Krilleman
Intet Intet skrev:
Nej.
Det var en korrekt observation!😁
Ts känner till att möjligheten finns att byta de till synes prima rören mot kanske ännu mer prima rör.
Som advocatus diaboli kan jag ju slänga in en passus. Kanske är de nuvarande rören av en bättre kvalité än de som nu används, då miljölagstiftningen förr tillät lite fler kemikalier som kanske gjorde rören starkare än vad de är idag. Bara en tanke.
Propagerar du även då att allt gammalt är bra?!

PCB?
Asbests?

Det jag påstår är att när golvet är "öppet" så varför då inte dra om avloppet för en betydligt mindre summa i helheten...

Ja, absolut kan avloppet fortfarande hålla, men varför chansa?
Det finns avlopp från "förr" som är prima än idag.
Men givetvis finns det även avlopp som är helt kasst.

Det jag proklamerar är att alltid byta när man har läge.
Likt "öppet golv ner ill krypgrund".
När har men detta tillfälle annars normalt? = Aldrig

Varför inte ta tillfället i akt fullt ut?
Allt annat är naivt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Propagerar du även då att allt gammalt är bra?!

PCB?
Asbests?

Det jag påstår är att när golvet är "öppet" så varför då inte dra om avloppet för en betydligt mindre summa i helheten...

Ja, absolut kan avloppet fortfarande hålla, men varför chansa?
Det finns avlopp från "förr" som är prima än idag.
Men givetvis finns det även avlopp som är helt kasst.

Det jag proklamerar är att alltid byta när man har läge.
Likt "öppet golv ner ill krypgrund".
När har men detta tillfälle annars normalt? = Aldrig

Varför inte ta tillfället i akt fullt ut?
Allt annat är naivt!
Nu diskuterar vi väl inte "allt gammalt" utan avloppsrör från 80-talet. Borde jag ha bytt de gamla träreglarna i min innervägg när jag hade tagit ner spånskivorna och väggen var öppen, för annars är jag en asbestälskare?
Argumentera gärna för att byta rören, men använd sakliga argument!
 
  • Gilla
Proffstyckaren och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
B Bigfoot skrev:
Argumentera gärna för att byta rören, men använd sakliga argument!
Absolut!
Jag argumenterar alltid att man byter avloppet när golvet är "öppet".
För när annars är det läge att byta avloppet? (Oavsett material)
Vad anser du?

Jag anser att det är ett ypperligt läge att byta ut avloppet när det redan är 30/40 år gammalt.

Finns det annat gyllene läge att byta avloppet?

https://www.lansforsakringar.se/sodermanland/privat/tips-guider/hem/renovera/teknisk-livslangd/

1781897435000.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Propagerar du även då att allt gammalt är bra?!

Asbests?
Asbest form av Eternit är bra, att byta ett evigt mtrl bara för bytandets skull tänker jag att man ska undvika.

Om man däremot måste riva, borra, såga ,ändra nått som innehåller asbest är det kanske lika bra att göra en komplett asbestsanering på en gång.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut!
Jag argumenterar alltid att man byter avloppet när golvet är "öppet".
För när annars är det läge att byta avloppet? (Oavsett material)
Vad anser du?

Jag anser att det är ett ypperligt läge att byta ut avloppet när det redan är 30/40 år gammalt.

Finns det annat gyllene läge att byta avloppet?

[länk]

[bild]
Jag anser att är man det minsta osäker så kan man gott byta eftersom det inte handlar om bilning utan bara en bit rör ner i krypgrunden, även om rören förmodligen skulle varit felfria även nästa gång det är dags att renovera badrummet om 25 år. Men det är inte för att "allt gammalt ska bytas annars gillar man asbest".
 
  • Gilla
Proffstyckaren och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
B Bigfoot skrev:
Jag anser att är man det minsta osäker så kan man gott byta eftersom det inte handlar om bilning utan bara en bit rör ner i krypgrunden, även om rören förmodligen skulle varit felfria även nästa gång det är dags att renovera badrummet om 25 år. Men det är inte för att "allt gammalt ska bytas annars gillar man asbest".
Jag har aldrig gilla asbests eller PCB för den delen.

Däremot har ja alltid gillat att byta ut rör när man endå har allt "öppet" för en oerhört blygsam kostnad i helheten! Försök byta avlopp/vatten när man har nytt tätskikt i ett badrum.

(Oavsett äldre installationers kvalitet/kondition)

Där ligger skillnaden.
Jag kommer alltid proklamera denna tes!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag argumenterar alltid att man byter avloppet när golvet är "öppet".
Då säger jag emot. Det är helt fel att tänka att man skall byta något bara för att det är "öppet"
Krilleman Krilleman skrev:
För när annars är det läge att byta avloppet? (Oavsett material) Vad anser du?
Enkelt. Det avgörande för om något behöver/skall bytas är inte om det är enkelt eller billigt att byta utan om det är tekniskt sett motiverat.
Exempelvis rör som efter 43år ser ut som nya gör man rimligen klokt i att behålla. Det är sannolikt svårt att hitta något nytt som är lika bra. Risken är att de nya produkterna är sämre.
Krilleman Krilleman skrev:
Jag anser att det är ett ypperligt läge att byta ut avloppet när det redan är 30/40 år gammalt.
Att byta endast för att avloppet har en viss ålder anser jag vara feltänkt. Det avgörande är aldrig åldern utan alltid skicket på avloppet.
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det annat gyllene läge att byta avloppet?
För det första finns det ingen anledning att byta ut saker som är i gott skick. Väldigt många rör behöver aldrig bytas ut.

Självklart skulle det kunna finnas bättre tillfällen, nämligen om avloppets skick i framtiden skulle vara så dåligt att det motiverar ett byte.
Men som sagt ett avlopp som efter 43 år ser ut som nytt kommer rimligen hålla 43 år till... (och 43år till?)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JA du skall byta avloppsrören!!
 
Att golvbrunnen sitter i golvet är uppenbart, den ska du byta. Jag skulle välja en ny brunn som går vertikalt genom golvet (undvika skarvar i bjälklaget)

Har du andra rör som går igenom eller i golv?

Jag tänker att det är klokt att byta så att rummet uppfyller dagens krav och går att försäkra, däremot rör nere i krypgrunden kan du ju faktiskt byta när som helst
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag anser att det är ett ypperligt läge att byta ut avloppet när det redan är 30/40 år gammalt.

Finns det annat gyllene läge att byta avloppet?

[länk]

[bild]
Jag har en anhörig som satte in badkar på ovanvåning utan att tänka på tyngden, blev givetvis vattenläcka o lite sättningar (rören gled lite isär av bågnande golv).

Rören var från 82, fina o hela i övrigt.
Men enligt försäkringsbolaget så var de "för gamla", ingen ersättning för delar o nedsättning av ersättning för vattenskadorna pga för gamla rör...

Dvs byt om du kan även om de ser fina ut!

De kanske ser fina ut i 10år till men om 20-30?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Propagerar du även då att allt gammalt är bra?!

PCB?
Asbests?
Nej.

PCB var en utmärkt produkt, sålänge den inte kom på villovägar.

Asbest är ett mycket användbart och hållbart material som inte skall tas bort om det inte är nödvändigt.

Båda är ersatta av mindre skadliga material. Inte av starkare och hållbarare material. Ofta är det faktiskt tvärs om.

Krilleman Krilleman skrev:
Det jag påstår är att när golvet är "öppet" så varför då inte dra om avloppet för en betydligt mindre summa i helheten...

Ja, absolut kan avloppet fortfarande hålla, men varför chansa?
Det finns avlopp från "förr" som är prima än idag.
Men givetvis finns det även avlopp som är helt kasst.

Det jag proklamerar är att alltid byta när man har läge.
Likt "öppet golv ner ill krypgrund".
När har men detta tillfälle annars normalt? = Aldrig

Varför inte ta tillfället i akt fullt ut?
Allt annat är naivt!
Man skall inte reparera det som inte är trasigt.
Byter du även ut de väl beprövade Prisolrören?

För övrigt har "O" redan sagt det jag tänkte säga.

O O skrev:
Då säger jag emot. Det är helt fel att tänka att man skall byta något bara för att det är "öppet"

Enkelt. Det avgörande för om något behöver/skall bytas är inte om det är enkelt eller billigt att byta utan om det är tekniskt sett motiverat.
Exempelvis rör som efter 43år ser ut som nya gör man rimligen klokt i att behålla. Det är sannolikt svårt att hitta något nytt som är lika bra. Risken är att de nya produkterna är sämre.

Att byta endast för att avloppet har en viss ålder anser jag vara feltänkt. Det avgörande är aldrig åldern utan alltid skicket på avloppet.

För det första finns det ingen anledning att byta ut saker som är i gott skick. Väldigt många rör behöver aldrig bytas ut.

Självklart skulle det kunna finnas bättre tillfällen, nämligen om avloppets skick i framtiden skulle vara så dåligt att det motiverar ett byte.
Men som sagt ett avlopp som efter 43 år ser ut som nytt kommer rimligen hålla 43 år till... (och 43år till?)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Gurrakrog skrev:
Jag har en anhörig som satte in badkar på ovanvåning utan att tänka på tyngden, blev givetvis vattenläcka o lite sättningar (rören gled lite isär av bågnande golv).

Rören var från 82, fina o hela i övrigt.
Men enligt försäkringsbolaget så var de "för gamla", ingen ersättning för delar o nedsättning av ersättning för vattenskadorna pga för gamla rör...

Dvs byt om du kan även om de ser fina ut!

De kanske ser fina ut i 10år till men om 20-30?
Gled de isär av en liten sättning i ett badrunsgolv, måste de varit på vippen att glida isär redan innan. För det kan inte ha rört sig om mer än max en cm. Sannolikt mycket mindre.

PVC har visat sig vara ett mycket hållbart material som jag inte skulle bytt ut bara för att möjligheten finns.
 
MultiMan
"A major Dutch institute for technical research (TNO) has concluded that “the lifetime of PVC sewer pipes will exceed 100 years under most service conditions."
https://www.teppfa.eu/media/industr...s-longer-lifelines-for-sustainable-headlines/

https://bureauleiding.nl/wp-content...uality-of-pvc-sewage-pipes-in-nl-02-04-08.pdf

"The investigation was performed on behalf of Bureau Leiding. Seven part of sewage pipes were studied. One sewage pipe in operation during 1973 was excavated at the Dyka facilities. The other six parts were selected from the “BIS” collecting system. The criteria for the selection were:• applied as sewage pipe;• readable print on the pipe."

The selected parts were assessed at TNO by:• visual inspection;• microscopic inspection;• geometrical analysis and deformation;• surface roughness and inner surface degradation assessment;

Although some PVC sewage pipes showed signs of operation, the integrity of the PVC pipes is still intact. Some mechanical damage (scratches) and some abrasion were observed, which can be attributed to the transport of abrasive compounds, for example sand particles. No chemical degradation of attack by aggressive solvent was observed in the parts studied.

Based on the TNO knowledge of PVC pipe systems and the lifetime investigations of PVC materials starting about 40 years ago, no craze initiation, craze growth and crack growth are expected given the expected maximum wall stress in those pipes.

The expected lifetime of studied PVC sewage pipes is expected to be exceeding 100 years. In general the lifetime of PVC sewage pipes will be exceeding 100 years, provided that no aggressive chemicals are transported in the sewage system and the transport of abrasive particles is limited. The investigations on the PVC sewage pipes studied here confirm the common knowledge that the lifetime of PVC pipe systems will exceed 100 years under most service conditions.
 
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Gled de isär av en liten sättning i ett badrunsgolv, måste de varit på vippen att glida isär redan innan. För det kan inte ha rört sig om mer än max en cm. Sannolikt mycket mindre.

PVC har visat sig vara ett mycket hållbart material som jag inte skulle bytt ut bara för att möjligheten finns.
Så kan de vara, har inte exakta detaljer.
Men försäkringsbolaget sänkte ersättningen pga rörens livslängd var ute, även om de hade hållit i 50år till om de inte glidit...

Därav hade jag åtminstone bytt rören om jag hade haft det öppet.

Lite som i mitt föräldrahem där rören, gjutjärnsavlopp o galvat vattenrör inte byttes när köket renoverades på 90-talet för att rören "såg bra ut"...
Köket är fortfarande ok men det blev läck i rören 2025 och då fick det lagas rör...

Mina föräldrar är 80 plus o ganska sjuka så någon större köksrenovering kommer det inte bli så länge de bor kvar...


Nu må hända är det lite att blanda äpplen o päron med tanke på gjutjärn o galvat...
Men tanken tycker jag är lika.
 
MultiMan MultiMan skrev:
"A major Dutch institute for technical research (TNO) has concluded that “the lifetime of PVC sewer pipes will exceed 100 years under most service conditions."
[länk]

[länk]

"The investigation was performed on behalf of Bureau Leiding. Seven part of sewage pipes were studied. One sewage pipe in operation during 1973 was excavated at the Dyka facilities. The other six parts were selected from the “BIS” collecting system. The criteria for the selection were:• applied as sewage pipe;• readable print on the pipe."

The selected parts were assessed at TNO by:• visual inspection;• microscopic inspection;• geometrical analysis and deformation;• surface roughness and inner surface degradation assessment;

Although some PVC sewage pipes showed signs of operation, the integrity of the PVC pipes is still intact. Some mechanical damage (scratches) and some abrasion were observed, which can be attributed to the transport of abrasive compounds, for example sand particles. No chemical degradation of attack by aggressive solvent was observed in the parts studied.

Based on the TNO knowledge of PVC pipe systems and the lifetime investigations of PVC materials starting about 40 years ago, no craze initiation, craze growth and crack growth are expected given the expected maximum wall stress in those pipes.

The expected lifetime of studied PVC sewage pipes is expected to be exceeding 100 years. In general the lifetime of PVC sewage pipes will be exceeding 100 years, provided that no aggressive chemicals are transported in the sewage system and the transport of abrasive particles is limited. The investigations on the PVC sewage pipes studied here confirm the common knowledge that the lifetime of PVC pipe systems will exceed 100 years under most service conditions.
Samma kan man tänka när det gäller äldre PVC isolerade kraftkablar 30-60 år gamla. Där är 100 år mycket konservativt men ändå anges 50 år som en Pavlovsk reflex.

Det rimliga i dessa sammanhang är som oftast en väl avvägd tillståndsbaserad för fallet relevant åtgärd. (Gäller många grundläggande frågor i denna typ trådar där kanske ofta lite osäkra skribenter främst vevar med någon siffra från någon mer eller kanske mindre vettig "regel".)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.