Jag packade upp våra nya fönster idag och blev lite förvånad över placeringen av hålen för karmhylsa. De förborrade hålen sitter ute i den del av karmen som alltid är synlig inifrån:

20160717_193704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla mina befintliga fönster har hålen för karmskruv/hylsa "dolda" innanför fönsterbågen, så de inte syns när fönstret är stängt:

20160717_194110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det nån anledning att ha karmhylsorna som på de nya fönstren?
Då vi ändå ska måla fönstren själva är jag bra sugen att plugga/spackla igen hålen och borra upp nya hål som döljs av bågarna... :rolleyes:

Det finns inget rätt eller fel utan det som är rätt är där du har något att fästa karmen i.
Du gör precis som du vill, personligen föredrar jag att de inte borrat några hål för infästningen vid leverans.

Personligen föredrar jag att sätta karmskruvarna i karmens tjockaste del.
Hålen täcker jag med färdiga pluggar.

Tackar, då blir det att plugga igen och borra nya hål i den tunna delen, tycker det skämmer för mycket med täcklock på i övrigt fina karmar i gammal stil :)

Men i så fall kan du väl lika gärna använda de redan borrade hålen och sen plugga med en grund träplugg. Då slipper du ju i alla fall borra nya.

Nae, vill kunna komma åt karmhylsorna om det blir behov att justera ;)

Jag förstår det. Men jag tror det är fullt görbart och går att få snyggt. Men det var mest en tanke. Friktionspassa pluggen och möjligen med ett litet spår i.

Aah då förstår jag. Ja tricket är ju att ordna något som gör att pluggen kan dras ut men som samtidigt inte stör utseendet för mycket. Kanske ett litet hål som man kan sticka in en liten krok i (virknål el dyl)...

mikewse skrev:
Aah då förstår jag. Ja tricket är ju att ordna något som gör att pluggen kan dras ut men som samtidigt inte stör utseendet för mycket. Kanske ett litet hål som man kan sticka in en liten krok i (virknål el dyl)...
Bästa kanske är att gänga ett hål?
Bara med m1,5 eller m2, då är det ju bara att skruva i en skruv och rycka till när man behöver komma åt karmskruven

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.