Hej,

Ska flytta in i ett nybyggt hus och har en fråga om fasaden, som för övrigt bara är grundmålat. Jag har väldigt lite kunskap av fasader men vill minnas att jag hört att plankor ska vara sågade med en liten vinkel/fasning nedtill för vattenavrinningens skull. När jag var och kikade på huset såg jag att en del plankor på huset hade sådan liten vinkel men inte alla, t.ex. här vid fönstret. Det jag undrar är alltså om det är fel eller om det inte spelar någon roll. Om det finns riktlinjer kring detta vore jag väldigt tacksam för en källhänvisning :)

Känner att det kanske otydligt vad jag är ute efter, så jag målade ett rött streck på bilden för att illustrera.

jWPxJAz.jpg

Och samma sak här, hade trott att man skulle såga plankorna i kanske 20 graders vinkel för att minska risken att vatten rinner in mellan. Här ser man ju också att hantverkarna målat med extra färg utöver grundmålningen vilket jag gissar är p.g.a. minska risken för just det.

t90SQva.jpg

Davidbagare
Nejdå, ingen fara. (y)

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Det har varit en inflammerad debatt på forumet om det ska vara 15 eller 17 graders snedsågning men jag tror det till slut gick lika bra med rakt av bara.
Protte

• Gilla
Blausten och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
…och nu kommer det säkert, i vanlig anda, bli en 16 sidors tråd om detta med. Men målar ni ordentligt i underkant av den kapade brädan så blir det hur vra som helst!

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Skönt att höra, tack för för informationen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.