Hej! Vi funderar på att sätta upp en vägg här mellan hallen och trappan. Lite dum fråga, men kan den blå-markerade "stolpen" vara bärande på något sätt? Se bild.

Tack på förhand!

• Trappa med räcke i hall, blå markering på en stolpe.
BirgitS
Det kan den vara, t.ex. för att se till att bjälklagret ovanför inte börjar ge med sig där.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan den vara, t.ex. för att se till att bjälklagret ovanför inte börjar ge med sig där.
Kan även spaljén ha bärande funktion?

• Gilla
Monkan74
  • Laddar…
Spontant skulle jag säga att spaljé med tillhörande stolpe inte har någon bärande funktion.

• Gilla
Tomture61 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag håller med etompau om själva spaljén.

J JohnHenry skrev:
Hej! Vi funderar på att sätta upp en vägg här mellan hallen och trappan. Lite dum fråga, men kan den blå-markerade "stolpen" vara bärande på något sätt? Se bild.

Tack på förhand!
nej!!

Nej den är inte bärande.

BirgitS
Vad är det som gör att alla är så säkra på att stolpen inte behövs för att förhindra att bjälklagret ovanför börjar svikta i närheten av trappan?

Jag kan inte avgöra om den är bärande på något sätt, men spelar det någon roll? Om det ska dit en vägg får väl den ta över uppgiften som bärande eller inte bärande. Så länge den står på samma ställe borde väl det funka.

• Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som gör att alla är så säkra på att stolpen inte behövs för att förhindra att bjälklagret ovanför börjar svikta i närheten av trappan?
Därför det är vanvettigt ologiskt att någon konstruktör skulle använda sig av en svarvad stolpe som en del av den bärande konstruktionen.

• Älska
Intet
  • Laddar…
Med tanke på hur eländigt den stolpen passar in, är det ju inte omöjligt att någon kreativ heminredare bytt ut den som stod där från början.

Den stolpen är bara för estetiskt seende och är av inget för bärandet av bjälklaget.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Tomture61
J jonaserik skrev:
Den stolpen är bara för estetiskt seende och är av inget för bärandet av bjälklaget.
Eller hur , att påstå att svarvade stolpar med denna klena dimension kan vara bärande 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.