6 159 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Borra hål i bord - slagborr, skruvdragare eller fräs?
Ett vettigt centrumborr duger sannolikt.
Borrhammaren utan slag, för den har mest kraft för att orka dra runt forstnerborret till ett fint hål. Skruvdragaren är klen. Sätt en träkloss på undersidan, annars kommer du få massa fibrer som slår ur. Köp inte något från Sandbergs järn dock. För att göra ett fint hål med fräsen behöver du en mall.
Tack ska köpa en forstnerborr då, ska jag tänka på något gällande "kroppen" så den passar in i slagborren eller är det samma som skruvdragare?K kniv skrev:Borrhammaren utan slag, för den har mest kraft för att orka dra runt forstnerborret till ett fint hål. Skruvdragaren är klen. Sätt en träkloss på undersidan, annars kommer du få massa fibrer som slår ur. Köp inte något från Sandbergs järn dock. För att göra ett fint hål med fräsen behöver du en mall.
Förresten kikade in på den här hade bra recensioner någon slags ormspiralborr men den är för skruvdragare tror jag. Vad tycker du?
https://www.amazon.se/dp/B003TWOZYI?psc=1&ref_=cm_sw_r_apin_dp_PVGXHSDDN8EH3YMTNZ40
Bästa svaret
Det här borret är utan tvekan det borret du ska använda. Om du vill få ett helt perfekt resultat så det ser fabriksgjort ut ska du tänka på att ha ett mothåll på baksidan dock.A atomlab skrev:
Använd en liten träklots som är hyvlad och gärna en träklots på ovansidan med för att inte få märke i bordet när du spänner fast klotsarna med en tving över bordet. Den övre klotsen ska såklart placeras på ett sätt så du enkelt kan borra ovanifrån utan att passera klotsen. Den undre klotsen däremot ska ju hålla emot när borret passerat bordsytan så du inte får splitterskador på undersidan. Återigen detta är bara om du vill ha det att se 100% snyggt och professionellt gjort.
Tack då gör jag såP Peter__1 skrev:Det här borret är utan tvekan det borret du ska använda. Om du vill få ett helt perfekt resultat så det ser fabriksgjort ut ska du tänka på att ha ett mothåll på baksidan dock.
Använd en liten träklots som är hyvlad och gärna en träklots på ovansidan med för att inte få märke i bordet när du spänner fast klotsarna med en tving över bordet. Den övre klotsen ska såklart placeras på ett sätt så du enkelt kan borra ovanifrån utan att passera klotsen. Den undre klotsen däremot ska ju hålla emot när borret passerat bordsytan så du inte får splitterskador på undersidan. Återigen detta är bara om du vill ha det att se 100% snyggt och professionellt gjort.
Jag såg att han som rekommenderade borret till dig påstod att du skulle ha en skruvdragare för att borra hålet.Kycklingen skrev:
Det är inte rätt i dom flesta fall då den inte kommer upp i rätt varvtal för att borret ska fungera optimalt.
Jag skulle nog rekommendera dig en vanlig borrmaskin istället. (Givetvis utan slag då)
OhhP Peter__1 skrev:Jag såg att han som rekommenderade borret till dig påstod att du skulle ha en skruvdragare för att borra hålet.
Det är inte rätt i dom flesta fall då den inte kommer upp i rätt varvtal för att borret ska fungera optimalt.
Jag skulle nog rekommendera dig en vanlig borrmaskin istället. (Givetvis utan slag då)
Men skruvdragaren jag har på bilden ovan är för klen alltså? bosch gsr 12v skruvdragare
Renoverare
· Uppsala
· 2 179 inlägg
Bortse från det rådet, du behöver inte speciellt hög hastighet för att borra 25 diameter hål i trä/spån. Skivan är heller inte tjock så sannolikt orkar din Bosch 12 V med på låg växel. Spiralborr eller fostner ger fint hål om du spänner trä på både under och översidan med din bordsskiva i mitten.Kycklingen skrev:
OhhHar inte det, endast dom tre maskinerna ovanför. Skulle använda slagborren utan hammare men hittar inte kvistborren med sds plus fäste och då måste jag köpa adaptrar känns heller inte som jag vill investera allt för mycket pengar för 1 hål, trots att jag vill göra det fint så klart.
Men skruvdragaren jag har på bilden ovan är för klen alltså? bosch gsr 12v skruvdragare
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Jag har den där 12V maskinen själv. Den är stark så in i helv… Den gör garanterat jobbet. Använder min till allt som inte kräver slag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag hade valt en centrumborr och skruvdragare (min lilla på 10,8V). Det räcker utmärkt. Min skruvdragare (Hitachi) är lite starkare än Bosch, och är specad för att borra upptill 29 mm hål i trä. Din maskin är specad för 19 mm, men nog fixar den 20 mm