C cpalm skrev:
Sågstyrningen har ett visst glapp, så den ger inte samma perfekta snitt som en bra elektrisk gerså
Även de elektriska sågarna ger visst glapp, mycket vad gäller precision beror på handhavande, oavsett typ av såg :)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nja. Möjligt att få tillräckligt bra resultat, ja. Men att fullt ersätta, nej imo.

Alla foder över en meter kommer vara jobbiga att arbeta med och inte minst riskabala. Har man inte använt en bordssåg innan så tycker jag definitivt inte att det är den första operationen man ska utföra! Otroligt snabbt till olycka på bordssåg för en oerfaren nybörjare.
Något av de första jag gjorde med min bordssåg jag fick den var att gera ALLA lister till huset, då jag tyckte den med glidbordet, gav bättre resultat än pappas lånade kapgersåg.

K
DennisCA DennisCA skrev:
Något av de första jag gjorde med min bordssåg jag fick den var att gera ALLA lister till huset, då jag tyckte den med glidbordet, gav bättre resultat än pappas lånade kapgersåg.
Så mer en justersåg då kanske. Ändå lite äpplen och päron låter det som. En någorlunda avancerad justersåg jämfört med "pappas lånade kapgersåg".

Det beror väl helt på vad TS har tänkt sig för bordssåg. Min såg är en begagnad sån här såg med ett glidbords-tillägg på sidan om. Farsans kap & ger såg är en helt vanlig såg köpt i hårdvaruaffären.

65472_013_r450.jpg

DennisCA DennisCA skrev:
Det beror väl helt på vad TS har tänkt sig för bordssåg. Min såg är en begagnad sån här såg med ett glidbords-tillägg på sidan om. Farsans kap & ger såg är en helt vanlig såg köpt i hårdvaruaffären.

[bild]
Jag som tänkte mig köpa gersåg för 700 fr Jula m bord för 400 eller bara köpa bordssåg för 1500..
Så TS är nog inte game för det utan är snarare ute efter något som precis räcker för jobbet i åtanke men inte mer.

Redigerat:
Ja då är det helt fel, hade fått intrycket TS hade tanke att börja bygga ett hobbysnickeri med tiden men kanske blandar med nån annan tråd. Vill man komma billigast undan köper man en kap & gersåg helt enkelt.

Jag skulle aldrig vilja ersätta min kap/ger med bordssågen. Visst korta stumpar kan man väl kapa men försök att kapa av en 3 meter lång regel. Dessutom så är det ju ett mög att finjustera anhållet på de flesta bordssågar Med en kap/ger kan man växla mellan att putsa av en halv millimeter på en regel och kapa av en meter på nästa utan någon justering, alltså blixtsnabbt.

Nu älskar jag visserligen min bordssåg och kan inte leva utan den men rätt verktyg till rätt ändamål är ändå alltid bäst.

Och eftersom ingen har sagt det än så köp dyrare än vad du vågar. Om det inte gör ont i magen efter att du har köpt sågen så var den för billig. För bra verktyg gör allt mycket roligare. :rofl:

K
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
Står ganska klart och tydligt i tråden i inlägg #7 att det knappast är en redigen gjutjärnsåg som TS är ute efter…

Som sagt jag levde nästan 10 år utan en kap & gersåg. För att kapa lister, som är lätta och flexibla var det inget problem att hålla dem i glidbordet, och med sågens justerbara klinga fick jag bättre resultat än med kapsågen som jag inte tyckte gick lika bra. Så kanske inte optimalt men om man har en tajt budget och vill snickra så gjorde jag så. Gick också att grovkapa med cirkelsågen, som även köptes begagnad.

Ja jag har inte många nya verktyg.

Jag hittade slutligen en kap& gersåg som jag ansåg var tillräckligt bra till ett pris som var bra, av märket Elu.

K kniv skrev:
Står ganska klart och tydligt i tråden i inlägg #7 att det knappast är en redigen gjutjärnsåg som TS är ute efter…
Och det hade jag missat eller glömt eller nåt, voi voi... Misstag händer...

K kniv skrev:
Står ganska klart och tydligt i inlägg # 20 att det förhåller sig så vilket sedan kvitterades i inlägg
# 21 ;)

K kniv skrev:
Jag har båda, och skulle inte försöka mig på att såga snygga 45 graders snitt på bordssågen på dörrfoder som är längre än 1 meter. Dels behöver du mkt utrymme, men också att längre ämnen gör det hela väldigt stökigt och stor risk att snitten inte blir så snygga eller att de vandrar någon ynka mm så du får en glipa. Justersåg skulle kunna funka bättre, om man nu är ute efter en bordsågsliknande maskin. Men den är avsevärt dyrare och ändå inte helt rätt. Bästa är att använda rätt maskin till rätt tillämpning. Speciellt om man är nybörjare
Förstår hur du menar men håller ändå inte med.

På en bordssåg med klinga som kan vinklas kan man alltid hitta sätt att kapa längre ämnen med precision. Jag har en liten justersåg (Minimax SC2W) vilket såklart underlättar.
Moderatorn för forumet som driver ett finsnickeri har postat om hur man där använt justersågen för att med optimal precision repetitivt kunna kapa ämnen till exakt 44 graders vinkel. De har såklart (!) en Kapex också men den används enbart på fältet.

Dock kan man klara sig bra på en mindre bordssåg också med hjälp av en bra kapsläde. Finns mycket inspiration på tuben, många visar "Crosscutting Sleds" med stöd för långa ämnen.
Ett annat sätt att balansera ett långt ämne är att ha en bock med rätt höjd längs med bordssågen som ytteränden av ämnet kan vila på.

Viktigast ändå är att spänna fast ämnet; är klingan fast och ämnet också kan inget vandra under snittet så om rörelsen genom klingan är parallell blir det rätt. Trots att jag har justersåg spänner jag ofta fast det som ska sågas.

Om jag inte missminner mig ville TS också kunna klyva lister på längden (avsmalnande väl?) och då är kap/geren helt värdelös; med en vettig bordssåg kan bägge operationerna göras med god eller tillräcklig precision beroende på egen erfarenhet.
Alternativ är såklart sänk- eller cirkelsåg på skena för klyvningen men då har vi fört in ytterligare en maskin i dsiskussionen; vilket iofs inte är ointressant. :)

I min värld är maskiner som är "A One Trick Pony" optimalt; instinktivt skeptisk till kombilösningar.
Med det sagt — en bra bordssåg är otroligt mångsidig helt enkelt.
//Ronnie

K kniv skrev:
Nja. Möjligt att få tillräckligt bra resultat, ja. Men att fullt ersätta, nej imo.

Alla foder över en meter kommer vara jobbiga att arbeta med och inte minst riskabala. Har man inte använt en bordssåg innan så tycker jag definitivt inte att det är den första operationen man ska utföra! Otroligt snabbt till olycka på bordssåg för en oerfaren nybörjare.
Ursäkta, jag menade att man INTE kan ersätta den ena med den andra.

C
P Pysslarn skrev:
Finns mycket inspiration på tuben, många visar "Crosscutting Sleds" med stöd för långa ämnen.
Har du något bra exempel på kapsläde som kan kapa godtyckliga vinklar och funkar smidigt med 2,5m långa ämnen? Har lite svårt att se det framför mig... Men skulle gärna vilja ha en.

K
P Pysslarn skrev:
Förstår hur du menar men håller ändå inte med.

På en bordssåg med klinga som kan vinklas kan man alltid hitta sätt att kapa längre ämnen med precision. Jag har en liten justersåg (Minimax SC2W) vilket såklart underlättar.
Moderatorn för forumet som driver ett finsnickeri har postat om hur man där använt justersågen för att med optimal precision repetitivt kunna kapa ämnen till exakt 44 graders vinkel. De har såklart (!) en Kapex också men den används enbart på fältet.

Dock kan man klara sig bra på en mindre bordssåg också med hjälp av en bra kapsläde. Finns mycket inspiration på tuben, många visar "Crosscutting Sleds" med stöd för långa ämnen.
Ett annat sätt att balansera ett långt ämne är att ha en bock med rätt höjd längs med bordssågen som ytteränden av ämnet kan vila på.

Viktigast ändå är att spänna fast ämnet; är klingan fast och ämnet också kan inget vandra under snittet så om rörelsen genom klingan är parallell blir det rätt. Trots att jag har justersåg spänner jag ofta fast det som ska sågas.

Om jag inte missminner mig ville TS också kunna klyva lister på längden (avsmalnande väl?) och då är kap/geren helt värdelös; med en vettig bordssåg kan bägge operationerna göras med god eller tillräcklig precision beroende på egen erfarenhet.
Alternativ är såklart sänk- eller cirkelsåg på skena för klyvningen men då har vi fört in ytterligare en maskin i dsiskussionen; vilket iofs inte är ointressant. :)

I min värld är maskiner som är "A One Trick Pony" optimalt; instinktivt skeptisk till kombilösningar.
Med det sagt — en bra bordssåg är otroligt mångsidig helt enkelt.
//Ronnie
Förstår hur du menar men håller ändå inte helt med.

Håller med om att det går att göra, och för dig som ändå får ses som mer erfaren i sammanhanget så ser jag inte det som du beskriver som någon konstighet. Min invändning är kombinationen av nybörjare och tilltänkt tillämpning. Att Daniel, Ola, du etc etc gör det på en bordssåg är inget konstigt. Uppfattningen är att no kan hantera 2m+ dörrfoder i en jigg. En nybörjare som inte har (eller någonsin haft haft?) en bordssåg bör inte försöka sig på detta som en första operation.

• Gilla
Amar Houssaini och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.