8 917 läst ·
67 svar
9k läst
67 svar
Borde det finnas energideklaration?
Kravet för när en energideklaration skall tillhandahållas köparen är tillträdesdagen, inget krav att den skall finnas innan en försäljning startar utan det är tillträdesdagen som gäller.
Sedan kan man såklart diskutera värdet av en energideklaration, vet flertalet som justerar lite i sina siffror för att få ett bättre värde och en på pappret lägre förbrukning.
Sedan kan man såklart diskutera värdet av en energideklaration, vet flertalet som justerar lite i sina siffror för att få ett bättre värde och en på pappret lägre förbrukning.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 161 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 161 inlägg
Så står det inte på boverket !olomar skrev:Kravet för när en energideklaration skall tillhandahållas köparen är tillträdesdagen, inget krav att den skall finnas innan en försäljning startar utan det är tillträdesdagen som gäller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är nog vanligare i storstäderna, men alla som säljer med svensk Fastighetsförmedling är ju varudeklarerade, dvs besiktigade. Jag kollade lite på Hemnet och 2 av de 3 första jag tittade på i Halland var via Svensk Fastighetsförmedling. Träffade jag de enda två?thomas33 skrev:
Nu vet jag inte varifrån du fått den uppgiften ifrån om ALLA, för på Sv Fastighets hemsida är det inte självklart:Fairlane skrev:
http://www.svenskfast.se/kop-via-oss/kopguide/steg-4-besiktning-och-forsakringar/
Försäkringar
Om säljarna har försäkrat din nya bostad med Varudeklarerat eller Bosäkrat så kan du känna dig trygg. Du är försäkrad mot dolda fel och om något oförutsett ändå skulle inträffa efter köpet behöver du inte konfronteras med säljaren. Detta hanteras av Anticimex.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om vi tänker lite tvärt om:thomas33 skrev:
De objekt, som är bra och lättsålda, behöver ingen säljarbesiktning/försäkring.
Och de försvinner snabbt från mäklarnas hemsidor.
De svårsålda, som blir kvar vecko- eller månadsvis, får en besiktning för att lätta upp försäljningsprocessen.
Vilket resulterar i den statistik du visade.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Miss av mig. Av de 163 villor jag fick upp i Halland kollade jag på de tre första. Två var varudeklarerade. Det är möjligt att resterande 160 inte var besiktigade.thomas33 skrev:Nu vet jag inte varifrån du fått den uppgiften ifrån om ALLA, för på Sv Fastighets hemsida är det inte självklart:
[länk]
Försäkringar
Om säljarna har försäkrat din nya bostad med Varudeklarerat eller Bosäkrat så kan du känna dig trygg. Du är försäkrad mot dolda fel och om något oförutsett ändå skulle inträffa efter köpet behöver du inte konfronteras med säljaren. Detta hanteras av Anticimex.
Hur mycket besiktningen är värd kan diskuteras, men om en extra person känner sig tryggare att bjuda pga besiktningen så är det värt en del. Jag tror också man har mindre problem med att folk hoppar av. Jag tror dock att det är tydligare i storstäderna.
Nu spelar det egentligen ingen roll för frågan rörde energideklarationen. Jag har läst många sånna också och rekommendationer är ofta att sänka inomhustemperaturen med en grad och att installera stålspolare. Inte mycket att ha, men säljaren ska såklart fixa en ändå.
Har du läst lagtexten?hsd skrev:
Om en byggnad är energideklarerad vid tiden för försäljning så skall energideklarationen uppvisas. Om inte säljaren har gjort en energideklaration så kan köparen, upp till 6 månader efter tillträdet låta utföra en på säljarens bekostnad.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 161 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 161 inlägg
Från boverket:
Du som vill köpa ett hus har rätt att få se energideklarationen. Du som ska sälja ett hus ansvarar för att deklarationen görs och att spekulanten får se den före köpet. Här kan du läsa mer om vad köparen har rätt till och vad säljaren ska göra.
Vem gör en energideklaration och när ska den göras?
Det är ägaren som ska anlita en energiexpert för att göra en energideklaration.
Deklarationen ska göras:
innan försäljning
vid uthyrning
för större byggnader som ofta besöks av allmänheten
Nya byggnader ska också energideklareras senast två från det att de har tagits i bruk.
Du som vill köpa ett hus har rätt att få se energideklarationen. Du som ska sälja ett hus ansvarar för att deklarationen görs och att spekulanten får se den före köpet. Här kan du läsa mer om vad köparen har rätt till och vad säljaren ska göra.
Deklarationen ska göras:
innan försäljning
vid uthyrning
Nya byggnader ska också energideklareras senast två från det att de har tagits i bruk.
Boverket har inte skrivit lagen, den hittar du här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument...2006985-om-energideklaration-for_sfs-2006-985hsd skrev:Från boverket:
Deklarationen ska göras:
innan försäljning
vid uthyrning
"Om det finns en energideklaration när en byggnad, en del av en byggnad eller en andel i en byggnad bjuds ut till uthyrning eller försäljning, ska den som äger byggnaden eller, i de fall som avses i andra stycket, säljaren, se till att den uppgift om byggnadens energiprestanda som finns i energideklarationen anges vid annonsering. Lag (2012:397)."hsd skrev:
Vidare...
"14 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta upprätta en energideklaration på säljarens bekostnad."
????MagHam skrev:
Det är väl ingen som påstått detta vad jag kan se så här lite snabbt.
Du blandar inte ihop besiktning vad avser undersökningsplikten med energideklarationen?? Det har ju diskuterats två saker i samma tråd dvs överlåtelsebesiktning och energideklaration där den första ligger på köparen men den andra på säljaren.
Redigerat: