Hej,

Jag skulle behöva borra några hål igenom en betongvägg och undrar först och främst om det är möjligt? Det är en vägg på ca 20 cm jag skulle behöva ta mig igenom och hålen måste vara 1-1,5 cm i diameter.

Om det är möjligt, går det med en vanlig slagborrmaskin och slagborr och sedan om man borrar ett hål från båda sidor av väggen (så de möts på mitten)?

Det går. Köp ett borr (som är beräknad på sten/betong) som är så långt att du kan borra hela hålet från en sida.

Kan tilläggas att du inte bör använda en slagborrmaskin då det bara är teoretiskt möjligt att uppnå vad du vill med sådan ;) (i praktiken kostar det för mycket i form av borrar, svett och frustration att borra ett så långt hål med slagborrmaskin).

Vad du ska använda är en borrhammare som du antingen köper eller hyr (att hyra kostar inte många kronor över en helg).

Tack för svaren! Tur att det är just en borrhammare jag kommer använda mig utav ;)

Freco: Blir det lättare att borra allting från samma sida tror du? Ingen risk att det spricker på utgångssidan?

Vi har halvmetersborrar till vår fina Hilti Borrhammare här på jobbet, så visst går det :)

Det blir absolut enklast att ta det från samma håll, väldigt svårt att hitta av exakt rätt om man går från två håll.

Huruvida det kommer att spricka törs jag inte svara på, det får någon mer kunnig göra... Man kan tänka sig att risken är större om det är en putsad sida jämfört med en i betong (doc inget jag har någon egentlig aning om).

Är väggen putsad kommer det att spricka men med en diameter på 10-15 mm är det inte mycket att göra åt, att borra från båda hållen och komma rätt är som "Freco" skriver väldigt svårt förmodligen omöjligt.
Men det är väl bara att spackla lite eller lägga på lite ny puts, inget svårt jobb.

Sätt ett mothåll på utgångssidan.
En träbit som hålls på plats av ngn lämplig konstruktion.
Då trasar du inte sönder utgångshålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.