10 335 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
Börjar bli dax att bestämma vilken vedpanna jag ska välja
de låter ju som ett vettigt pris. skulle va roligt att ställa upp magan o innovan bredvid varandra en längre tid med samma förutsättningar o se va skillnaden blir i slitage verkningsgrad mm mm..anjn skrev:
Så du har testat vidarus pannan, har hört många som är nöjda med dessa och lika många som tycker att dom är det värsta elände som släpats ner i ett pannrum. vore kul att höra ett utlåtande från dig som provat och bestämt sig för att slänga ut den.obba skrev:
Vi kan ju återkomma till tråden fram mot hösten och försöka göra en testeldning med likvärdig ved och se hur många grader per liter vatten vi värmer med samma mängd ved. om inte annat skulle säkert andra som står inför val av ny panna kunna ha nytta av en sådan jämförelse.
dom som är nöjda är antagligen folk som har eldat i gamla kombipannor med överförbränning från 70talet med vedvolym på 40L som inbillar sig att överförbränning är framtiden.. i mitt fall handlar de om att pannan har på tok för litet vedmagasin (80L har jag för mig) o för dålig verkningsgrad + att de sotar ner så in i helvete i pannrummet/garaget... eldar upp ca 35-40 kubik staplad ved på ett år(eldar även för tappvarmvatten.) ackvolym 1500L (på tok för lite) får elda i ca 9 timmar för att värma från 40-90/100g o så håller de varmt knappt 12 timmar. har en kåk på 120kvm byggd -81 + ca 60kvm garage ink pannrum.anjn skrev:
absolut de vore roligt att se om de är nån skillnad..anjn skrev:
Hejanjn skrev:Nej! det är ju inte kilopriset som varit avgörande att det blev en maga panna, utan det är ju en kompromiss mellan tillgänglig hög med pengar och kvalite. jag törs helt enkelt inte leva en vinter till med den gammla pannan och maga pannan ger faktiskt med mina begränsade kunskaper ett bra intryck då jag synade den. helt dålig kan den ju inte vara då det är 3 års garanti på pannan samt att keramik och reservdelar ligger lågt i pris i jämförelse med mer kända märken, men helt klart om inte ekonomin varit en faktor att ta hänsyn till skulle det helt klart blivit eta eller fröling, med lamda, automat tändning, spaksotning inbyggd ölkylare m.m. men det ligger bortom min ekonomi. Men det är klart är den gjord av nedsmälta konservburkar från 2a världskriget lär jag ju gå en dyster framtid till mötesutan jag får leva på hoppet att det är en hyffsat prisvärd panna.
Nu har jag eldat snart ett år i min maga25 och håller gärna med med folk som sa att jag skulle halvera vedförbrukningen (iof en mild vinter) .
Pannan fungerar bra och det blir blålåga efter 20-25min vid start, fast det är klart det får inte vara några (metkrokar) till vedträn som man lägger in i början, gäller väl alla sugpannor tror jag....
//Peter
Fakk! 9timmars eldning för 65g temp höjning i 1500l. Det är illa.obba skrev:dom som är nöjda är antagligen folk som har eldat i gamla kombipannor med överförbränning från 70talet med vedvolym på 40L som inbillar sig att överförbränning är framtiden.. i mitt fall handlar de om att pannan har på tok för litet vedmagasin (80L har jag för mig) o för dålig verkningsgrad + att de sotar ner så in i helvete i pannrummet/garaget... eldar upp ca 35-40 kubik staplad ved på ett år(eldar även för tappvarmvatten.) ackvolym 1500L (på tok för lite) får elda i ca 9 timmar för att värma från 40-90/100g o så håller de varmt knappt 12 timmar. har en kåk på 120kvm byggd -81 + ca 60kvm garage ink pannrum.
Kul att höra i från någon som har erfarenhet av maga pannan! Hur upplever du att pannan fungerar? Hur reagerar den på olika typer av ved? björk, blandved. vad är bäst, grovkluven eller lite finare ved? sedan är jag mycket nyfiken på hur regleringen fungerar, går det att ladda tanken till 90 grader eller börjar den strypa farten innan man kommer dit? såg i manualen att den sänker farten på fläkten så den håller sig under 180-220 grader i rökgastemp vad man nu väljer att ställa den på, är det en parameter som går in ofta och reglerar ner effekten. gör du en startbrasa eller laddar du pannan helt med ved innan du tänder. några problem eller andra irriterande brister som du upptäckt så här långt?kåkägare skrev:Hej
Nu har jag eldat snart ett år i min maga25 och håller gärna med med folk som sa att jag skulle halvera vedförbrukningen (iof en mild vinter) .
Pannan fungerar bra och det blir blålåga efter 20-25min vid start, fast det är klart det får inte vara några (metkrokar) till vedträn som man lägger in i början, gäller väl alla sugpannor tror jag....
//Peter
ja de är helt värdelöst i min värld. då har jag ändå gjort turbulatorer o dragbegränsare sitter monterad o laddomaten på högsta hastighet. är så jävla trött på skiten så jag tänder inte ens pannan längre, de sköter frugan. skulle vilja köra ner skiten i en stor jävla smällt ugn bara..Elffors skrev:
Det är stört omöjligt att få tankarna över 92 grader,(man vill ju testa gränsernaanjn skrev:Kul att höra i från någon som har erfarenhet av maga pannan! Hur upplever du att pannan fungerar? Hur reagerar den på olika typer av ved? björk, blandved. vad är bäst, grovkluven eller lite finare ved? sedan är jag mycket nyfiken på hur regleringen fungerar, går det att ladda tanken till 90 grader eller börjar den strypa farten innan man kommer dit? såg i manualen att den sänker farten på fläkten så den håller sig under 180-220 grader i rökgastemp vad man nu väljer att ställa den på, är det en parameter som går in ofta och reglerar ner effekten. gör du en startbrasa eller laddar du pannan helt med ved innan du tänder. några problem eller andra irriterande brister som du upptäckt så här långt?
Det verkar som pannan trivs bäst med grova vedträn, 10cm o uppåt och ved som legat 1år ute, för torr ved blir det övertändningar, men kan åtgärdas med att lägga in en färskklyven stubbe.
Jag tänder med en bunt stickor det som ryms emellan tummarna långfingren får brinna 5-10min har även storluckan lite på glänt, har upplevt det som en genväg till snabbare uppstart (står inte i manualen) funkar bra för mig.Sen laddar jag och packar så tätt det bara går.
Det enda peppar peppar som krånglat med pannan hitills är reglaget till skorstensluckan som gick trögt i början, anledningen till det var mekanismen ovan turbulatorerna som var för hårt dragen med låsmuttrar, med påföljd att luckan inte stängde ordentligt.Det var lätt åtg och nu använder man lillfingret för att öppna o stänga, en riktigt tjock lucka dessutom, kan nog aldrig slå sig.
Jag har provat att laborera rätt hårt med olika inställningar i seviceläget för att hitta det optimala, det slutar alltid med att jag går tillbaks till fabriksinställningar:|
Pannan är duktig på att hålla inställd rökgastemp och krutar på tills inst säger stopp.Jag har alltid panntempen inställd på 90grader det högsta
Ja, det lär ju ta en stund innan man får in snitsen på eldandet. Hoppas bara att jag inte har för torr ved! har 70 travade m3 grovkluven björk som jag klöv i april-maj 2011 kan säga att den inte var riktigt torr i vinter då det fräste rätt bra då jag eldade i mitt gammla skrälle till panna, så förhoppningsvis kanske den är lagom torr till kommande vinter! kan jag elda upp tankarna i 90 grader tror jag nog att jag kommer att vara nöjd med det. vad händer då man närmar sig 90 grader? drar den stegvis ner farten då man närmar sig 90 eller går den upp till 90grader och slår av pannan helt? och om jag fattat det hela riktigt kör någon typ av programm där den underhåller elden? Jag har inte riktigt fått klämm på i vilket läge den bara styr ner farten på pannan och när den slår av fläkt och laddomat helt?kåkägare skrev:Det är stört omöjligt att få tankarna över 92 grader,(man vill ju testa gränserna) har tom mailat fabriken med frågan.Förmodligen bara nån preset i mjukvaran som kan ändras, men det får vara tillsvidare, få se efter garantitiden!
Det verkar som pannan trivs bäst med grova vedträn, 10cm o uppåt och ved som legat 1år ute, för torr ved blir det övertändningar, men kan åtgärdas med att lägga in en färskklyven stubbe.
Jag tänder med en bunt stickor det som ryms emellan tummarna långfingren får brinna 5-10min har även storluckan lite på glänt, har upplevt det som en genväg till snabbare uppstart (står inte i manualen) funkar bra för mig.Sen laddar jag och packar så tätt det bara går.
Det enda peppar peppar som krånglat med pannan hitills är reglaget till skorstensluckan som gick trögt i början, anledningen till det var mekanismen ovan turbulatorerna som var för hårt dragen med låsmuttrar, med påföljd att luckan inte stängde ordentligt.Det var lätt åtg och nu använder man lillfingret för att öppna o stänga, en riktigt tjock lucka dessutom, kan nog aldrig slå sig.
Jag har provat att laborera rätt hårt med olika inställningar i seviceläget för att hitta det optimala, det slutar alltid med att jag går tillbaks till fabriksinställningar:|
Pannan är duktig på att hålla inställd rökgastemp och krutar på tills inst säger stopp.Jag har alltid panntempen inställd på 90grader det högsta
Första gången pannan närmade sig 90grader då hade jag rejält med ved kvar och den gick för fullt, kan medge att jag blev lite svettig och undrade hur och vad som skulle hända, tankarna visade då ung 85grader i botten, varvtalet på fläkten minskade direkt och panntempen likaså men laddomat gick (den stängs av vid rökgas under 95grader) sen ökade fläktvarv igen då panntempen minskade osv.anjn skrev:Ja, det lär ju ta en stund innan man får in snitsen på eldandet. Hoppas bara att jag inte har för torr ved! har 70 travade m3 grovkluven björk som jag klöv i april-maj 2011 kan säga att den inte var riktigt torr i vinter då det fräste rätt bra då jag eldade i mitt gammla skrälle till panna, så förhoppningsvis kanske den är lagom torr till kommande vinter! kan jag elda upp tankarna i 90 grader tror jag nog att jag kommer att vara nöjd med det. vad händer då man närmar sig 90 grader? drar den stegvis ner farten då man närmar sig 90 eller går den upp till 90grader och slår av pannan helt? och om jag fattat det hela riktigt kör någon typ av programm där den underhåller elden? Jag har inte riktigt fått klämm på i vilket läge den bara styr ner farten på pannan och när den slår av fläkt och laddomat helt?
Fläkt och laddomat stängs av vid rökgas under 100grader kan man även ställa in, tycker själv den parametern är ett bra värde.
Underhållseldning tror jag mest är för dom som kör utan acktank ar
Tack! då har jag fått lite bättre klämm på hur pannan fungerar
För att återgå till en tidigare fråga så vore det jättekul om någon kunde redogöra hur syr-ventil för eget vatten fungerar samt gärna få höra hur hur den har fungerat i skarpt läge dvs. pannan i full fart strömmavbrott, och mycket begränsad tillgång på vatten från brunnen? Jag resonerar som så att kan jag utan att stöta på bekymmer från sotare, kommun. skulle jag hellre om det är en bättre lösning dels använda befintlig säkerhetsventil i fall expansionskärlet av någon anledning skulle frysa samt en vanlig syr-ventil till befintlig kylslinga som klarar ev. kokningar som kan uppstå då strömmen är kvar, och vid strömmavbrott ge mig den tid som krävs att få fart på el-verket till pannrummet? går strömmen stänger ju pannan av, så elden borde ju lugna sig rejält samt att jag borde ha goda möjligheter till självcirkulation mellan panna och tank och att ca 30-50 liter vatten går det att krama ur tryckkärlet genom kylslingan innan vattnet är slut? så vad tror ni? hur lång tid skulle man ha på sig med den lösningen innan godståget börjar dundra genom huset? :|
För att återgå till en tidigare fråga så vore det jättekul om någon kunde redogöra hur syr-ventil för eget vatten fungerar samt gärna få höra hur hur den har fungerat i skarpt läge dvs. pannan i full fart strömmavbrott, och mycket begränsad tillgång på vatten från brunnen? Jag resonerar som så att kan jag utan att stöta på bekymmer från sotare, kommun. skulle jag hellre om det är en bättre lösning dels använda befintlig säkerhetsventil i fall expansionskärlet av någon anledning skulle frysa samt en vanlig syr-ventil till befintlig kylslinga som klarar ev. kokningar som kan uppstå då strömmen är kvar, och vid strömmavbrott ge mig den tid som krävs att få fart på el-verket till pannrummet? går strömmen stänger ju pannan av, så elden borde ju lugna sig rejält samt att jag borde ha goda möjligheter till självcirkulation mellan panna och tank och att ca 30-50 liter vatten går det att krama ur tryckkärlet genom kylslingan innan vattnet är slut? så vad tror ni? hur lång tid skulle man ha på sig med den lösningen innan godståget börjar dundra genom huset? :|