A Apelsinbanan skrev:
Men du tror inte att bankerna redan prisat in sänkningarna på de längre räntorna? Jag är tveksam till att en dubbelsänkning leder till så stora sänkningar på bundna räntor. Det påverkar väl den rörliga räntan mer.
Jag tror också att kommande räntesänkningar främst kommer att påverka den rörliga räntan. De bundna är nog mer ”fixerade” ju längre löptider de har.

A Apelsinbanan skrev:
Men du tror inte att bankerna redan prisat in sänkningarna på de längre räntorna? Jag är tveksam till att en dubbelsänkning leder till så stora sänkningar på bundna räntor. Det påverkar väl den rörliga räntan mer.
Styrräntan väntas ju plana ut kring straxt över två till sommaren och sen stiga lite, så frågan är snarare när långtidsräntorna börjar stiga igen...

S Staffan-N skrev:
Styrräntan väntas ju plana ut kring straxt över två till sommaren och sen stiga lite, så frågan är snarare när långtidsräntorna börjar stiga igen...
Ja, precis. Hade jag fått ett erbjudande under 3% på bundna hade jag alla gånger bundit. Men jag har bara blivit erbjuden 3,29 på två år. Ska se om jag kan få ned det lite - annars håller vi det rörligt för att kunna byta bank om vi får bättre erbjudanden någon annanstans.

A Apelsinbanan skrev:
Ja, precis. Hade jag fått ett erbjudande under 3% på bundna hade jag alla gånger bundit. Men jag har bara blivit erbjuden 3,29 på två år. Ska se om jag kan få ned det lite - annars håller vi det rörligt för att kunna byta bank om vi får bättre erbjudanden någon annanstans.
Jag band nyligen mitt lån i 5 år på 2,80%. Skönt att säkra upp en hyfsad ränta i 5 år. Finns en del ekonomer som tror att prisökningarna tar fart nästa år och då lär 2,80% vara en låg ränta.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Din kreditgivare hade alltså en listränta på 5,69% den första augusti (5,69-1,8=3,89), och idag 5,29%. Skandia har idag 4,67 som listränta.
Mitt enda syfte med ovanstående jämförelse är du, som i inlägget jag kommenterat, ska fokusera på vad du får/vill betala (eller egentligen den ränta du erbjuds/vill ha) inte rabatten. Många före mig har påpekat samma sak.

Listräntor och rabatter hit och dit verkar lura många kredittagare.
Jag förstår det, men inom samma bank går det bra att prata rämterabatt. Byter jag bank blir det ju annorlunda. Har ex ett erbjudande från min nuvarande bank att teckna upp rörlig 3 månadersränta i 12 mnd på 4,05%. Det säger mig väldigt lite, eftersom jag är osäker hur bra det är jämfört mot min nuvarande ränterabatt, hellre vill jag ju få veta rabatten än att få veta en just-för-stunden ränta. 4,05% vet jag inte om det är med avdragen ränterabatt från listränta 5,69 eller 5,29. Ränterabatt 1,8% vet jag dock vad det betyder.

S Staffan-N skrev:
Ja detta låter extremt förmånligt. Det kanske till och med är så bra att den ligger kring bankens upplåningskostnad och att de nätt och jämt går plus på att ha dig som kund.

Det kanske helt enkelt inte går att behålla denna rabatt, om syftet med att ge dig den var att locka in kunder som man ska gå plus på i ett senare skede. Det är så klart du ska försöka ändå, men jag tror du ska vara nöjd med den lägsta räntan du kan få genom att ställa fler banker mot varandra.
Ja, jag tror faktiskt att den gör det. Och anledningen är nog att den sattes precis innan räntorna började sticka iväg snabbt 2022, och jag hade en bankman som nyligen bytt arbetsplats till min bank och han var jäkligt bra att ha och göra med som kund, fanns det ett spann i olika produktpriser löste han det bättre åt mig, ofta utan att jag behövde fråga. Vi pratade en hel del på telefon och blev rätt "tjenis" med varandra. Tex 24mnd ränterabatt var inget jag bad om utan vi var redan supernöjda, men han la till det för att vara shysst. Tyvärr slutade han efter bara något halvår, väldigt synd!

V varpan1 skrev:
Ja, jag tror faktiskt att den gör det. Och anledningen är nog att den sattes precis innan räntorna började sticka iväg snabbt 2022, och jag hade en bankman som nyligen bytt arbetsplats till min bank och han var jäkligt bra att ha och göra med som kund, fanns det ett spann i olika produktpriser löste han det bättre åt mig, ofta utan att jag behövde fråga. Vi pratade en hel del på telefon och blev rätt "tjenis" med varandra. Tex 24mnd ränterabatt var inget jag bad om utan vi var redan supernöjda, men han la till det för att vara shysst. Tyvärr slutade han efter bara något halvår, väldigt synd!
Ska jag spekulera och gissa lite så kanske banken hade oskäligt hög listränta när rabatten sattes. Kritiken mot rabattsystemet och listräntorna är ju ganska ny, så de kanske har tvingats sänka listräntan och följaktligen ge lägre rabatter sedan dess.

Om du hittar tio miljoner att investera och skaffar private bakning på Avanza så verkar du kunna behålla din ränta ;) dvs betala extra för att få lägre ränta :)

V varpan1 skrev:
Hej, vår rörliga räntas ränterabatt går ut nu i kommande månadsskifte så jag behöver förhandla om detta. Ränterabatten var bunden 2 år och på 1,8% vilket jag förstått är närmast extremt förmånligt, och ganska ovanligt. Har inte hört om någon med så hög ränterabatt sedan dess. (känner ni till så stora rabatter så berätta gärna för det skulle hjälpa mitt självförtroende i förhandlingen). Min agenda i förhandlingen är helt enkelt att behålla nuvarande ränterabatt, och gärna 24 månader bindningstid på rabatten igen. Vi har också en bunden lånedel till 2,5% ränta som löper ut nästa sommar.

5 miljoner lån. 84% belåningsgrad. Två låntagare, fasta anställningar. 1,5 miljoner årslön brutto tillsammans.

Vad har ni för tips på argument att använda i förhandlingen om att behålla nuvarande ränterabatt på 1,8%?
Eftersom du dumt nog bundit på olika löptider har du inga argument mot banken alls. Man ska aldrig ha lån på olika löptid, det vinner bara banken på.

Jag tror du kan glömma din förmånliga rabatt den här gången.

W Waliant skrev:
Eftersom du dumt nog bundit på olika löptider har du inga argument mot banken alls. Man ska aldrig ha lån på olika löptid, det vinner bara banken på.

Jag tror du kan glömma din förmånliga rabatt den här gången.
Dum kan du nog vara själv, uttryck dig inte så till folk du inte känner. :) Jag ångrar inte räntorna, min rörliga är ju bättre än vad någon annan jag pratat med har och jag räntesäkrade min 3årigt bundna ränta i förväg och fick en mycket lägre ränta när vi tecknade lånet än vad någon annan kunde drömma om att få vid det tillfället. Jag återkommer med vilken ränta jag får den här gången, men det är klart att den kan bli några tiondelsr högre än tidigare, och då får jag väl acceptera det i 8 månader till då min andra lånedel är låst, men 2,5% som den lånedelen är på går ganska lätt att motivera sig till att betala idag, tror jag även att du inser själv. :)

V varpan1 skrev:
Dum kan du nog vara själv, uttryck dig inte så till folk du inte känner. :) Jag ångrar inte räntorna, min rörliga är ju bättre än vad någon annan jag pratat med har och jag räntesäkrade min 3årigt bundna ränta i förväg och fick en mycket lägre ränta när vi tecknade lånet än vad någon annan kunde drömma om att få vid det tillfället. Jag återkommer med vilken ränta jag får den här gången, men det är klart att den kan bli några tiondelsr högre än tidigare, och då får jag väl acceptera det i 8 månader till då min andra lånedel är låst, men 2,5% som den lånedelen är på går ganska lätt att motivera sig till att betala idag, tror jag även att du inser själv. :)
Såhär kommer diskussionen med banken gå:

Du: Min ränterabatt går ut. Vad kan jag få nu?
Banken: *Erbjuder mycket sämre rabatt*
Du: Okej, då byter jag bank
Banken: Okej, betala ränteskillnadsersättning på det bundna lånet tack.
Du: Det vill jag inte. *Du accepterar den sämre räntan*.

Summa summarum: Bind aldrig lån på olika löptider.

W Waliant skrev:
Såhär kommer diskussionen med banken gå:

Du: Min ränterabatt går ut. Vad kan jag få nu?
Banken: *Erbjuder mycket sämre rabatt*
Du: Okej, då byter jag bank
Banken: Okej, betala ränteskillnadsersättning på det bundna lånet tack.
Du: Det vill jag inte. *Du accepterar den sämre räntan*.

Summa summarum: Bind aldrig lån på olika löptider.
Du flyttar ju inte det bundna lånet förrän det går ut. Finns ju inget behov av att flytta allt samtidigt.

H HenrikHuslöse skrev:
Du flyttar ju inte det bundna lånet förrän det går ut. Finns ju inget behov av att flytta allt samtidigt.
Lycka till att få bolån hos en annan bank med de förutsättningarna.

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
W Waliant skrev:
Lycka till att få bolån hos en annan bank med de förutsättningarna.
Varför skulle det vara något som helst problem? Vi har lån och affärer i flera olika banker.

H HenrikHuslöse skrev:
Varför skulle det vara något som helst problem? Vi har lån och affärer i flera olika banker.
Vi kanske kan förtydliga med: Lycka till att få ett bra bolån med de förutsättningarna. Teoretiskt sett möjligt, men ovanligt och inget bankerna gillar.

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.