1 746 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Börjar planera ett takbyte. Förslag?
Hej.
Var upp på min vind för första gången. Tänkte det var dags nu när vi har haft det så kallt så man kan se om fukt fryser på vinden.
Döm av min förvåning att jag hade masonitetak med pannor. Huset är byggt 1976. Tillverkare letar jag fortfarande efter. Taklutning på 45 eller lite mer med betongpannor. troligtvis bytt nån gång i slutet på 80-talet.
Där fanns en lite fuktskada ca 10 år gammal vad jag kunde se vilket kan stämma med Gudrun.
Annars såg det kanon ut.
Nu tänkte jag börja planera ett byte och vill ha lite förslag på taktäckning.
Klassisk med spont och papp? Masonite och någon väv?
Vill ju inte bygga en fuktfälla så kom gärna med förslag
Var upp på min vind för första gången. Tänkte det var dags nu när vi har haft det så kallt så man kan se om fukt fryser på vinden.
Döm av min förvåning att jag hade masonitetak med pannor. Huset är byggt 1976. Tillverkare letar jag fortfarande efter. Taklutning på 45 eller lite mer med betongpannor. troligtvis bytt nån gång i slutet på 80-talet.
Där fanns en lite fuktskada ca 10 år gammal vad jag kunde se vilket kan stämma med Gudrun.
Annars såg det kanon ut.
Nu tänkte jag börja planera ett byte och vill ha lite förslag på taktäckning.
Klassisk med spont och papp? Masonite och någon väv?
Vill ju inte bygga en fuktfälla så kom gärna med förslag
Självbyggare
· Södermanland
· 262 inlägg
Spont och papp. En investering som kommer göra husen mer eftertraktat när det skall säljas. Välje hellre en billigare takpanna än att välja bort spånt. Lycka till!
Kom ihåg taksäkringsutrustningen,
Taksteg till skorsten(ar) (även köksfläkten) 150kr/st
Takbrygga vid skorsten(ar), att stå/sitta på när skorstenen rengörs. 1200kr/st á 1,2m
Glidskydd till markstegen 300kr/par
Nockrör längs hela nocken, så att man (den som jobbar på taket framöver) kan säkra sig rakt över där man jobbar (tex skottar snö). 1200kr/st á 3m
Taksteg till skorsten(ar) (även köksfläkten) 150kr/st
Takbrygga vid skorsten(ar), att stå/sitta på när skorstenen rengörs. 1200kr/st á 1,2m
Glidskydd till markstegen 300kr/par
Nockrör längs hela nocken, så att man (den som jobbar på taket framöver) kan säkra sig rakt över där man jobbar (tex skottar snö). 1200kr/st á 3m
Produkter som diskuteras: "Taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Hej. Efter att ha kollat lite mer ändrar jag mej och påstår att taket inte är bytt.
Vill ju inte ändra en fungerande vind. Håller med om att spont o papp är rejälare.
Plåt är dock inget alternativ då hela ovanvåningen kommer låta som en trumvirvel när det haglar eller regnar ordentligt.
Nu har jag ingen skorsten så det blir inte min huvudvärk.
Min tanke var att lägga spont, papp och sätta mögelstopp. Vad tror ni?
Vill ju inte ändra en fungerande vind. Håller med om att spont o papp är rejälare.
Plåt är dock inget alternativ då hela ovanvåningen kommer låta som en trumvirvel när det haglar eller regnar ordentligt.
Nu har jag ingen skorsten så det blir inte min huvudvärk.
Min tanke var att lägga spont, papp och sätta mögelstopp. Vad tror ni?
Självbyggare
· Södermanland
· 262 inlägg
Sålänge du har en fungerande luftspalt ner mot takfoten och kanske ett par gavelventiler så kan du gott lägga spånt och papp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Total nybörjarfråga - är detta en genomförbar utbyggnad för tvättstuga
Utbyggnad och tillbyggnad -
Varför börjar frysen elektrolux eufg29800x nr 922341361
Vitvaror -
Någon som vill hjälpa till med ett takbyte?
Tak & Vind -
Var börjar jag felsöka? Strömavbrott
El -
Bygga hus utanför planerat område, var börjar man med el, vatten etc?
Hustillverkare