6 159 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Borra hål i bord - slagborr, skruvdragare eller fräs?
Det som är förhållandevis viktigt vid all bearbetning av vad det än må vara är att skären får rätt skärhastighet.Kycklingen skrev:
OhhHar inte det, endast dom tre maskinerna ovanför. Skulle använda slagborren utan hammare men hittar inte kvistborren med sds plus fäste och då måste jag köpa adaptrar känns heller inte som jag vill investera allt för mycket pengar för 1 hål, trots att jag vill göra det fint så klart.
Men skruvdragaren jag har på bilden ovan är för klen alltså? bosch gsr 12v skruvdragare
I det här fallet kanske det inte är så kritiskt eftersom det handlar om trä. Har du ett helt nytt borr så är det mindre kritiskt men efterhand som verktyget skäms blir det mer o mer viktigt att man gör rätt.
Det finns en sak till att tänka på vad gäller borr. Chucken måste kunna "ta" borrens diameter annars blir det ju fel. Jag rekommenderar dig att köpa en som klarar 13 mm borr. Den klarar dom flesta borr som finns på marknaden. En bättre borrmaskin idag som är steglös och som har höger respektive vänsterdrift kostar inte mycket och den räcker hela livet om du köper en av bättre kvalité. Du måste inte ha en utan sladd utan köp en vanlig om du använder den väldigt sällan. Adapter till din borrhammare tycker jag däremot är helt fel väg att gå även om det kanske uppfattas som det billigaste alternativet av Dig. Om jag höftar mellan tummen och pekfingret är det ett varvtal på mellan 1000/2000 varv i den diametern som du har på verktyget (20 mm). Det finns sätt att räkna ut skärhastighet på om man är djupt "troende" men det finns ingen anledning att gå så djupt in i läroboken för att borra ett hål på 20 mm känner jag.
Är du säker på att 20mm räcker till kablarna? Köp inte ett dyrt Festool "Forstner" för att göra ett hål. Om du pm:ar mig din adress så ska jag skicka dig ett 20mm HM cylinderborr i en postens blå påse. Jag tror att jag har en dröse vänsterborr, så om det är så får du köra baklänges på maskinen. Du ser det när du får det, då är det en röd borr. Den lilla boschen räcker alla gånger, och jag antar att den tar 10 mm i chucken. Finns väl inte en maskin som tar mindre?
Mvh Tomas
Mvh Tomas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Varför tjatar du på TS om att köpa en ny borrmaskin när han redan har en (ca 450/1700 rpm) som kommer funka fint med rätt borr?P Peter__1 skrev:Det som är förhållandevis viktigt vid all bearbetning av vad det än må vara är att skären får rätt skärhastighet.
I det här fallet kanske det inte är så kritiskt eftersom det handlar om trä. Har du ett helt nytt borr så är det mindre kritiskt men efterhand som verktyget skäms blir det mer o mer viktigt att man gör rätt.
Det finns en sak till att tänka på vad gäller borr. Chucken måste kunna "ta" borrens diameter annars blir det ju fel. Jag rekommenderar dig att köpa en som klarar 13 mm borr. Den klarar dom flesta borr som finns på marknaden. En bättre borrmaskin idag som är steglös och som har höger respektive vänsterdrift kostar inte mycket och den räcker hela livet om du köper en av bättre kvalité. Du måste inte ha en utan sladd utan köp en vanlig om du använder den väldigt sällan. Adapter till din borrhammare tycker jag däremot är helt fel väg att gå även om det kanske uppfattas som det billigaste alternativet av Dig. Om jag höftar mellan tummen och pekfingret är det ett varvtal på mellan 1000/2000 varv i den diametern som du har på verktyget (20 mm). Det finns sätt att räkna ut skärhastighet på om man är djupt "troende" men det finns ingen anledning att gå så djupt in i läroboken för att borra ett hål på 20 mm känner jag.
Tack vad snällt uppskattar det verkligen, men det ska du inte behöva göra jag har nu slängt iväg beställning och kör på ditt råd så beställt en forstner borrmowatom skrev:Är du säker på att 20mm räcker till kablarna? Köp inte ett dyrt Festool "Forstner" för att göra ett hål. Om du pm:ar mig din adress så ska jag skicka dig ett 20mm HM cylinderborr i en postens blå påse. Jag tror att jag har en dröse vänsterborr, så om det är så får du köra baklänges på maskinen. Du ser det när du får det, då är det en röd borr. Den lilla boschen räcker alla gånger, och jag antar att den tar 10 mm i chucken. Finns väl inte en maskin som tar mindre?
Mvh Tomas
[bild]
https://www.amazon.se/gp/product/B09Z6FJX2R/ref=ox_sc_act_image_5?smid=A3QNY0CBHSX9TU&psc=1
Blir nyfiken. Finns det någon speciell anledning att använda vänsterborr vid något tillfälle?mowatom skrev:Är du säker på att 20mm räcker till kablarna? Köp inte ett dyrt Festool "Forstner" för att göra ett hål. Om du pm:ar mig din adress så ska jag skicka dig ett 20mm HM cylinderborr i en postens blå påse. Jag tror att jag har en dröse vänsterborr, så om det är så får du köra baklänges på maskinen. Du ser det när du får det, då är det en röd borr. Den lilla boschen räcker alla gånger, och jag antar att den tar 10 mm i chucken. Finns väl inte en maskin som tar mindre?
Mvh Tomas
[bild]
Hej,N Niq skrev:
Ja, de sitter i mina C-tappmaskiner, varannan h/v med cc 32mm. Det är givet konstruktionen i en borrlåda, samt att det motverkar att rucka på ämnet som borras. Har du tex 6 st 20mm borr på rad och alla drar åt ett håll, tar det tag ganska bra i ämnet, även med nedhållare. Nyfiken ska man vara!
Hejnanowire skrev:
Lite sen återkoppling men tänkte ta tag i detta nu. Du pratar om låghastighet och växlar jag är amatör så här ser min skruvdragare ut jag vred siffrorna till "borr ikonen" och sen kan jag välja 1/2 där uppe. Är det rätt vet inte hur man ställer in låg hastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska stå i borrläget (så som du har på bilden). Den röda knappen är en växelväljare för låg=1 eller hög=2 utväxling. Fungerar som växellådan på bilen; Med 1:an så snurrar det långsammare än 2:an men orkar övervinna större motstånd.SnällKyckling skrev:
Om du ska köra på 1 eller 2 vet jag inte. Orkar den inte på 2 byt till 1.
Tack
okej
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Sätt den i läge 1 och tryck in knappen för att få den att rotera. Släpp och ändra till läge 2 och gör samma sak. Du kommer se vilken som går fortast (=2).
Vredet du har framme ska stå på borr. Siffrorna är momentbegränsning vilket kan vara intressant när man drar i en skruv. När motståndet blir för stort stannar maskinen. Ju högre siffra desto mer moment innan den stannar. När du nu ska borra vill du inte att den stannar för att det blir lite trögt, mer än om maskinen faktiskt inte orkar.
Vredet du har framme ska stå på borr. Siffrorna är momentbegränsning vilket kan vara intressant när man drar i en skruv. När motståndet blir för stort stannar maskinen. Ju högre siffra desto mer moment innan den stannar. När du nu ska borra vill du inte att den stannar för att det blir lite trögt, mer än om maskinen faktiskt inte orkar.
Tack mycket enkelt beskrivet! Tvåan kändes lite "aggressivare" eller snabbare, då testar jag körde tejp istället än stödskiva ovan och under bordet hoppas det räcker.Fairlane skrev:
Sätt den i läge 1 och tryck in knappen för att få den att rotera. Släpp och ändra till läge 2 och gör samma sak. Du kommer se vilken som går fortast (=2).
Wops hade råkat köpa fel storlek på borren
skulle ha 25 mm hål och inte 20. Hålet blev väldigt fint dock.
Kan jag köpa större kvistborr och förstora hålet? Kanske använda den med min handfräs istället med tvingar så jag inte tappar fäste
Kan jag köpa större kvistborr och förstora hålet? Kanske använda den med min handfräs istället med tvingar så jag inte tappar fäste
Kvistborr i handöverfräs är ett absolut no-no! Borret är inte gjort för de hastigheter en fräs jobbar med.
Du kan förstora hålet genom att borra ett hål i en bit plywood, mdf eller liknande (brädbit kan också gå) och placera skivbiten med nya hålet över det gamla och spänna fast den i läge med tvingar.
Nu har du en borrmall för ditt nya borr som styr det ner i skrivbordsskivan.
(I och med att du redan har ett hål i skrivbordet får ju det större kvistborret inget grepp för centrumspetsen och därmed ingen styrning. Därav borrmallen.)
Lycka till!
//Ronnie
Du kan förstora hålet genom att borra ett hål i en bit plywood, mdf eller liknande (brädbit kan också gå) och placera skivbiten med nya hålet över det gamla och spänna fast den i läge med tvingar.
Nu har du en borrmall för ditt nya borr som styr det ner i skrivbordsskivan.
(I och med att du redan har ett hål i skrivbordet får ju det större kvistborret inget grepp för centrumspetsen och därmed ingen styrning. Därav borrmallen.)
Lycka till!
//Ronnie
Har den uppsatt på väggen brevid pelarborren som en hjälpande guide. Funkar när man kan välja varvtal med växlarna.
Men ska man borra ett enda hål i trä så är det bara att ta skruvdragaren och köra full gas och trycka på lagom, kan inte gå så fel.
Hur ska man veta om man har 600 rpm eller 1000 rpm på en skruvdragare?!!
Men ska man borra ett enda hål i trä så är det bara att ta skruvdragaren och köra full gas och trycka på lagom, kan inte gå så fel.
Hur ska man veta om man har 600 rpm eller 1000 rpm på en skruvdragare?!!