Hej,

Jag håller på att planera ett altanbygge, jag har dock aldrig byggt något större än en pallkrage. Jag har försökt titta lite på olika youtube-klipp och läst på olika hemsidor, men jag känner mig lite vilsen.

Tanken är att bygga en altan längs hela huskroppen, och sen gå ut en bit i slutet, som ett L.

På bilderna ser ni min skiss samt en bild på underlaget, det är också väldigt ojämn mark och bitvis berg under jorden (vi har just genomför en relining där berg blev lite utan ett problem på vår tomt).

Tex plintar vs lägga dom på sten med papp? Tanken är att altanen ska gå upp lite i höjd, så att den blir i höjd med vårt första trappsteg till huset. Om jag ska bygga på plintar måste jag gräva upp hela framsidan och ha turen att inte slå i berg. Jag är inte jättesugen på att fästa altanen i huskroppen.

Om jag bygger hela strukturen på marknivå med marksten så kommer allt bli väldigt ojämnt? hur gör jag då?

Ursäkta om det är otydligt, men är som sagt helt grön på detta.

Tack i förhand.

Bifogar lite skisser och bilder :)

• Screenshot 2026-06-23 at 20.16.43.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot 2026-06-23 at 20.14.41.png
    Skapa konto
  • Screenshot 2026-06-23 at 20.16.31.png
    Skapa konto
Enklast är väl justerbara fötter under altanens regelverk och sen trall på det.

Det ser väldigt lågt ut. Hur högt är det från befintlig stenläggning upp till överkant trappsteg där du vill ha trallen?

Jag hade nog försökt ha kvar stenläggningen och lagt reglar direkt på den om det gick. Palla under med kilar eller distanser och klossar på sidorna.

Om det (som du beskriver det) är väldigt grunt till berg, så är det ju ett alternativ att ta bort allt ytskikt och lägga en låg plint (eller stenplatta/lecablock på betong) som underlag. Ev fylla med lite 8-16 grus för att slippa jord och organiskt material under träaltanen (dräneringsslan om det lutar åt ett bra håll.
Jag gjorde så (lecablock på berg, grus som utfyllnad för 30 år sedan, ligger fortfarande stadigt som altan ca 3 dm över gräsmattan utanför altanen). Jag lade lecan på gruset är det fick plats i höjd, så att det vägde av plant för balkarna.

Om du har en ojämn tomt kan ju det du tar bort kanske fylla ut och jämna till något som du vill ha slätare?

Jag skulle dels bygga den i höjd med altandörren för att slippa trappan, dels bygga den betydligt större så du får plats med ett rejält matbord som går att använda utan att alla måste flytta runt för att kunna sätta sig samt utekök/grillar. Skulle bli förvånad om du inte upptäcker att din altan är mer användbar än gräsmattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.