Jo, de blev ganska söta tycker jag också. Jag var dock inte så stolt över dem så jag tyckte de förtjänade en egen tråd. :rolleyes:

Höjden bestämdes mycket riktigt av att de skulle gå in under arbetsbänken eller egentligen mitt MFT. Frågan är ju hur man skall förvara maskinerna i verkstaden. Det är ju å ena sidan ingen direkt fördel att ha dem i Systainers. Å andra sidan så kan dessa vara bra att ha ibland vid eventuell transport. Skall man nu ändå förvara både maskin och Systainer så får maskinen helt enkelt ligga inuti. Efter att ha tröttnat på att kånka runt på traven av Systainers som alltid står ivägen, dessutom konsekvent med det mest aktuella inehållet underst så bestämde jag mig för att göra något åt eländet. Jag hade en tanke om att dessutom kunna utnyttja "Sysportarna" som rullstöd eller "bockar" genom att sätta en rulle eller något överst. Jag bestämde mig dock för en platta där man kan ställa den Systainer som skall öppnas så behöver man inte fixa utrymme på arbetsbordet. Jag har ju inga snofsiga expansionsbeslag eller något sådant så lådan måste ut för att öppnas.

Ett inledande misstag var att sätta på länkhjul utan broms. Det fick till följd att jag inte kunde dra ut Systainrarna utan bara drog runt hela "Sysporten". q(;^;)p

Angående infästningen av L-profilerna så har ni rätt... och fel...
Det som syns (skulle synas) på närbilden är en montageskruv (Essve 4,2 x 13) däremot är den andra, högra sysporten, som byggdes först popnitad. Nu tänkte jag inte flytta skenorna alltför ofta och det går ju ganska lätt att borra ur en nit. Montageskruvarna verkar fungera förvånansvärt fint i 3mm hålen. Att jag provade med dessa berodde från början bara på det platta huvudet, den bygger ungefär som en popnit.

Att jag överhuvudtaget kom på att jag ville ha en hålrad var helt enkelt för att slippa ta beslut om exakt var skenorna skulle sitta redan från början. Sedan gör ju detta att jag är låst till ett antal fasta lägen och då blir det mindre flexibilitet när jag skall sätta dit skenorna. (Något som i detta fall är positivt - Skall jag göra nästa hål två mm högre, nej kanske lägre, nej jag vet inte...)

Slutligen, när det gäller materialet så har PHL helt rätt. Det är 20x20 mm Al profil från Bauhaus och deras XD-kopplingar. Antagligen inte den billigasate lösningen. Eftersom jag hade bestämt en fix höjd på förhand så blev det kanske dessutom onödigt mycket spill. Till en "Sysport" gick det åt ungefär följande:
2 x 2m fyrkantrör á 200:-
1 x 1m fyrkantrör á 110:-
2 x 2m L-profil á 100 :-
1 x 1m 2x30 mm plattprofil á 75:-
4 x XD-hörnskarvar á 25 :-
4 x länkhjul á 25 :-
4 x hjulfästen á 20 :-
Totalt: 1065 :-

Inte helt gratis alltså. Nu har jag köpt delarna efter hand under +6 månader så jag har inte funderat så mycket på kostnaden. Tack för att ni fick mig att summera detta och komma till insikt.:@

Sedan blir det ju inte bättre av att svågern var på besök för några veckor sedan och kommenterade att "är inte det där 20mmx20mm Al profil? Jag beställde några ton sådant till firman häromdagen. Jag tror inte han betalade 100:-/meter...:@

Hursomhelst, jag fick ihop dem till slut och de fyller sin funktion för tillfället så jag får väl vara nöjd.:)

såg riktigt bra ut .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.