2 051 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Borra i berg för räcke
Du ska använda en borr som passar de stolpskor du ska ha. De har väl oftast 12 mm järn i botten? För plintjärn får du gå upp lite i storlek.
Vad du egentligen frågar är alltså hur du ska förankra ditt räcke? Då behövs mer information om hur räcket ska se ut.
Vad du egentligen frågar är alltså hur du ska förankra ditt räcke? Då behövs mer information om hur räcket ska se ut.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hej.
Det är som sagt innan vingliga jörn, med det sagt är de inte dåliga. Jag brukar ta de grövre järnet med 18mm pinne tror jag.
Sen borrar jag så de kommer så nära som möjligt med infästningen mot berget
Nu gissar jag att du ska bygga altan, då låter man plintar fortsätta upp genom altanen så det blir stolpar till staket.
Förklara gärna vad du ska göra så kan vi hjälpa till bättre.
/Workingclasshero
Nu såg jag att du ska göra ett räcke, då får du staga det och kanske använda tidigare föreslagna järn.
Lycka till.
Det är som sagt innan vingliga jörn, med det sagt är de inte dåliga. Jag brukar ta de grövre järnet med 18mm pinne tror jag.
Sen borrar jag så de kommer så nära som möjligt med infästningen mot berget
Nu gissar jag att du ska bygga altan, då låter man plintar fortsätta upp genom altanen så det blir stolpar till staket.
Förklara gärna vad du ska göra så kan vi hjälpa till bättre.
/Workingclasshero
Nu såg jag att du ska göra ett räcke, då får du staga det och kanske använda tidigare föreslagna järn.
Lycka till.
Senast jag gjorde detta så slog jag ned stolpskor med 16mm järn i 16mm hål. Baksidan på en skiftnyckel för att hindra att stolpskon vred sig och jag använde slägga för att slå ned dem. Lite för mycket jobb kanske, men jag orkade inte dra till affären för att köpa fästmassa, det hade tagit en dryg timme...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vet man på förhand hur djupt borrhål man behöver borra för bergvärme
Värme allmänt -
Köpråd tips på slagborr för att borra i berg
Verktyg & Maskiner -
Borrat för bergvärme i veckan
Värmepumpar -
Borrfirma borrade ett extra hål för bergvärme
Värmepumpar -