8 917 läst ·
67 svar
9k läst
67 svar
Borde det finnas energideklaration?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 161 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 161 inlägg
Inklistrat från boverket:
Du ska låta göra en energideklaration innan du säljer en byggnad. Deklarationen ska göras för hela byggnaden även om du bara ska sälja en del av den. Följ de här stegen:
Ta kontakt med en certifierad energiexpert i god tid innan försäljningen. Sök energiexpert här.
Energiexperten gör energideklarationen och ger den till dig. Du kan också söka fram och få din energideklaration direkt skickad till dig via e-post. Sök energideklaration här.
Ange uppgiften om energiprestanda i din annons. Läs mer om annonsering här.
Visa upp energideklarationen i sin helhet för spekulanten innan försäljningen. Du kan till exempel göra det vid visningen av huset eller genom att skicka deklarationen till spekulanten.
När du har sålt byggnaden, lämna över energideklarationen till den nya ägaren.
Du ska låta göra en energideklaration innan du säljer en byggnad. Deklarationen ska göras för hela byggnaden även om du bara ska sälja en del av den. Följ de här stegen:
Ta kontakt med en certifierad energiexpert i god tid innan försäljningen. Sök energiexpert här.
Energiexperten gör energideklarationen och ger den till dig. Du kan också söka fram och få din energideklaration direkt skickad till dig via e-post. Sök energideklaration här.
Visa upp energideklarationen i sin helhet för spekulanten innan försäljningen. Du kan till exempel göra det vid visningen av huset eller genom att skicka deklarationen till spekulanten.
Jag tycker tråden driver lite. hsd har rätt.
Äger du en byggnad så ska energideklaration göras före försäljningen. Här finns lagen som reglerar det:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...2006985-om-energideklaration-for_sfs-2006-985
Tillämpliga paragrafer:
6 § Innan en byggnad eller en andel i en byggnad säljs ska den som äger byggnaden se till att det finns en energideklaration upprättad för byggnaden. Lag (2012:397).
14 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta upprätta en energideklaration på säljarens bekostnad.
"Straffet" för att inte göra energideklarationen som säljare är således att man kan åka på kostnaden i alla fall.
//
Diskussionen om fritidshus ska energideklareras eller inte blev lite underlig. Hur byggnaderna är taxerade eller vilket bygglov de ursprungligen byggdes med är inte relevant. Däremot så spelar byggnadens faktiska använding roll för om den behöver energideklareras:
"Bostadshus som används eller är avsedda för användning mindre än fyra månader per år eller under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25% av en helårsanvändning [behöver inte energideklareras]"
http://www.boverket.se/sv/byggande/.../undantagen-fran-kravet-pa-energideklaration/
//
Även om det inte är relevant för topic så försvann typkoden för fritidshus ur taxeringsuppgifterna 2015:
https://www.skatteverket.se/privat/...koderforsmahus.4.46ae6b26141980f1e2d3a0a.html
Äger du en byggnad så ska energideklaration göras före försäljningen. Här finns lagen som reglerar det:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...2006985-om-energideklaration-for_sfs-2006-985
Tillämpliga paragrafer:
6 § Innan en byggnad eller en andel i en byggnad säljs ska den som äger byggnaden se till att det finns en energideklaration upprättad för byggnaden. Lag (2012:397).
14 § Har den som säljer en byggnad eller en andel i en byggnad, trots köparens begäran, underlåtit att fullgöra sin skyldighet enligt 6 § får köparen, senast sex månader efter sitt tillträde till byggnaden, låta upprätta en energideklaration på säljarens bekostnad.
"Straffet" för att inte göra energideklarationen som säljare är således att man kan åka på kostnaden i alla fall.
//
Diskussionen om fritidshus ska energideklareras eller inte blev lite underlig. Hur byggnaderna är taxerade eller vilket bygglov de ursprungligen byggdes med är inte relevant. Däremot så spelar byggnadens faktiska använding roll för om den behöver energideklareras:
"Bostadshus som används eller är avsedda för användning mindre än fyra månader per år eller under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25% av en helårsanvändning [behöver inte energideklareras]"
http://www.boverket.se/sv/byggande/.../undantagen-fran-kravet-pa-energideklaration/
//
Även om det inte är relevant för topic så försvann typkoden för fritidshus ur taxeringsuppgifterna 2015:
https://www.skatteverket.se/privat/...koderforsmahus.4.46ae6b26141980f1e2d3a0a.html
Och ?????hsd skrev:Inklistrat från boverket:
Värdet av den blir inte bättre för att Boverket skriver en "truddelutt" på sin hemsida om det. Det var ju ett politiskt påhitt och EU beslut som dom måste göra reklam för eftersom det finns skrivet i den lag som kom efter beslutet.
Det ger fortfarande inget direkt mervärde eftersom det är en standardblankett som köparen i så fall själv kan printa ut och sen kryssa i de rutor som gäller för huset. Energiåtgången i dokumentet baserar sig på den åtgång som varit under året och är direkt avskrivet från elleverantörens fakturor så det kan köparen också skriva av.
Jag har sett en hel del energideklarationer och alla nybyggda hus som inte är lågenergihus kommer i princip i klass C. Lågenergihus kan komma i A B alla äldre hus blir D,E F osv så i TS fall blir det nog E,F något.
Sen kommer det antagligen att stå att man rekommenderar tilläggsisolering i vindsbjälklag och kanske i TS fall även väggar om det nu är en vinterbonad sommarstuga.
Om besiktningsmannen varit nitisk så kan man möjligen ha skrivit något om fönster och tätningar samt att man skall montera någon form av vattensparfunktion.
Sen är det slut och fortfarande vet man inget om det ens har bott folk i huset hela året eller hur många eller något annat som spelar stor roll för energiåtgången.
Jag säger inget om att man inte skall vägra lämna en energideklaration för det har man skyldighet till om köparen begär det. Men den ger inget nämnvärt mer än det köparen kan få genom att läsa på elräkningen och möjligen sticka upp huvudet på vinden och titta hur tjock isolering där finns. Om den är under 20-30 cm så vet man att en energideklaration kommer att ha en anmärkning om att man kan spara energi om man tilläggsisolerar. Men det vet ju alla om redan, så det behöver man inte få ett papper för 5000-6000 för att begripa.
Det är utkastade pengar och det är bättre att göra upp med säljaren om att dela på kostnaden och ta pengarna till att isolera lite eller betala en elräkning.
Redigerat:
Det är väl lite hur man ser på det.Claes Sörmland skrev:
De flesta som skriver har påpekat att en energideklaration inte ger så mycket information till en köpare och kan vara grovt missvisande beroende på hur ägaren till fastigheten har brukat sin fastighet. Olika familjer i samma byggnad kan få diametralt skilda energideklarationer eftersom man kan ha helt olika vanor.
TS vill ha en energideklaration för att kunna utvärdera och göra beräkningar på huset. Därför anser jag att det är viktigt att TS förstår att den energideklaration som kommer att lämnas inte ger ett speciellt bra värde utan ett mycket tillyxat och egentligen inget mervärde alls eftersom allt finns att tillgå i vanliga fakturor från elverket och lite sunt förnuft.
TS vill också ha energideklarationen för att verifiera mäklarens uppgivna siffror vilket skulle förvåna mig om dessa inta är tagna ur fakturorna från elverket och samma som kommer att stå i deklarationen.
Ingen har väl sagt något om att inte Boverkets regler skall gälla så alla dina referenser till lagar kanske är onödiga då naturligtvis TS kan begära sin deklaration eller helt sonika beställa en sådan på säljaren bekostnad.
Redigerat:
Det är inte Boverkets som hittat på något utan lagstiftning. Jag delar din syn att det är onödig och samhällsförsämrande lagstiftning. Civil olydnad kan bedrivas genom att inte beställa någon energideklaration och inte fråga efter den. Men TS tycks inte dela denna syn så jag valde till skillnad mot andra att fokusera på referenser till vad som gäller. Nog med debatt om debatten!
Vet inte om jag någonstans skrivit att boverket har hittat på det hela utan att precis tvärt om och som du skriver har jag skrivit att det en lag som tillkommit efter ett dåligt politiskt beslut.
"Värdet av den blir inte bättre för att Boverket skriver en "truddelutt" på sin hemsida om det. Det var ju ett politiskt påhitt och EU beslut som dom måste göra reklam för eftersom det finns skrivet i den lag som kom efter beslutet."
(inlägg 33)
Men Boverket är tillsynsmyndighet och har uppgiften att omvandla det hela i regler och tillse att det följs.
"Värdet av den blir inte bättre för att Boverket skriver en "truddelutt" på sin hemsida om det. Det var ju ett politiskt påhitt och EU beslut som dom måste göra reklam för eftersom det finns skrivet i den lag som kom efter beslutet."
(inlägg 33)
Men Boverket är tillsynsmyndighet och har uppgiften att omvandla det hela i regler och tillse att det följs.
Hej igen. För att svara på din tidigare fundering över vad jag menade med "inte så hjälpsamma åsikter" så syftade jag mest på det omdebatterade värdet av en energibesiktning. Vissa tycker det är värdelöst, det är deras åsikt vilket är helt OK men hjälper inte mig i sakfrågan huruvida det är ett krav eller ej för den typ av hus vi tittat på.oceanis skrev:Ok lite drastiskt kanske...Skulle kanske fått till det lite bättre och använt följande på ett lämpligt sätt...."....som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad....." .
Men med tanke på TS nollkunskap så blir det ju i princip så att TS måste göra en undersökning genom att anlita någon som är kompetent för att inte drabbas av att stå med ett köp som inte är korrekt eller innehåller en massa fel som inte går att komma ur efter köpet.
Naturligtvis kan köparen avstå besiktning (undersökning) men tar då på sig en stor risk eftersom det är ett likhetstecken med att undersökningen i princip är gjord.
Och fortfarande är det ingen skyldighet för säljaren att leverera sådan undersökning eller besiktning.
För det andra, tycker jag du kan låta bli att anta min nollkunskap. Jag har köpt och såld ganska många hus i mitt liv, och har förmodligen mer kunskap i både det ena och andra än du kan föreställa dig.
När det gäller besiktning/köparens undersökningsplikt så är jag även där fullt medveten om att det inte är ett krav som åligger säljaren. Men det är fortfarande så att för 99% av de fastigheter som ligger ute för försäljning finns en besikting, så som erfaren köpare förväntar man sig att detta finns. Finns det inte drar man lätt öronen till sig och undrar varför. Speciellt på ett hus man vill ha nästan 2,5 miljoner för i ett område där medelpriset ligger straxt under.
Jag skulle snarare vända på den statistiken, inte ens 10% av fastigheterna som säljs är besiktigade av säljaren, enligt min uppfattning. Och för en erfaren köpare borde den dessutom vara ganska ointressant, eftersom den inte är värd mycket om fel uppstår.Fransberg skrev:När det gäller besiktning/köparens undersökningsplikt så är jag även där fullt medveten om att det inte är ett krav som åligger säljaren. Men det är fortfarande så att för 99% av de fastigheter som ligger ute för försäljning finns en besikting, så som erfaren köpare förväntar man sig att detta finns.
Nja, kanske beror på vart i landet man tittar. Av de objekt vi tittat på (och det är många) har iaf i princip alla varit besiktigade.scim skrev:
Jag tänker inte debattera hur intressant dokumentet i sig är
Då är det väl bara att gratulera mäklarna, som sålt en produkt som säljaren inte behöver och köparen inte kan använda för att få ersättning av besiktningsmannen, om det skulle finna fel.Fransberg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Fast det är en sanning med modifikation. Dels kan man som köpare oftast köpa in sig på besiktningen, antingen rakt av och få en genomgång över telefon eller för en lite större slant på plats. Då tar man över rätten att klaga. Genomgång på plats skulle jag rekommendera om man väljer att använda denna variant. Då kan man peka och ställa frågor mer konkret. Är man otroligt duktig själv behövs det inte.thomas33 skrev:
Personligen väljer jag att inte ta över säljarens besiktning utan göra en egen (eller snarare anlita en egen besiktningsman). Dock anser jag att säljarens besiktning har ett värde. Om likadana hus kommer ut på marknaden, det ena med en säljarbesiktning och det andra utan så kommer mitt bud på det utan besiktning ligga några 100-tusen lägre eftersom det är ett mer osäkert läge. Så ur den aspekten så ser jag en poäng för säljaren att ha gjort en besiktning. Sen beror det som sagt på var i landet man bor, dvs är 90% av bostäderna säljarbesiktigade så skulle jag som säljare välja att besiktiga mitt hus. Om 10% är besiktigade skulle jag nog strunta i det.
I Kramfors, Härnösand, Övik och Umeå är det extremt ovanligt iaf. Oavsett vilket tror jag inte på siffran 99% nånstans, har svårt att tro att det ens överstiger 50% på någon ort.Fransberg skrev:
Att själv hitta en energideklarant är bara en Google-tryckning bort. Inget mäklaren kan/ska ta betalt för.thomas33 skrev:
Sen att mäklaren rekommenderar någon speciell denne känner, och kanske får provision under bordet för de som nappar, är en annan historia.