra bara...
Kanske går att knacka det mesta och skulle det finnas hårdare partier så blir det borra och snigeldynamit där istället.
Har även testat att borra och slå ner kilar, funkar dock inget vidare då berget är så pass löst att det bara pressar materialet neråt i hålet och låser kilen och man får stå där och köra enbar mejsling på borrhammaren för att få loss skiten.
Har även testat 230mm vinkelslip men det dammar så oehört.
Oljud ska nog ingen klaga på, det är ju i ett villakvarter under uppförande så det spikas och grävs på många håll, då får man även stå ut med oljudet ett tag.
Pumba skrev:
Det låter på din beskrivning som du gör något galet med kilarna, eller inte har riktiga spräckkilar. Du ska inte ha material i hålet när du spräcker. En spräckkil består av tre delar. Två stoppar man i hålet och de ska sitta där de sitter, den tredje är själva kilen som man sätter mellan de två bitarna i hålet och är den man slår ner mellan de två första så de spräcker berget. Inga delar ska röra sig mot berget, bara pressa isär det. Bild-googla spräckkilar så ser du
Det går inte att jämföra vanliga mejslar (ifall det är det du provar) med spräckkilar. Det är värre än att försöka skruva torxskruvar med flatskruvmejsel
Det låter som jag använt vanliga mejslar på din beskrivning, vässade pålar typ.thomasx skrev:Det låter på din beskrivning som du gör något galet med kilarna, eller inte har riktiga spräckkilar. Du ska inte ha material i hålet när du spräcker. En spräckkil består av tre delar. Två stoppar man i hålet och de ska sitta där de sitter, den tredje är själva kilen som man sätter mellan de två bitarna i hålet och är den man slår ner mellan de två första så de spräcker berget. Inga delar ska röra sig mot berget, bara pressa isär det. Bild-googla spräckkilar så ser du
Det går inte att jämföra vanliga mejslar (ifall det är det du provar) med spräckkilar. Det är värre än att försöka skruva torxskruvar med flatskruvmejsel![]()
Spräckkilar hittar man i närmsta vertygsaffär eller Biltema?
Det vore ju bra att testa olika metoder för att se vad som funkar bäst, än så länge är ju inte några större kostnader inblandade.
Kolla in den här videon på en grävare med hyudralhammare. Jag knallade förbi några gamla metertjocka betongvallar vid militärens gamla skjutfält här i Falun när det stod en grävare och knackade ner dem till grus med en sån här. Jag tror nog de klarade 60 kubik betong på en dag.
[video=youtube;9GGHe9v7rrQ]http://www.youtube.com/watch?v=9GGHe9v7rrQ[/video]
Har du en egen grävare så kanske du till och med kan hyra en hyudralhammare till den? Om inte ramirent har någon så kanske en entreprenadfirma kan hyra ut en till dig över helgen.
[video=youtube;9GGHe9v7rrQ]http://www.youtube.com/watch?v=9GGHe9v7rrQ[/video]
Har du en egen grävare så kanske du till och med kan hyra en hyudralhammare till den? Om inte ramirent har någon så kanske en entreprenadfirma kan hyra ut en till dig över helgen.
Att spräcka sten med mejslar, det går inte, IMOPumba skrev:
Jag köpte 5 st spräckkilar härifrån, då fick man frakten gratis. De har varit mycket effektiva, kan jag säga.
http://sten-spräckning.se/butik/sprackkilar-20mm-x-190mm/
Cramo brukar ha spräckkilar till försäljning också. Tror inte du hittar det på biltema eller jula, fast man kan tycka att de borde ha.... Typiskt en sån där grej som folk kan tänkas vilja göra lite till mans om verkyget bara kostar 50-100:-
Men, du tar inte 50-60m3 med dessa, inte ens lite i taget. Å gör du det ändå, då vill jag ha ett email när du är klar, om jag fortfarande är i livet
Men spräckkilar är som sagt mycket effektiva för det lilla jobb de ändå gör.
Redigerat:
Vi knäckte och skottkörrade bort runt 2-2.5ton sten på 4 pers en helg. Då hade vi en tyckluftkärra från cramo, och en uppsättning 32mm kil.
Totalt ett 40tal hål, tog nog i snitt 1-1.5min per hål. Resten av tiden för att gräva rent, spräcka och flytta stenen 100m
Totalt ett 40tal hål, tog nog i snitt 1-1.5min per hål. Resten av tiden för att gräva rent, spräcka och flytta stenen 100m
Med den takten tar 55m3 537 mandagarcorre skrev:
Sorry, kunde inte låta bli
Efter att testat lite olika saker kan vi utesluta en del.
Snigeldynamit: NEJ
Spräckkilar: NEJ
Berget är på tok förmjukt, jag gick på en ås som stack upp där vi ska ha gräs, 1,5 meter lång, ca 40cm bred och 20cm som skulle bort, gjorde några strategiska borrhål och sen slog jag sönder hela skiten med släggan, totalt tid 15-20minuter.
Tankarna går mer nu åt hydraulhammare, tjälkrok eller en rejäl motorkap och skiva ner det, är mjukt som smör att skära i med vinkelslipen.
Väntar dock på grävaren som ska komma denna veckan så man får se omfattningen.
Snigeldynamit: NEJ
Spräckkilar: NEJ
Berget är på tok förmjukt, jag gick på en ås som stack upp där vi ska ha gräs, 1,5 meter lång, ca 40cm bred och 20cm som skulle bort, gjorde några strategiska borrhål och sen slog jag sönder hela skiten med släggan, totalt tid 15-20minuter.
Tankarna går mer nu åt hydraulhammare, tjälkrok eller en rejäl motorkap och skiva ner det, är mjukt som smör att skära i med vinkelslipen.
Väntar dock på grävaren som ska komma denna veckan så man får se omfattningen.