Har ett litet projekt där jag behöver borra upp några 10 mm stora hål i c:a 5 mm tjockt järngods.
Finns det några mirakelborr till detta (som inte slits ut efter ett hål)? Kan förstå om man behöver vattenkyla medan man borrar.

Hålsåg eller vanliga borrar borde väl funka?

• Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
Köp en borr utav god kvalité. Och gå på lågt varv med med lagom tryck så håller det för många hål.

DeWalt extreme 2 har jag mycket goda erfarenheter utav.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Använder man vettiga borr är det inget problem. 10 mm tar man nog lämpligtvis i minst två steg, dvs. börjar med en mindre borr. Sen olja för att smörja och rätt varvtal så att det inte blir för varmt.
Bästa är om du kunde få tag på en maskin med magnetfot så du kan få lite kraft på borret.

• Gilla
Ror-mok och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Använder man vettiga borr är det inget problem. 10 mm tar man nog lämpligtvis i minst två steg, dvs. börjar med en mindre borr. Sen olja för att smörja och rätt varvtal så att det inte blir för varmt.
Bästa är om du kunde få tag på en maskin med magnetfot så du kan få lite kraft på borret.
Ok, tack. Lite så jag tänkte.
Vilken typ av olja?

Z zingo skrev:
Ok, tack. Lite så jag tänkte.
Vilken typ av olja?
Skärolja om man ska vara noga men många tar nog vad man har. Motorolja, 5-56, cykelkedjeolja m.m.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Skärolja om man ska vara noga men många tar nog vad man har. Motorolja, 5-56, cykelkedjeolja m.m.
Har funderat på detta, är oljans funktion primärt att smörja? Eller kyla? Eller båda?

C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har funderat på detta, är oljans funktion primärt att smörja?
Smörja så att det blir mindre friktion och mindre värmeutveckling.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Smörja så att det blir mindre friktion och mindre värmeutveckling.
Jag har gott om sågkedjeolja till motorsågen. Kan den passa även till borrning?

Hej
Jag använder i sällan olja eller annat kladd vid borrning i järn.
Men det är bra att göra det förstås, speciellt om man inte kan slipa borrar.
Det är mer viktigt att veta vad du ska borra med, dvs vad har du för utrustning att utföra arbetet med.
Inomhus, utomhus etc?
Synliga hål, lackerad yta etc?
Svara på det så kan vi hjälpa ännu bättre.

"Tjockt järngods" :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Nä.. Men som redan nämnts, börja med ett mindre borr (MAX 5mm) och borra igenom med först. Därefter ett 10mm.

Inte sågkedjeolja, den är för tjock.

Ska det målas, ingen olja med silikon i.

Litet borr - högt varvtal

Större borr - lägre varvtal

Och tänk på att även trycka ordentligt när du borrar.. annars kommer du inte skära med borret, utan det blir bara friktion (och värme)

Rekommenderar dormer borr (eller liknande) HSS

Är det gjutjärn, ännu mer noga med borr (eftersom det ofta är hårdare)

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Kolla vilken spets 10mm boren har. Har den delad spets med en "mejeslbit" i mitten som inte skär så behöver du förborra. Annars måste du pressa mejseln genom materaialet.

10mm i 5mm gods är inget problem. tänk på att att du bör köra med låg hastighet och högt tryck. Ett annat alternativ med så tunt gods som 5mm är att köra med stegborr.

En sak som troligen alla i tråden känner till men som jag inte ser någon nämnt är att en anledning att man inte vill att det blir varmt är att järnet då härdar och blir mycket svårare att borra igenom. Så börjar man med en slö 10mm borr på högt varvtal och inte trycker hårt så är det inte så lätt sedan trotts att man köpt rätt borr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.