W
Under en tillbyggnad till mitt torp har jag blivit rekommenderad lägga plast med tvättad makadam uppepå. Detta för att hindra fukt från marken att vandra uppåt mot huset. Men eftersom denna tillbyggnad står på plintar tänker jag att vatten kan nå in under tillbyggnaden vid regn kombinerat med vind samt vid snösmältning. Då medför väl plasten under huset att det vattnet hindras från att rinna ner i marken och istället antagligen samlas ovanpå plasten? Så bör man verkligen ha plast under ett hus som står på plintar?

(Torpet är i Västergötland.)

Tack för utförliga svar!

Jag tänker att det inte behövs, en halvmeter luft (om du kan få till det) bör vara tillräckligt

Gissar att det befintliga torpet inte har/ har haft plast och makadam under sig, har det klarat tidens tand väl?

• Gilla
widheg
  • Laddar…
W
F fribygg skrev:
Jag tänker att det inte behövs, en halvmeter luft (om du kan få till det) bör vara tillräckligt

Gissar att det befintliga torpet inte har/ har haft plast och makadam under sig, har det klarat tidens tand väl?
Nej, den befintliga delen av torpet har, så vitt jag vet, inte plast och makadam. Den befintliga delen står dock inte på plintar. När jag köpte fastigheten var golvbrädorna utbytta, gissar de byttes på 80-talet eller tidigt 90-tal och där är ingen blindbotten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.