1 753 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bör man ha samma fabrikat på vägghängd wc som installationssystem?
Bör man välja samma system på den vägghängda WC-stolen som själva installationssystemet som byggs in i väggen?
Skönt att veta om man måste välja porslin redan nu i grovgörat av badrummet...
Finns något standardmått (bredd) på de inbyggda varianterna av installationssystemen?
Så vi vet hur bred vägg vi ska planera för, tror den är tänkt ca 250mm, men bäst att kolla upp noggrannare.
Tips på prisvärd och bra installationssystem för inbyggnad i vägg? Dvs tätskiktet måste göras kring väggen
den byggs in i...
Skönt att veta om man måste välja porslin redan nu i grovgörat av badrummet...
Finns något standardmått (bredd) på de inbyggda varianterna av installationssystemen?
Så vi vet hur bred vägg vi ska planera för, tror den är tänkt ca 250mm, men bäst att kolla upp noggrannare.
Tips på prisvärd och bra installationssystem för inbyggnad i vägg? Dvs tätskiktet måste göras kring väggen
den byggs in i...
Jag har läst på flera ställen i forumet att man bör sätta installationssystemet på den våta sidan - dvs först tätskikta och göra alla väggar - sedan bygga på med installationsvägg för den vägghängda toaletten - detta för att om cisternen läcker så kommer det rinna på kaklet istället för inne i väggen.
jag tittade på IFO gerberit och HAFA innan jag köpte - blev HAFA eftersom de var billigare + 20% rabatt.
har fåt uppfattning att gerberit kan vara bättre - men det finns lite delade meningar på forumet. fördelen med IFÖ som jag såg det var att inga skruvhål görs i golvet - allt skruvas i väggen.
Om du går till tillverkarnas hemsidor så kan du hitta installationsanvisningar där man kan se olika dimensioner.
Min Hafa moon har djup från väggen på 180mm och bredd på 506mm, ungefär 1200mm hög - på det ska underlag för kakel och kakel läggas till. Jag vet att gerberit har flera varianter beroende på om serviceöppningen är framifrån eller ovanifrån mm.
bredden på HAFA moon skruvar för att sätta fast stolen är 180mm eller 230mm - enligt ritningen - har inte öppnat förpackningen ännu.
jag tittade på IFO gerberit och HAFA innan jag köpte - blev HAFA eftersom de var billigare + 20% rabatt.
har fåt uppfattning att gerberit kan vara bättre - men det finns lite delade meningar på forumet. fördelen med IFÖ som jag såg det var att inga skruvhål görs i golvet - allt skruvas i väggen.
Om du går till tillverkarnas hemsidor så kan du hitta installationsanvisningar där man kan se olika dimensioner.
Min Hafa moon har djup från väggen på 180mm och bredd på 506mm, ungefär 1200mm hög - på det ska underlag för kakel och kakel läggas till. Jag vet att gerberit har flera varianter beroende på om serviceöppningen är framifrån eller ovanifrån mm.
bredden på HAFA moon skruvar för att sätta fast stolen är 180mm eller 230mm - enligt ritningen - har inte öppnat förpackningen ännu.
Jag jämförde mellan flera fabrikat innan jag bestämde mig för Geberit. Tyckte att den hade kraftigaste konstruktionen.
Dessutom väldigt stor i Tyskland, villket borde borga för hög kvalitet och lätt att få reservdelar.
Beställde min (+ toa och lite annat)
från EVVS.DK
Betydligt billigare än i Sverige, även inklusive frakten!
// Kim
Dessutom väldigt stor i Tyskland, villket borde borga för hög kvalitet och lätt att få reservdelar.
Beställde min (+ toa och lite annat)
från EVVS.DK
Betydligt billigare än i Sverige, även inklusive frakten!
// Kim
Du bör kolla detta hos leverantörer men jag tror att geberit funkar som "bakon" till typ IFÖ. Vår entreprenör hade det som förlag att vi kunde ta geberit bakom så fanns det en massa toaalternativ. Men i slutändan valde vi IFÖ rakt igenom och är nöjda. IFÖ Sign.
Klicka här för att svara