trattalask
Jag tänkte borra en större mängd 20mm-hål i en 19mm MDF-skiva. Vilken typ av borr är att föredra, centrumborr eller spiralborr? Är givetvis ute efter ett prydligt resultat. :)

Bästa resultat erhålls mha en överhands fräs med en mall och ett notstål - Alternativt ett 20mm stål som man dunkar nedåt.

Frågan var ju iofs gällande borr så skulle jag säga en Forstner;

PKFB2732.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
trattalask
Borde det inte va svårare att sikta in handöverfräsen så att den hamnar i centrum? Gäller i fallet med 20mm-stål. Ifall man har en mall har man så klart en mall. ;)

trattalask
Hittade inget sånt borr på hornbach så jag köpte ett vanligt 20mm spiralborr för trä och blev 149kr fattigare. Va precis ute och provade att borra lite... Det blev inge bra, tog lång tid och missär. Argh! Får skaffa rätt borr när jag ska borra i skarpt läge.

Brukar kallas kvisthålsborr. Ibland och finns på biltema

trattalask
Köpte jag fel typ av borr eller bara ett dåligt borr? Spånen la sig mellan borrets skär och borrytan. Så jag antar fel typ av borr.

Hålsåg

Och en offerbit bakom om hålet behöver vara snyggt vid utgången.

• Gilla
orparn
  • Laddar…
Tobas, min erfarenhet är att man ska mata på ganska bra för att få ur spånen. Men man brukar få ett lock som sitter i borren oavsett vad, men som sagt öka matningen.

Jag menar kvisthålsborr enligt bilden ovan...

trattalask
Får ta och skaffa ett forstner-/kvisthålsborr i veckan och prova med. Tur att jag skaffade borrhammare med utbytbar chuck så min 10 år gammal (Rosa) Hitachiskruvdragare får en lite lättare tillvaro såhär i dess livs slutskede. ;)

Ska man ha snygg fram OCH baksida, börja med ett 2 mm pilothål och borra från båda hållen.
Biltemas kvistborrar är inge bra, man får trycka på för kung och fosterland.
Jag har en sats från CO och den fungerar, men det är länge sedan den köptes, kanske inte finns längre.

Protte

Nästan alla bilighetsborrar är superslöa. Det är bara att ta en liten fil/dremel eller dylikt och slipa upp borren så kommer det att gå bättre en stund. Dessutom är det skit stål i dom. så skärpan håller inte länge. Och sedan så borrar du i MDF vilket sliter hejdlöst mycket på eggverktyg.

Pär

Jag har borrat rätt mycket i mdf o min erfarenhet är att det går snabbast med en hederlig gammal analog borrsväng och spriralborr, speciellt om du ska göra många hål.

Med en borrsväng kommer man aldrig upp i det höga varvtalet som kloggar igen
borret samtidigt som du har ett moment som är likvärdigt eller bättre än de flesta skruvdragare.

Använd en offerbit på undersidan (eller som i tipset ovan, vänd biten, med spiralborr får du automatiskt ett pilothål på undersidan innan skären tränger ut.)
Som nämnts sliter mdf på skäret oavsett vilken borr du väljer.
Men gå på nån loppis o köp en borrsväng,oftast med fina gamla borrar, till inga pengar o googla på hur du skärper borret så kommer du betala mindre än vad en bra kvistborr kostar.

Borrsväng är grymt underskattat och jag köpte mig precis en liten för finlir och resultatet blir bra.

Detta är vad du söker..
French-Brace-and-Bits-lg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I tillägg: Missade att du redan köpt en spiralborr, köp en gammal av hög kvalite och
skärp upp den, som pär h säger så sliter mdf:en hårt. Kvistborrar är fanastiska, men
helt värdelösa i mdf med skruvdragare.
Jag borrade 20 hål med forstner förra veckan i 21 mm mdf o pelarborr, den absolut mesta tiden gick åt till att rensa skäret på borren, otroligt tidsödande. Tyvärr hade jag ingen spiralborr till borrsvängen i rätt dimension, då hade valet varit enkelt.

Redigerat:
  • Gilla
dagen
  • Laddar…
trattalask
Jag köpte en forstnerborr igår och provade. Va som att skära smör med med katana.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.