8 629 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Borosan kant i kant?
Dålig idé?
och om man gör det ändå? kan det lyckas med ett bra lim?
Gjord för att lägga omlott? Är alla andra tapeter gjorda för kant-i-kant? Själv har jag dålig erfarenhet av kant-i-kant, det enda som fungerat för mig är strukturtapeter (lite grövre gärna) och glasfiberväv. Har alltid satt s.k trådkant (i tretti år vill säga) och även så i nybygget MEN bara i ett par rum, för väven o färg är nog nåt av det bästa jag gjort. Lätt att jobba med, kan skarva nästan hur som helst OCH man kan när som helst byta färgskala, måla schabloner eller varför inte konstverk à Lawrence på BBC (fast det har jag förstås inte gjort - än).dompan skrev:
Kjell G
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Det finns flera tapeter som ska läggas med lite omlott, oftast dom som fastighetsbolagen väljer att tapetserar i sina lägenheter. Pappersfibrerna i dessa tapeter ligger alla åt samma håll vilket gör att tapeten sväller lite när man lägger på limmet på tapeten. Skulle man lägga dessa kant i kant finns risken att dom kryper isär när tapetlimmet torkat.
Dagens EasyUp och NonWoven-tapeter har pappersfibrer som ligger korsade vilket gör att tapeten inte sväller på samma sätt när den blir blöt av tapetlimmet. Det gör att den inte kryper minimalt och blir snyggast när man sätter den kant i kant.
Alltså, råd till Borosantapetserare.....lägg tapten några mm omlott och starta alltid att tapetsera från fönstret så att ljuset från fönstret faller rätt på tapeten.
Dagens EasyUp och NonWoven-tapeter har pappersfibrer som ligger korsade vilket gör att tapeten inte sväller på samma sätt när den blir blöt av tapetlimmet. Det gör att den inte kryper minimalt och blir snyggast när man sätter den kant i kant.
Alltså, råd till Borosantapetserare.....lägg tapten några mm omlott och starta alltid att tapetsera från fönstret så att ljuset från fönstret faller rätt på tapeten.
idén var att klistra och sedan upp på väggen illa kvickt. Den hinner då inte svälla, men det kan å andra sidan bli lite knepigt att få den på plats. Funderar på att testa bakom någon dörr eller garderob om inte någon genomfört testet tidigare.
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Visst testa du men risken är att tapeten sväller på plats på väggen och när limmer torkar så har du en tapet som är mer skrövlig än slät. Tapeten sväller ju för att den kommer i kontakt med tapetklistret och då spelar det ingen roll om du skyndar dig upp med den på väggen.
Ska spackla nån vecka till sedan är det dags för ett skarpt test 
Här har du en instruktion på hur papperstapeter ska sättas upp: http://www.borastapeter.se/att_tap/struktur.asp?menu=5LinaoMarkus skrev:
Man låter väl tapeterna att dra efter man strukit på limmet av den anledningen att den ska sitta ordentligt på väggen?
Men om ni vill sätta tapeterna kant i kant, varför har ni då inte valt en EasyUp tapet?
borosan - kring 50:- rullen
Easy up - sällan under 200
Easy up - sällan under 200
Vissa saker går jag grundligt till väga med - ska jag tapetsera så startar jag naturligtvis en målarfirma
Det där med kant-i-kant har jag dock laggt på hyllan tillsvidare. Vore kul att testa, men har inte riktigt tid just nu.
Det där med kant-i-kant har jag dock laggt på hyllan tillsvidare. Vore kul att testa, men har inte riktigt tid just nu.
Klicka här för att svara