Hej.
Ska knäcka en ganska stor bit berg som jag har i trädgården, grannen sprängde liknande tidigare och fick pynta ca 150 000kr, vilket jag tycker blir lite väl saftigt för att få en lite snyggare trädgård.

Berget är väldigt mjukt, jag kör med min dewalt borrhammare 50cm långt 20mm borr ner på strax under minuten, så min tanke är snigeldynamit till detta.

Dock så blir det ju en hela massa borra och jag känenr att min nya dewalt maskin kommer ha gett upp innan detta projekt är klart, och där kommer frågan, vilken maskin ska man köpa?

Spränga med hjälp av firma blir mellan 150 000kr och 200 000kr, vilket ju gör att man med lätthet kan motivera ett inköp av en vettig maskin och snigeldynamit.

Tanken är dock inte att köpa någon tryckluftsmaskin utan en bra borrhammare eller liknande.

Hyr en rejäl hiltimaskin och köp BRA borr. Hur stor är stenen?

Jag köpte en rejäl röd meec på jula för ett ganska rejält jobb. Den har nu hållit för två riktigt rejäla jobb. Men nu börjar den bli sliten. Min svåger köpte en likadan, då kom en kollega till honom med en hilti för att visa var skåpet skulle stå. Meecen var ungefär dubbelt så snabb visade det sig.

Men som sagt köp bra borr!

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Jag hade en liknande situation, där det skulle bli "vansinnigt" dyrt att spränga/spräcka. Jag fick tipset här att själv köpa in spräckarutrustning, få utbildning och licens på köpet och begära tillstånd hos polisen. Sagt och gjort. Kostnad fram dit ca 12000-15000:-. Så köpte jag in krutgubbarna, tror det kostade ca 4-5000:- för det jag behövde. Åsså ett par handmattor för täckning kanske en tusenlapp femtonhundra för dem minns inte exakt.

Sen hyrde jag kompressor med borrutrustning över en helg för under 2000:- och borrade en jäkla massa hål under den helgen.

Sen var det bara att panga på, riktigt roligt är det också :)

Totalkostnad kanske runt 25000:-

Om du börjar räkna på snigamiten ska du se att det blir en del pengar det med. För bästa effekt med snigamiten bör du dessutom ha diameter på hålen uppåt 40mm. Hr du mycket att spräcka kommer det gå åt en hel del snigamit. Var noga med att se till att snigamiten du får är färsk, den ska vara datumstämplad och inte allt för gammal, jag kommer inte ihåg hur gammal den får vara men det kan du nog enkelt kolla upp på nätet. Handla nånstans där de har bra omsättning. Finns på Cramo vet jag, men kommer inte ihåg priset där. Kolla också med verktygsboden i borås, om du vill åka lite. Har för mig de hade mycket bra pris i alla fall.
Jo, vänta minst 3-4 dagar på att snigamiten ska få verka, om det inte går på 1 dygn eller 2. Jag var besviken efter 2 dygn när inget hänt, som tur var lät jag allt vara och efter 4 dagar hade åtminstone hälften av hålen varit verksamma och lyckats spräcka bort hela kakan jag satt, dock i lite väl stora bitar eftersom inte alla hål funkat.

Hade du bott lite närmre göteborg kunde jag kanske hjälpt dig med min licens och spräckarutrustning :)

Lägg gärna upp några bilder på "objektet" så vi får se vad du ska göra!

Är ett ganska stort berg, ca 50-60 kvadrat som ska ner någon meter.

Att det kostar så pass är alla besiktningar av grannhus, att ta dit någon som spränger kostar ca 40 000kr, sen är resten kostnader för att besiktiga hus.

Berget ligger i kanten på vår tomt så det är inget som är varken akut eller ivägen, bara att vi vill kunna få bort skiten så om det tar lite tid gör inget.
Därav att hyra en maskin inte är någon idee utan snarare köpa nått vettigt, tex en hiltimaskin.

Objektet är dessvärre under jord just nu då jag väntar på grävare som ska skotta av jorden som är på, just nu ser man bara kanterna.

Men de kostnadsberäkningarna jag fått gör att jag utan problem kan köpa 2 hiltimaskinen, 100kg snigamite och en hel släpkärra öl till arbetet. och fortfarande ha råd att åka på ett par utlandssemestrar med familjen...

Jag har gjort ett 40-50 tal hål med dewaltmaskinen redan, men då det ju bör vara större diameter än 20 så vill jag helt enkelt ha en rekommendation på en "större" och starkare maskin som gör jobbet.

Redigerat:
Glöm allt vad Jula och sånt heter. Men varför hyr du inte en tryckluftsdriven? Det är det enda som pallar det jobbet du har.

Har du någon plan för att transportera bort stenmassorna? 50-60 kbm bör väl bli ca 100 kbm i bulkvolym och kanske 150-200 ton? Hur många lastbilar kan det bli? Någon typ av gräv- eller lastmaskin är nog oundvikligt. Jag tror att de stora kostnaderna finns just här.

Jag röstar på en stor hilti, du kan sälja den när du är klar, de kan du knappast med en meec från Jula och jag tror inte den är lika bra som en Hilti

Oj, då har du mycket att göra för hand, ca 50-60 m3, det blir runt 150 ton sten, motsvarande 10-15 fulla lastbilslass att få bort.

Var ska du göra av stenen?

Har du sökt marklov, behövs nog eftersom du ska sänka mer än 50cm.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta någon firma som är proffs på att spräcka sten, då behöver du inte besiktiga husen runtomkring.

Se metoden som kallas Simplex som tillverkas av svenska PowerTools, där hittar du säkert också tips på någon som kan hjälpa dig.

Du kommer att storkna om du ska göra allt det med "en hilti eller två" och 20mm borr.
Du kommer att behöva borra 1-2000 hål.

Och även om du gör jobbet själv Hyr kompressorpaket på cramo! Det kostar totalt under 1000:-/dygn för allt du behöver inklusive moms. Det går hundra gånger enklare att borra hålen och de blir i en bättre dimension.

Jag har gjort ett par rejäla jobb själv, så jag har ett hum om vad jag säger ;) Ett med bara borrhammare och 20mm borr och spräckkilar, då är ett "litet" jobb ändå rätt rejält. Sen har jag gjort ett större jobb, ungefär som ditt i yta, men inte alls lika mycket i volym, då hyrde jag kompressor och körde med spräckning: Det jobbet ser jag som helt orimligt att göra med bara en borrhammare, och då har du mycket mer volym än vad jag hade.

Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger :) Tro mig, det är mycket mycket mycket mer värt för dig att hyra ett kompressorpaket med borr på cramo än att köpa borrhammare. Det kommer att bli billigare i längden. Du kommer att ha förbrukat borrhammare och borr för mer pengar än hyreskostnaden på cramo. (Eller någon annan firma som hyr ut prylar för samma pris. En klåpare som tittade på mitt jobb hävdade bestämt att där han hyrde kostade det 3000:-/dygn + moms) Så det gäller att se upp och hyra på rätt ställe ;)

Och så klart, kan du göra som jag gjorde, själv skaffa dig utbildning och utrustning och spräcka på egen hand :) Det är roligt! Men, jobbet att få bort att sten kvarstår, och det är ett tuuuuuuungt jobb om du inte har grävmaskin och lastbil.

Vad gäller jula och meec+ vs. hilti så har du att lita på en som provat, jämfört och vet, och några som gissar..... ;)
Hilti kanske har andra och nyare modeller än den vi jämförde med, men faktum kvarstår, meecen funkar utmärkt.

Skulle jag köpa en rejäl proffsborrhammare idag skulle jag nog satsa på en av makitas nyare rejälare modeller. Men den går ju då lös på 10 papp eller nåt. Typ Makita HR5211.
Men du har ändå en slagenergi långt under de kompressormatade.

Nu har ju jag ingen aning om hur det ser ut hos dig. Men, ändå, en tanke, varför inte skala av jorden av berget, och anlägg en stor terass ovanpå, då kommer du ju närmare himlen och får bättre utsikt och ett fint trädäck!?!? :D

50-60m2 för hand?...du måste skämta.....det kan väl knappast bli billigare med snigeldynamit heller.....

Är det ingen som har koll på vad man ska ha för maskin då?

Jag har grävare, traktor med släp och hela den delen, jag har även ett jättehål att fylla och en granne som ber på sina knän om fyll så den biten behöver ni inte oroa er för.

Jag vill helt enkelt veta vad man ska köpa för lämplig borrhammare för att göra jobbet.

Vi uppskattar mängden till 50-60 kvadrat, vi vet inte då vi kanske i nuläget ser 3 kvadrat då resten är täckt med jord.

Berget har en konsistens som stenkol ungefär så det är inget hårt skit vi pratar om, funkar fint att spräcka med kilar också.
Därav tanken på borrhammare och kunna göra ett par hål då och då i min egna takt.

Marklov har vi i bygglovet, blir snarare så att vi inte följer detta om vi låter allt för mycket av berget vara kvar.
Jag har ca 2 år på mig att få ner storleken på berget.

Redigerat:
Jobbar med berg, så har lite på fötterna, ja har gjort mycket galet i mina dar men 60 kvm med en hilti ? Snigeldynamit är svindyrt, dessutom ett himla jobb med all borrning, dessutom funkar den inte under 5 minus,

Ramirent har handhållna tryckluftsborrar sk 65:a, de ligger på en komplett kärra, men även denna lösning är inte att rekommendera,

De mest sunda är att ta dit en spräng firma, han borrar upp de där lätt på en dag, spänger de på Max 2 beroende på omgivningen, har du 4 grannar är de 4 besiktningar, ca 20 000, borrvagn ca 10 000, sprängare plus dynamit och tändmedel ca 10 000, sen tillkommer grävmaskin och urlastning.

Mellan tummen och pekfingret så kommer de gå loss på mellan 50-70 k

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.