K
Amar Houssaini Amar Houssaini skrev:
Hej,
Kan en bordssåg ersätta behovet av en gersåg?
Amar Houssaini Amar Houssaini skrev:
Ursäkta, jag menade att man INTE kan ersätta den ena med den andra.
Det var så jag läste #1.

C cpalm skrev:
Har du något bra exempel på kapsläde som kan kapa godtyckliga vinklar och funkar smidigt med 2,5m långa ämnen? Har lite svårt att se det framför mig... Men skulle gärna vilja ha en.
Nej, jag har på rak arm inget exempel på en kapsläde som enkelt klarar godtyckliga vinklar när det gäller så långa ämnen som 2,5 meter. Och jag tror inte heller att det enbart handlar om kapsläde i det extremfallet (när det gäller kapning, inte antalet gånger man står inför problemet. Eller "utmaningen" som det heter nuförtiden...)

Majoriteten av alla kapningar är nittio eller fyrtiofem grader, bara frågan om utrymme i de fallen är krävande om ämnet är 2,5 meter om snittet ska göras på en bordssåg. Det inser jag också, jag måste göra vissa förflyttningar i verkstaden om jag ska kapa något som är längre än 2,2 meter.
Därmed inte sagt att det inte låter sig göras. Kilformade stöd/anhåll, fasta eller ställbara, ökar på både precision och säkerhet.
Har ytterändan stöd i någon form, assistent/bock e dyl och man kan spänna fast ämnet på ett tillfredsställande sätt vid klingan blir det görbart med vettig precision.
Ska man göra t ex åtta kapningar kan det vara värt lite extrabesvär men självklart måste processen förenklas vid verklig serieproduktion.

TS frågade om bordssåg kan ersätta kap/ger; mitt svar alla dagar i veckan är ja. Även om setupen kan bli knölig stundtals. (Det finns ibland tillfällen när jag ägnar tio-femton minuter åt setup för ett snitt som sedan är gjort på några sekunder. Hjälpmedel som t ex Fritz&Franz underlättar kolossalt.)
Dessutom fanns behov av längre klyvning av ämnen vilket inte kan göras med kap/ger.

Summasumarum kan man konstatera att för de flesta av oss på forumet finns varken tillgång till de utrymmen eller maskiner som krävs för att enkelt utföra vissa operationer. Det innebär att man får problemlösa titt som tätt och jag måste erkänna att för mig tillhör det charmen med att snickra... :)

//Ronnie

K kniv skrev:
Förstår hur du menar men håller ändå inte helt med.

Håller med om att det går att göra, och för dig som ändå får ses som mer erfaren i sammanhanget så ser jag inte det som du beskriver som någon konstighet. Min invändning är kombinationen av nybörjare och tilltänkt tillämpning. Att Daniel, Ola, du etc etc gör det på en bordssåg är inget konstigt. Uppfattningen är att no kan hantera 2m+ dörrfoder i en jigg. En nybörjare som inte har (eller någonsin haft haft?) en bordssåg bör inte försöka sig på detta som en första operation.
Håller helt med dig!

En bordssåg i sig är en oerhört farlig maskin och man kan nästan tycka att det är märkligt att de får säljas till vem som helst med tanke på vad de kan ställa till med.
En mycket avlägsen bekant till mig, snickare sedan trettio plus år sedan, tappade greppet när han använde en byggsåg typ Dewalt 7435 någonting. Han klöv sin högerhand och skrotade allt vad senor och nerver heter. Handen är numera en klo och han kan inte greppa en hammare eller mejsel med den och kan inte längre jobba med det han är utbildad för.

Med det sagt är inte en kap/ger helt ofarlig heller. Det är lätt att lockas att ta risker och såga småbitar, hålla ämnen på riskabla sätt osv bara för att få gjort det man tänkt sig. Vet hur jag själv betedde mig i början... :(
Bortsett från det är såklart kap/gersågen — om den är bra — väldigt bra på att kapa!

Men utifrån TS fråga så landar åtminstone jag i att bordssågen kan ersätta kap/geren; inte minst med tanke på att det finns behov av att klyva också.
Med vettiga hjälpmedel där ämnet spänns fast behöver man inte heller ha händerna i närheten av sågens klinga, så sågning ska kunna ske på ett säkert sätt på en bordssåg.

//Ronnie

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
Microkatten
För de som vill renovera lite hemma och som inte vill nörda ner sig i snickeriets och verktygens underbara världar så skulle jag nog säga att valet är enkelt. Använd en kapsåg för att kapa och bordssåg för att klyva. :D

Och läs på hur man använder maskinerna på ett säkert sätt!

Kapa kan man också göra med manuella verktyg, men inte klyva. ( Jo jag vet man kan klyva med fogsvans också, men det är knappast praktiskt....;))

Det tar trots allt mycket energi, tid och intresse att få tillräcklig kunskap och erfarenhet för att hitta rätt väg med justerbord, jiggar, gjutjärnsmaskiner och allt annat som vi nördar älskar att grotta ner oss i. :love:

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Har man trång om utrymmet och är sällananvändare kan man försöka hitta en äldre ELU TGS 173, är både bord och kap/gersåg där man snurrar sågbordet. Lånade en sådan vid tillfälle och den fungerade tillräckligt bra för båda syftena.

A AndersS skrev:
Har man trång om utrymmet och är sällananvändare kan man försöka hitta en äldre ELU TGS 173, är både bord och kap/gersåg där man snurrar sågbordet. Lånade en sådan vid tillfälle och den fungerade tillräckligt bra för båda syftena.
Kan mycket väl vara en lösning. En glasmästare vi anlitade hade en sådan; klöv glaslister och gerade dem med tillfredsställande resultat.
Dewalt hade kvar den i sitt sortiment förut, vet inte hur det är nu. Makita gör en liknande maskin, kanske finns det fler tillverkare med dylika maskiner.

//Ronnie

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.