Hej!
Jag har en gipsvägg mellan sovrum och vardagsrum (ca 9 cm tjock) som är uppsatt av en tidigare ägare, och min plan är att dra en nätverkskabel från ena rummet till det andra.
Tog en chansning och började borra ovanför listen men möttes av vad jag tror är en stålbalk ca 2-3 cm in? På väggens bägge sidor sitter ett par eluttag + ett TV-uttag och vet tyvärr inte hur dessa sladdar är dragna, så lite orolig över att borra sönder något som ger ström.
Såhär ser det ut där jag borrat:
Borrade även ett hål bredvid för att se hur det såg ut där:
Har ni några tips på hur jag ska gå vidare? Fortsätta göra hål tills jag (eventuellt) hittar rätt, eller ska man chansa och köra den rakt igenom?
Tack på förhand
Jag har en gipsvägg mellan sovrum och vardagsrum (ca 9 cm tjock) som är uppsatt av en tidigare ägare, och min plan är att dra en nätverkskabel från ena rummet till det andra.
Tog en chansning och började borra ovanför listen men möttes av vad jag tror är en stålbalk ca 2-3 cm in? På väggens bägge sidor sitter ett par eluttag + ett TV-uttag och vet tyvärr inte hur dessa sladdar är dragna, så lite orolig över att borra sönder något som ger ström.
Såhär ser det ut där jag borrat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrade även ett hål bredvid för att se hur det såg ut där:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni några tips på hur jag ska gå vidare? Fortsätta göra hål tills jag (eventuellt) hittar rätt, eller ska man chansa och köra den rakt igenom?
Tack på förhand
Oj, skrev balk men menade regel!J JonasJN skrev:
Ja det är det jag misstänker men så börjar man tänka på de där eluttagen, har själv ingen aning hur det brukar se ut inuti gipsväggar.
Såg att det finns regelsökare men de verkar inte så pålitliga efter att ha läst runt, åtminstone inte budgetvarianten för 150 kr hehe
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Bara plåtregel, om du ska fortsätta borrra och dra en kabel igenom så tänk på de vassa kanterna. Kan man, är det bäst att först dra ett VP rör eller slang genom hålet för att inte metallkanterna ska skära av/skada kabeln. Annars får du flytta upp en bit till ovan golvet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden