Jag packade upp våra nya fönster idag och blev lite förvånad över placeringen av hålen för karmhylsa. De förborrade hålen sitter ute i den del av karmen som alltid är synlig inifrån:
Alla mina befintliga fönster har hålen för karmskruv/hylsa "dolda" innanför fönsterbågen, så de inte syns när fönstret är stängt:
Finns det nån anledning att ha karmhylsorna som på de nya fönstren?
Då vi ändå ska måla fönstren själva är jag bra sugen att plugga/spackla igen hålen och borra upp nya hål som döljs av bågarna...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla mina befintliga fönster har hålen för karmskruv/hylsa "dolda" innanför fönsterbågen, så de inte syns när fönstret är stängt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det nån anledning att ha karmhylsorna som på de nya fönstren?
Då vi ändå ska måla fönstren själva är jag bra sugen att plugga/spackla igen hålen och borra upp nya hål som döljs av bågarna...
Produkter som diskuteras: "karmhylsa"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Aah då förstår jag. Ja tricket är ju att ordna något som gör att pluggen kan dras ut men som samtidigt inte stör utseendet för mycket. Kanske ett litet hål som man kan sticka in en liten krok i (virknål el dyl)...
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Bästa kanske är att gänga ett hål?mikewse skrev:
Bara med m1,5 eller m2, då är det ju bara att skruva i en skruv och rycka till när man behöver komma åt karmskruven
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden