B
J JohanLun skrev:
Jag tror som sagt på att göra det ordentligt. Inte bygga in onödiga fuktfällor, vilket jag tror det är med flera lager papp, kunna inspektera ordentligt och att i de fall där det behöver vara diffusionsöppet inte bygga för tjocka lager.

Varför det skulle komma in tjära i huset förstår jag inte, arbetet sker väl utomhus.
Det extra jobbet kan jag ju inte gissa om, men visst förstår jag att det går snabbare att låta den ligga. Min oro skulle vara att gamla spikar kryper upp, skarvar hamnar inte på samma ställe och det blir med tiden hål mitt på pappen.

Om man har betongpannor så kvittar kanske det att det inte är tätt, då pannorna i sig är täta.

Ska ta och kolla mitt eget tak. Tidigare ägare la om taket, kanske har jag dubbel papp. Men tror inte det...
Du tänker nog lite fel. Takpappen som läggs nytt ska vara tät. Du ska inte förutsätta att ny takpapp läggs fel med genomträngning av fukt och att du därför måste ha underlagspapp anno 2024 för att kunna sova. Alla här läger takpapp ovanpå gammalt, du får fler lager, dvs ännu mindre risk fukt når underliggande träkonstruktion, det blir tyngre och mer stabilt.

Det finns heller inget som säger att underlagspapp läggs mer ordentligt nu jämfört med original underlagspapp. Eller att man gör mer korrekta uppvik, använder mer korrekt pappspik osv. Du kanske tex idag har uppvik bakom spikregel till panel. Hur gör du det i efterhand om du rivit papp? Då får du riva panel också.

Om det är som i mitt fall, att man av annan anledning upptäcker att råspont är skadad. Ja då får man riva allt och lägga allt helt nytt anno 2024. Jag har lagt underlagspapp som enligt takläggaren var det mest väl utförda han sett så jag sover någorlunda gott. Men hade jag kunnat få den tiden, slitet, oredan tillbaka hade jag aldrig gjort det.

• Gilla
daddydj och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.