GordonE skrev:
Det vore ju kul om någon kunde mäta upp en Solo Innova för jämförelse.
På en struken "kubik korg" går det 7-8 fulla ilägg i en Innova 50kw, dvs ca 130 liter mot 180 liter som Baxi säger.

/Peter

Gomma skrev:
På en struken "kubik korg" går det 7-8 fulla ilägg i en Innova 50kw, dvs ca 130 liter mot 180 liter som Baxi säger.

/Peter
Men om du tar måttbandet och mäter exakt höjd, bredd och djup i vedmagasinet, vad blir volymen då?

@Gomma:
Det blir ju inte jämförbart, frågan är väl om volymen på vedutrymmet verkligen är sant angiven. Sen försvinner en hel del vedvolym om man kapar veden kortare än längden på vedutrymmet, vilket man är tvungen att göra för att få i veden med marginal för toleransen i kaplängd.

Vill minnas att jag kontrollmätt Inovan och att det stämmde. Gjorde samma sak med en Atmos för meterved och det var långt ifrån det angivna om man inte tog med volymen under keramiken...

Vill bara slå ett slag för min panna. Heter Focus i Sverige och Jäspi i Finland. Mycket nöjd med funktionen denna första vinter. Sen är den otroligt prisvärd och mitt vedpaket tjänar jag faktiskt in på detta första år jämfört med olja/el som jag haft tidigare. Jan-11 brände jag 500 l olja à 12:- och el för 3000:-. I år blev det 760 kWh för jan.
Se på Maniarmatur.se för Sveriges bästa pris.

Hej igen!
Har nu fått tummen ur och valt panna, det blir en maga 49 E. och 3000 liter acktank till det. grejorna ska in under sensommaren hösten, så jag får väl se om jag blir nöjd eller om man köpt på sig bekymmer dom kommande 20 åren:what:

Något jag också funderat på är det här med syrventil, jag har eget vatten och då ska man tydligen ha en ventil som heter 5067 hur fungerar den igentligen? pannan har ju inbyggd kylslinga så syrventil 3065 borde väl vara bättre? som jag har fattat det släpper 5067 ventilen ut vattnet ur pannan, men vad blir bättre av det om strömmen går och pannan kokar? någon som kan reda ut vad jag har missat! vad är fördelen med att torrkoka pannan? det blir öppen expansion samt att nuvarande säkerhetsventil får hänga med då jag sätter in den nya pannan, så övertryck i systemet borde det ju rimligtvis inte kunna bli. panna och pumpar ska även få en brytare så att jag kan köra pannrummet på el-verk om det blir längre strömmavbrott.

Har du öppen expansion så strunta i SYR och liknande. Dra heller en separat ångblåsningsledning från toppen av pannan och acktoppen. Det är vida överlägset säkerhetsventiler och dito SYR som riskerar att ärja fast efter en tid.

Jag var för någon helg sedan i Sundsvall så jag kikade lite på MAGA-pannorna och snackade med Dave. Det kanske var din panna jag klämde på..:thumbup: 3 " tums rökgastuber och pannorna ser riktigt fina ut. MAGA 80 med sina 12 st 3" rökgastuber var en ordentlig pjäs minsann. Gillade luckorna som var av gjutjärn och hade väldigt bra finsh och passform!

Redigerat:
Ja, hoppas att det är en ok panna, tung är den i vart fall (550kg) så dom har ju inte snålat på järnet i vart fall. Tyvärr kan jag inte få upp ett separat ångrör värt namnet då jag inte kan gå raka spåret upp från pannan, utan jag måste upp med expansionsledningen i hörnet på pannrummet ca 2-2,5 meter i från pannan, sedan blir det ytterligare en liten sväng innan jag är uppe på vinden. gissar även att det blir svårt att övertyga sotaren att syrventilen inte behövs oavsett ångrör eller inte. pratade med honom här om dagen då dom sotade nuvarande panna och syr-ventil verkar dom ha högt på sin gilla lista. men kan någon förklara hur syrventilen för eget vatten fungerar? och på vilket vis pannan kyls om man tappar ur vatten ur den? måste man inte in med kallt vatten någon stans om det ska göra någon nytta? Kommer ju att kunna köra hela pannrummet på el-verk, men man får ju räkna med att det kan ta en halvtimme att få i gång det.

kulle
anjn skrev:
gissar även att det blir svårt att övertyga sotaren att syrventilen inte behövs oavsett ångrör eller inte. pratade med honom här om dagen då dom sotade nuvarande panna och syr-ventil verkar dom ha högt på sin gilla lista. .
Hur du kopplar din panna har inte sotarn med att göra, det är så att säga ditt eget ansvar ;)

ok, trodde sotaren så att säga var tvungen att godkänna hela installationen inklusive säkerhetsanordningar. nu har jag ju en röris som ska sköta själva inkopplingen så jag lär väl bli varse vilka diverse prylar som behövs, och är en syr för eget vatten en mycket bra pryl som verkligen fungerar i mitt fall så får det bli en sådan, men vid ett strömmavbrott är det nog max 40-50 liter vatten som finns sedan är det slut och det är ju inte mycket i en 50kw panna vare sig man kör det genom en kylslinga eller kör in det i pannan. Vad är era erfarenheter när strömmen försvinner? stormkokar pannan på en gång?

Vad är era erfarenheter när strömmen försvinner? stormkokar pannan på en gång?
Jag har en 28 mm avluftning-/ångblåsningsledning från toppen av pannan som går direkt ut på taket. Den har även ett påstick från toppen av acktanken. Jag eldar utan problem med vare sig luft eller annat upp acktanken till 100 grader och de gånger strömmen farit och min Orlan 40 dundrat för full har inte varit några problem det heller. Visst bubblar det i pannan men ångblåsningsledningen evakuerar ångan så det händer inte så mycket.

Jag får se vad de lärde säger då det blir dax för installation;) i mitt fall gissar jag att det blir 28 mm från pannan som svagt lutande går förbi tanktopparna och sedan vidare upp till expansion. jag har i vart fall pratat med kommunen och någon bygganmälan behövdes inte enligt dom utan det räckte med att sotaren synade det hela.

ska bli spännande att se vad man får för förbrukning med den nya pannan. förhoppningsvis får kråkorna hitta en annan skorsten att segla på uppvindarna i från. i min gammla alpha 1a har det gått åt nästan två fulla ilägg 80 liter vardera (160liter björk ved) för att värma ca 800 liter vatten 50 - 90 grader och vid - 25 har det efter 4-5 timmar varit dax att elda igen, alternativt 3 säckar pellets per dygn vid samma förhållande.

anjn skrev:
Jaaa! det var ju en kanon panna 208 liters vedvolym:wow: och inga problem med reservdelar!
Hmm, kanske man törs sätta in en panna på 50 kw och ca 180-190 liter ved då? vore ju inte dumt om man kunde klara sig på ett ilägg för att fylla tanken, var lite orolig att det skulle bli för stor panna till mina 3000 liter. ska nog ta mig en stökresa och åka till maga butiken och höra om det finns några referensanläggningar att titta på. är ju helt klart värt att kolla upp maga pannan ordentligt då den är 15 000 kr billigare än inovan. kollar man på specen så väger båda 550 kg så dom verkar i vart fall inte ha sparat på järnet i maga pannan och 2% skillnad i verkningsgrad skulle jag kunna leva med.
Till er som har inova 50 eller maga E49 hur många liter och grader värmer ni på ett ilägg i era pannor? är det någon med en ctc v40 vore det också kul att höra vad det blir för resultat av ett ilägg.
man ska kanske inte bara gå på vikten för att mäta kvallite när man köper panna. en budgetpanna har tex (kanske) sämre isolering, sämre keramik, sämre kvalitet på elektroniken, sämre fläkt, etc etc.. bara en tanke..

Nej! det är ju inte kilopriset som varit avgörande att det blev en maga panna, utan det är ju en kompromiss mellan tillgänglig hög med pengar och kvalite. jag törs helt enkelt inte leva en vinter till med den gammla pannan och maga pannan ger faktiskt med mina begränsade kunskaper ett bra intryck då jag synade den. helt dålig kan den ju inte vara då det är 3 års garanti på pannan samt att keramik och reservdelar ligger lågt i pris i jämförelse med mer kända märken, men helt klart om inte ekonomin varit en faktor att ta hänsyn till skulle det helt klart blivit eta eller fröling, med lamda, automat tändning, spaksotning inbyggd ölkylare m.m. men det ligger bortom min ekonomi. Men det är klart är den gjord av nedsmälta konservburkar från 2a världskriget lär jag ju gå en dyster framtid till mötes:) utan jag får leva på hoppet att det är en hyffsat prisvärd panna.

anjn skrev:
Nej! det är ju inte kilopriset som varit avgörande att det blev en maga panna, utan det är ju en kompromiss mellan tillgänglig hög med pengar och kvalite. jag törs helt enkelt inte leva en vinter till med den gammla pannan och maga pannan ger faktiskt med mina begränsade kunskaper ett bra intryck då jag synade den. helt dålig kan den ju inte vara då det är 3 års garanti på pannan samt att keramik och reservdelar ligger lågt i pris i jämförelse med mer kända märken, men helt klart om inte ekonomin varit en faktor att ta hänsyn till skulle det helt klart blivit eta eller fröling, med lamda, automat tändning, spaksotning inbyggd ölkylare m.m. men det ligger bortom min ekonomi. Men det är klart är den gjord av nedsmälta konservburkar från 2a världskriget lär jag ju gå en dyster framtid till mötes:) utan jag får leva på hoppet att det är en hyffsat prisvärd panna.
de är säkert en bra panna, har ingen koll på den. själv köpte jag en innova 50kw + 5kubik ack som ska installeras i sommar. ska bli skönt att kasta ut viadrusen o 500L*3 strömsnästankar o få en riktig ved annläggning.

får man fråga vad pannan du har köpt kostar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.