Ok men vilken diameter på borr ska jag borra med och vilka stolpskor ska jag använda?

tommib
Du ska använda en borr som passar de stolpskor du ska ha. De har väl oftast 12 mm järn i botten? För plintjärn får du gå upp lite i storlek.

Vad du egentligen frågar är alltså hur du ska förankra ditt räcke? Då behövs mer information om hur räcket ska se ut.

Hej.
Det är som sagt innan vingliga jörn, med det sagt är de inte dåliga. Jag brukar ta de grövre järnet med 18mm pinne tror jag.
Sen borrar jag så de kommer så nära som möjligt med infästningen mot berget
Nu gissar jag att du ska bygga altan, då låter man plintar fortsätta upp genom altanen så det blir stolpar till staket.
Förklara gärna vad du ska göra så kan vi hjälpa till bättre.
/Workingclasshero

Nu såg jag att du ska göra ett räcke, då får du staga det och kanske använda tidigare föreslagna järn.
Lycka till.

Det ska bli ett kort räcke på kanske två meter upp för en trappa.
Vilka skor och stolpskor ska man ta?
Stenmur täckt med murgröna och omgiven av växtlighet, med en uppsättning stentrappor delvis täckta av växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Om det bara är ett rakt räcke så skulle jag rekommendera plintjärn, två per stolpe. Med balkskor i rak linje utan några snedsträvor är det risk att det blir vingligt.

Länka gärna till vilka skor

Vad säger ni?

R Rolle85 skrev:
Vad säger ni?
Fundera på om du inte kan använda stolpstöden som säljs i formshoppen . Det är iofs bara 6mm varmgalvat gods men du borde kunna ha ett par stycken fästa i berget för varje stolpe.

Ska man hälla ner något som stelnar i varje hål också?

Senast jag gjorde detta så slog jag ned stolpskor med 16mm järn i 16mm hål. Baksidan på en skiftnyckel för att hindra att stolpskon vred sig och jag använde slägga för att slå ned dem. Lite för mycket jobb kanske, men jag orkade inte dra till affären för att köpa fästmassa, det hade tagit en dryg timme...

Behöver man något som stelnar och fixerar metallstaven i berget så kan man välja mellan olika dyra tvåkomponents fästmassor eller expanderbetong som blir mycket billigare om man ska gjuta många hål.

Ok ths

Nu ör de bara två beslag som nu ör borrade och inbankade. Men får väl testa med ankarmassa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.