Hej,

Har (efter mycket om och men) fått min inglasning på plats. Beställde hårdvaran samt monteringen av en och samma (skit)firma.

De var här och mätte innan de, som de själva sa, tillverkade produkterna efter just min altan (bor i lgh och vi har 10 likadana altaner i byggnaden, men de ville mäta varje för att skräddarsy då det kan diffa).

Nåväl, inglasningen är i ett hörn så det är alltså en kort och en långsida som nu består av skjutdörrar.

Till sak, hoppas att ni kommer förstå detta: När man stänger långsidan så tar den emot i väggen innan glasen dörrarna är helt utdragna. De sitter liksom i skenor med tätlist runt som kommer täta skarven mellan dörrarna i stängt läge. Dock så går de inte att dra så långt... då väggen kommer först. Hade väggen (stoppet) inte funnits, hade man kunnat dra skjutdörren ytterligare 2 cm innan det tagit stopp i dörrarna... Detta innebär alltså att det blir en "slack" mitt i skjutsystemet med en glipa på 2 cm mellan två av dörrarna... eller 1 cm mellan flera beroende på hur man låter de vila...

Hoppas att ni förstår detta, annars får jag börja rita...

Så; jag stör mig på detta! Ingenstans i avtal står något om huruvida det ska vara tätt mellan dörrar eller inte, men för mig (är visserligen perfektionist) så ska det ta stopp i dörrar och vägg samtidigt...

Nå, vad säger ni? Förväntar jag mig för mycket?

Nej du förväntar dig inte för mycket.
Har du en öppning på säg 3 meter så skall skjutdörrarna vara anpassade så att de passar och greppar varandra (om där är en sån tätningslist) när de är stängda. Är det specialmått på öppningen så brukar de dyrare tillverkarna anpassa alla dörrarna så att de är lika breda för att passa i öppningen. Är det en billigare leverantör så kan de på tex ett tredelat parti välja standarmått på två dörrar och endast specialtillverka en dörr. Då blir inte dörrbladen lika breda men passar ändå till öppningsmåttet.
Det verkar som du har fått för breda dörrblad.

verktygsgurun skrev:
Har du en öppning på säg 3 meter så skall skjutdörrarna vara anpassade så att de passar och greppar varandra (om där är en sån tätningslist) när de är stängda. Är det specialmått på öppningen så brukar de dyrare tillverkarna anpassa alla dörrarna så att de är lika breda för att passa i öppningen. Är det en billigare leverantör så kan de på tex ett tredelat parti välja standarmått på två dörrar och endast specialtillverka en dörr. Då blir inte dörrbladen lika breda men passar ändå till öppningsmåttet.
eller för smala är dom lite bredare totalt än byggmåttet (hålet)
så blir det en överlappning när det är stängt vilket inte har någon betydelse

Är de för breda i förhållandet till öppningsmåttet så tätar inte dörrarna som de skall när de är stängda. En del dörrar har borstlister på ena sidan av dörren som skall täta mot nästa dörr.
En annan variant är gummilister som greppar om varandra och på det sättet tätar mot varandra.

verktygsgurun skrev:
Är de för breda i förhållandet till öppningsmåttet så tätar inte dörrarna som de skall när de är stängda. En del dörrar har borstlister på ena sidan av dörren som skall täta mot nästa dörr.
En annan variant är gummilister som greppar om varandra och på det sättet tätar mot varandra.
dom som har gummilister tätar i alla fall när dom går om lott och då spelar det ingen roll om dom är något för breda
så funkar iaf mina dörrar

verktygsgurun skrev:
Tack, jag provar att kontakta firman och hör vad de har att säga om det hela. Återkommer med en uppdatering.

Mvh
Mahbod

Uppdatering i ärendet. De var här, tittade och beställde en ny dörr. Kom hit någon vecka senare och bytte ena dörren. Nu sitter det som ett smäck!

Tack för bollningen, case closed!

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.