Martin_B
Kan du inte borra med olika borr till de olika djupen? Börja med träborr tills träet tar slut, ta ett lämpligt borr för eterniten och slagborr det sista för putsen?
Bästa vore att kombinera eterniten med antingen träet eller putsen, vilket borr nu som passar bäst.
Så brukar jag göra ibland när det är stora skillnader på material i olika lager. Bara man ställer rätt djup på borrmaskinen så borret inte sticker in längre än till "slutet på" det material det skall borra.

Visst får man köra i två omgångar, men har man väl kört igenom första lagret så finns ju hålet där och man stoppar bara in borret snabbt inför sista körningen. Då slipper man tänka på sönderslitna borr osv. Andra och sista lagret (om man kör två olika borr) går ju så snabbt så på ett par hundra hål är det inte så jättefarligt.

Men visst hade det varit smidigast att köra allt i ett kör :)

Redigerat:
Martin_B skrev:
Kan du inte borra med olika borr till de olika djupen? Börja med träborr tills träet tar slut, ta ett lämpligt borr för eterniten och slagborr det sista för putsen?
Bästa vore att kombinera eterniten med antingen träet eller putsen, vilket borr nu som passar bäst.
Så brukar jag göra ibland när det är stora skillnader på material i olika lager. Bara man ställer rätt djup på borrmaskinen så borret inte sticker in längre än till "slutet på" det material det skall borra.

Visst får man köra i två omgångar, men har man väl kört igenom första lagret så finns ju hålet där och man stoppar bara in borret snabbt inför sista körningen. Då slipper man tänka på sönderslitna borr osv. Andra och sista lagret (om man kör två olika borr) går ju så snabbt så på ett par hundra hål är det inte så jättefarligt.

Men visst hade det varit smidigast att köra allt i ett kör :)
Självklart är det det bästa men jag räknar med ca 4-4500 hål. Inte kul att byta borr och krångla då.

Martin_B
hantverkare1 skrev:
Självklart är det det bästa men jag räknar med ca 4-4500 hål. Inte kul att byta borr och krångla då.
Jaha, ett par hundra träreglar skrev du visst ser jag nu, tänkte ett par hundra hål. Ok, ja då är det ju annat, då vill man så klart borra ett hål i ett svep :-)

Andy78 skrev:
Jag kör också bosch multi construction helt perfekt i skruvdragaren slagborren, med slag går det riktigt bra.
Här är en video på oberoende test.
[länk]

det går att beställa i sats och lösa även längre borrar.
Det finns även en grön hemmavariant på krauta.

Även dewalt har sin variant jag gillar trekantsfästet såg dem på hornbach.
[länk]
Verkar ju fungera i alla material men det går ju fruktansvärt långsamt.

hantverkare1 skrev:
Verkar ju fungera i alla material men det går ju fruktansvärt långsamt.
Jo men det beror ju på maskinen, om man bara ska borra i hård betong varför ens överväga något annat än sds och borrhammare?
Nu är det riktigt hård betong han borrar i och det är bara för att visa att det går.
Jag tycker borrarna är utmärkt när man har tegelväggar bakom tex, bara gå genom kakel/ trä /gips /stål /tegel utan att byta borr väldigt bekvämt.

Andy78 skrev:
Jo men det beror ju på maskinen, om man bara ska borra i hård betong varför ens överväga något annat än sds och borrhammare?
Nu är det riktigt hård betong han borrar i och det är bara för att visa att det går.
Jag tycker borrarna är utmärkt när man har tegelväggar bakom tex, bara gå genom kakel/ trä /gips /stål /tegel utan att byta borr väldigt bekvämt.
Tyckte även det gick sakta i klinkern och spånskivan.
Men ska nog köpa ett borr och testa med.

Kör med en vanlig coromant borr, den tar det mesta! Eller en med riktig diamantskär i spetsen/kronan... prisvärda leksaker!

hantverkare1 skrev:
Tyckte även det gick sakta i klinkern och spånskivan.
Men ska nog köpa ett borr och testa med.
kakel /klicker ska man väl köra sakta i?

Rätt borr för respektive ändamål är nog alltid snabbare och lite bättre.

Andy78 skrev:
kakel /klicker ska man väl köra sakta i?

Rätt borr för respektive ändamål är nog alltid snabbare och lite bättre.
Jo sant, men tyckte den avverkade dåligt.

hantverkare1 skrev:
Jo sant, men tyckte den avverkade dåligt.
Tror inte det blir så mycket bättre än såhär utan borrhammare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.