Pumba skrev:
Är det ingen som har koll på vad man ska ha för maskin då?
Vad menar du? Du har ju fått flera förslag, två av mig, eller tre, faktiskt, för jag tycker fortfarande du ska köra på hyra kompressorborr.

Men vill du ta det sakta och nätt och hålla nere kostnaderna så kör på en meec+.
Tycker du det är värt att lägga en större summa på en rejäl maskin för att du ska göra jobbet själv så det blir nästan gratis satsa på makitan jag nämnde.

Och som fler än mig nu nämnt, snigamit är inte så billigt när det kommer till kritan. Räkna lite på hur många hål du behöver och hyr mycket snigamit det då går år, och kolla vad den kostar, så får du en hum.

Och återigen, tycker du det är värt lite extra pengar att komma billigt undan på att göra det själv, så att säga, skaffa dig en egen spräckarlicens.

50-70kkr räcker för att täcka kostnaden för besiktning av hus, grannen har redan testat så de kostnaderna har jag ganska klara, du ta den summan gånger 3 så är du närmre sanningen för vad de tar för att spränga bort det, OM det nu visar sig vara så stort som vi utgår ifrån, då utgår vi ifrån att allt som är täckt av jord är berg under.
Dessvärre så fick jag inte veta att grannen skulle spränga förrän det var försent att haka på detta tåg, då hade man ju så klart kunnat få ner priset.

Tanken är även inte att ta 60 kvadrat berg över en helg utan att kunna ta något ryck ibland när tillfälle ges och ta bort en bit, därav att det mest lämpliga är att äga maskinen själv.

men det var inte rimligheten i arbetet jag ville diskutera utan en lämplig maskin, finns ju andra trådar där folk spräckt sten över hela trädgården.

Jag är iaf tämligen övertyg att jag för en sprängkostnad på ca 200 000kr kan motivera mig ganska länge att borra hål.

Är det så att du har ett poröst berg som "stenkol" är det stor risk att snigamiten inte funkar därför att trycket från massan kan smita ut i sprickor och håligheter utan att egentligen spräcka någonting.

thomasx skrev:
Vad menar du? Du har ju fått flera förslag, två av mig, eller tre, faktiskt, för jag tycker fortfarande du ska köra på hyra kompressorborr.
Jag syftar på att flera diskuterar något helt annat än vilken maskin som är lämplig att borra i sten med.
Jag frågade inte om rimligheten i mitt långtidsprojekt utan vilken maskin som är "bästa valet".

Problemet med att hyra är att man blir lite upplåst vid att man en viss tid måste jobba som fasen, har jag en egen så finns det ingen press att göra si och så mycket, nu kan jag gå ut och borra 3 hål och sen låta det gå 3 veckor och borra 3 nya hål.

Det handlar dessvärre inte så mycket om att komma billigt udan utan det är att göra något på ett billigt sätt eller inte göra något alls.
Efter ett helt husbygge och garage så finns det liksom inga 200 000kr på bankkontot att ta dit en firma, jag har redan kollat priserna, därav att jag letar allternativ.

Asgarvad skrev:
Är det så att du har ett poröst berg som "stenkol" är det stor risk att snigamiten inte funkar därför att trycket från massan kan smita ut i sprickor och håligheter utan att egentligen spräcka någonting.
Det är ju dock ett annat problem som jag inte kan styra över utan som jag helt enkelt måste testa först om det funkar.
Vi tog en massa med tjälkroken på grävaren, men det känns som att man i längden pajar grävaren med den behandlingen.

Ok, men nu har vi fått bilden klar för oss vad som gäller och hur du tänkt dig, så fokusera du på diskussionen kring maskiner och de förslag du fått istället för pseudo-diskussionen, så dör den senare snart ut.

Men det är ändå förståeligt att folk reagerar med den info du först gav :)

Vad får maskinen kosta?

Enk Projektet skrev:
Vad får maskinen kosta?
0-10 000kr är väl en rimlig nivå att hålla sig innom.

Just nu så gör jag ju som så att under husbygget så går jag ut en 15-20 minuter när det som minst stör grannarna, göra en sådär 5-10 hål och sen fortsätter jag med bygget.
Tanken är ju att jag även ska kunna göra så senare, när ajg har ett lämpligt antal hål så blandar jag till snigeldynamit.

Till att börja med, sen får man ju alltid vara öppen för andra lösningar i framtiden, men just nu finns det ingen ekonomi i att ta dit folk, finns även inget behov då det enda stenhällen gör är att göra gräsmattan några kvadrat mindre.

Kan förvisso finnas risk att kommunen klagar på att jag inte följer marknivåerna om jag inte får bort berget, då får man ju isf överväga att ta annan hjälp.

Redigerat:
Jag har funderat på en liknande grej, alltså att ta bort ganska mycket berg, fast i små ryck när jag känner för det. Eftersom det blir väldigt mycket borrande så gäller det att optimera det. Har inte kommit igång att testa alls än, men tänkte i första hand prova att borra lite smalare hål. Om man tänker sig att det är hålens tvärsnitt som bestämmer effekten av snigamit eller kilar, så kan man få samma totala tvärsnittsarea på halva mängden borrad volym om man kör halva diametern och dubbla antalet hål.

glöm borrhammare köp en Cobra den är bygd för att borra i berg och håller mycket bättre

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Hyr en fet rivningsmaskin! Med både hammare, borr och skopa så är jobbet snart klart! Glöm inte kompetent förare! :)

Kompressor på LGF-vagn, handhållen tryckluftsborr och 4-5 spräckkilar. Jag borrade 70-80 halvmeters hål på en förmiddag för 900:-. Efter detta en veckas spräckning med kilar. Bonnaryggen och knäna fick fin träning. :D
Du kan ju som sagt borra först, skrota berg under din lediga tid och när du sedan är klar med detta; åka och hyra borren igen.

Glöm snigeldynamit (osläckt kalk) för din bergtyp. Det måste var hårt och torrt annars blir det farligt med blowouts...och svindyrt.

053-005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ProductImage_B70B90.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Johan Gunverth skrev:
Kompressor på LGF-vagn, handhållen tryckluftsborr och 4-5 spräckkilar. Jag borrade 70-80 halvmeters hål på en förmiddag för 900:-. Efter detta en veckas spräckning med kilar. Bonnaryggen och knäna fick fin träning. :D
Du kan ju som sagt borra först, skrota berg under din lediga tid och när du sedan är klar med detta; åka och hyra borren igen.

Glöm snigeldynamit (osläckt kalk) för din bergtyp. Det måste var hårt och torrt annars blir det farligt med blowouts...och svindyrt.

Kan man hyra en kompressor och köra tex 3 borrmaskiner till den?

Ett allternativ som vi nu övervägt det är ju om man hyr över en helg och borrar så in utan H****e en helg bara.

Det handlar ju dessvärre om att hålla nere kostnaderna samtidigt som att det är bättre att få lite gjort än att inte få något gjort.

Jag väntar dock fortfarande på min grävare ska komma och frilägga berget så man kan se omfattningen, sen så kan vi lite berg vara snyggt att ha med, men det beror ju på hur berget ser ut, set som syns nu ser ju ut som någon dumpat en rejäl hög med stenkol i trädgården.

Vi knackade ju bort ca 7-8 kubik med tjälkroken när vi gjorde grunden så det är ju inte jättehårt berget, den grävkillen ville dock inte slå mer med grävaren, har får ju inte mer betalt av mig för att han misshandlar sin utrustning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.